WASTE DISPOSAL PRODUCED IN CLASSROOMS BY STUDENTS AT SANTO TOMAS UNIVERSITY

Authors

  • Alex Yesith Cotes Jurado U. Santo Tomás
  • Sonia Constanza Concha Sánchez U. Nacional de Colombia; U. Santo Tomás

DOI:

https://doi.org/10.15332/us.v11i1.1130

Keywords:

Solid waste, Environment education, Waste management, Quality of life

Abstract

Objective: to describe how students in academic activities that develop at the Santo Tomas University manage the garbage in the classrooms on a daily basis.
Methods: a descriptive cross sectional study was done in the classrooms at Santo Tomas University in Floridablanca. Classrooms, school hours, name of the building, day, week, semester, faculty, academic level, subject, number of class members, group, bottles, food wrappers, cups, paper, food waste, amount of garbage dumps in classrooms and in hallways, and distance to these deposits were evaluated. An univariate and bivariate analysis using statistical tests such as Chi square, Fisher exact test for qualitative variables and Student’s t test for quantitative variables were done.
Results: one hundred thirty nine classrooms were evaluated 57.6% (80) reported the presence of garbage before starting classes and 82% (114) did after the academic session. The faculty that registered the highest increase of garbage after the classes end was physical culture with 69.2% (9).
Conclusions: students from all semesters and all the faculties at the Santo Tomas University showed an improper handling of solid waste in the classroom and seemed to use very little the garbage dumps that were available in are in each room.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alex Yesith Cotes Jurado, U. Santo Tomás

Estudiante X semestre F. de Odontología U. Santo Tomás, Bucaramanga

Sonia Constanza Concha Sánchez, U. Nacional de Colombia; U. Santo Tomás

Odontóloga U. Santo Tomás, Especialista en Educación y Comunicación para la Salud, MSc Epidemiología U. Industrial de Santander, Candidata a Doctor U. Nacional de Colombia, Docente U. Santo Tomás, Bucaramanga

References

Ojeda S, Muñoz R, González FF. Análisis estadístico del comportamiento de los residuos sólidos domiciliarios en una comunidad urbana. Frontera Norte 1998; 10: 65 - 76.

Collazos H. Gestión integral de residuos sólidos la regionalización de los rellenos sanitarios una visión hacia la formulación de política pública 2007; 8.

Programa Institucional Universidad Nacional (UNA), UNA-Campus Sostenible, 2007.

Paz V, Jiménez ML, Méndez MM. La educación ambiental en la Universidad Pedagógica Nacional. Red Académica, Horizontes Educativos; 2010.

Ull Á. El impacto de la actividad universitaria sobre el medio ambiente. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 2008; 5: 356 - 366.

Medina CI. Manejo de residuos sólidos. Revistas de la Facultad de Ingeniería 1999.

Morillo L. Epidemiologia clínica. Investigación clínica aplicada. Editorial Médica Panamericana, S.A. 2004.

CDC – OMS. Epi – Inf 6. Versión 6.04. Nov 1996.

Microsoft Excel 5.0. Microsoft Corporation 1998.

Stata Corp 2003. Stata Statistical Software release 8.0 College Station, Texas.

Norman GR, Streiner Dl. Bioestadistica. Mosby/Doyma. Libros. Madrid 1996 p 129 - 147.

República de Colombia. Ministerio de Salud. Resolución No. 008430 de 1993. Título II de la investigación en Seres Humanos, Capítulo 1 de los Aspectos Éticos de la Investigación en Seres Humanos. Artículos 5 - 16.

Jacobson TL. Solid waste management at Florida State University: an analysis of option. Florida State University. Tallahassee, Florida December 2002.

Brenes Miriam, Chaverri O, Gaviria L. Eje transversal ambiental en el Instituto Tecnológico de Costa Rica. Tecnología en Marcha 2008; 21: 3 - 8.

Selki SE, Joshi S. Sidique S, Dabholkar G. White paper on campus solid waste. Michigan State University. March 14, 2006

Benbenaste N, Etchezahar E, Costa G, Petit L. Grado de percepción de anomia en estudiantes universitarios. Revista Académica Hologramática 2008: 109-12. URL disponible en: http:www.hologramatica.com.ar

Vásquez H, Cardoza U, Cortés M. Diseño de intervención sobre salud ambiental de la Facultad de Medicina UES. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. San Salvador. 1998.

García M. Los conocimientos ambientales de estudiantes universitarios. URL disponible en: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v09/ponencias/at03/PRE1176230766.pdf

González E. Las concepciones del medioambiente en estudiantes de nivel superior. Revista Iberoamericana de Educación. URL disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/602Gonzalez.PDF

Baldi G, García E. Calidad de vida y medio ambiente, la psicología ambiental. Universidades 2005; 30: 9 – 16.

Universidad Santo Tomás. Misión de la Universidad Santo Tomás. URL disponible en: http:web.ustabuca.edu.co/inicio/academia/documentosins/index.jsp.

Published

2012-01-01

How to Cite

Cotes Jurado, A. Y., & Concha Sánchez, S. C. (2012). WASTE DISPOSAL PRODUCED IN CLASSROOMS BY STUDENTS AT SANTO TOMAS UNIVERSITY. Ustasalud, 11(1), 11–18. https://doi.org/10.15332/us.v11i1.1130

Issue

Section

Scientific and technological research papers