Macroeconomic analysis of the Programa Oportunidades, as an option to reduce poverty: an educational approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/rl.v0i10.2196

Keywords:

Poverty, human capital, Oportunidades Program

Abstract

In the present paper, the issue of poverty is approached from the perspective of government policies that have impacted on its reduction, stagnation or increase, part of these actions are translated into social programs. The Oportunidades Program is analysed, due to its importance, it has also favoured the vulnerable population for more than 20 years in all of Mexico, it is a program focused on the improvement and increase of the human capital of the families, whose objective is to stop the transmission of poverty between generations.

In the theoretical review, economic theories on poverty were included, whose purpose is showing the main methodologies of their measurement, besides, the assumptions of the theory of human capital allow us to observe that the Oportunidades Program is based on them. Finally, an econometric model was proposed following the methodology of Mincerian equations, adding socioeconomic control variables that allow observing the effects of the Oportunidades Program. Segmentation of the population was carried out in quartiles with the purpose of estimating the impact of the program in different sectors of the population, using data from 2004 to 2014. The results show that, despite the government effort, the main objective of the Oportunidades Program is not has reached.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Luis Lechuga Rodríguez, Instituto Politécnico Nacional

Escuela Superior de Economía, Instituto Politécnico Nacional, Unidad Profesional Lázaro Cárdenas.

Guillermo Velázquez Valadez, Instituto Politécnico Nacional

Escuela Superior de Economía, Instituto Politécnico Nacional, Unidad Profesional Lázaro Cárdenas.

References

Aguilar, G. (2000). Desigualdad y pobreza en México, ¿son inevitables? Universidad Autónoma de México, México D.F.

Angeles, G. (2007). Factors driving changes in income distribution in post-reform Mexico, núm. 07, 06. Department of Economics. Discussion Paper. University of Kent.

Araujo, M. C., y Suárez, P. (2013). Programa de desarrollo humano Oportunidades: Evolución y desafíos. Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/6012/Oportunidades%20-%20Nota%20Sectorial.pdf?sequence=1

Banco Mundial. (2017). Country and Lending Groups. Banco Mundial. Recuperado de https://datahelpdesk.worldbank.org/knowledgebase/articles/906519

Banegas-González, I., y Mora-Salas, M. (2012). Transferencias condicionadas y reducción de la pobreza en México: Entre lo real y lo imaginado. Revista Europea de Estudios Latinoamericanos y del Caribe, (93), 41-60.

Barceinas, F. (1999). Función de ingresos y rendimiento de la educación en México. Estudios Económicos, 14(1), 87-127.

Becker, G. S. (1962). Investment in human capital: A theoretical analysis. The Journal of Political Economy, 70(5), 9-49.

Boltvinik, J. (2010). Principios de la medición multidimensional de la pobreza. En Mora, M. (Ed.). Medición multidimensional de la pobreza en México, (pp. 43-66). México D.F.: Colegio de México.

Cardona, M., Montes, I. C., Vásquez, J. J., Villegas, M. N. y Brito, T. (2007). Capital Humano: Una mirada desde la educación y la experiencia laboral. Cuadernos de Investigación, (56), 1-40.

Chiavenato, I. (2009). Gestión del talento humano (3ra ed.). México D.F.: Mc Graw-Hill.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social - Coneval. (2014). Medición de la pobreza en México y en las entidades federativas. Recuperado de https://www.coneval.org.mx/Medicion/Documents/Pobreza%202014_CONEVAL_web.pdf

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social - Coneval. (2016). Anexo estadístico de pobreza en México. Recuperado de https://www.coneval.org.mx/Medicion/MP/Documents/Pobreza_16/AE_nacional_2010_2016.zip

Diario Oficial de la Federación – DOF. (2013). Reglas de operación del Programa de Desarrollo Humano Oportunidades. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/79559/2014.pdf

Feres, J. C., y Mancero, X. (2001). El método de las necesidades básicas insatisfechas (NBI) y sus aplicaciones en América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe - CEPAL.

Flores, M., Morán, M. y Ayala, V. (2016). La transmisión intergeneracional de la pobreza: factores, procesos y propuestas para la intervención. Fundación FOESSA, Fomento de Estudios Sociales y de Sociología Aplicada.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía – Inegi. (2004, 2005, 2006, 2008, 2010, 2012 y 2014). Encuesta de Ingresos y Gastos de los Hogares (ENIGH). Recuperado de https://datos.gob.mx/busca/dataset/encuesta-nacional-de-ingresos-y-gastosde-los-hogares-enigh

Instituto Nacional de Estadística y Geografía – Inegi. (2015). Encuesta intercensal 2015. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/intercensal/2015/

Mincer, J. (1974). Individual Acquisition of Earning Power. Schooling, Experience and Earnings. National Bureau Economic Research. EE. UU.

Narro, J.; Martuscelli, J. y Bárzana, E. (Coord.). (2012). Plan de diez años para desarrollar el Sistema Educativo Nacional. Dirección General de Publicaciones y Fomento. Editorial UNAM México. Recuperado de http://www.planeducativonacional.unam.mx

Organización de las Naciones Unidas - ONU. (2017). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://unstats.un.org/sdgs/files/report/2017/TheSustainableDevelopmentGoalsReport2017_Spanish.pdf

Presidencia de la Republica. (2016). Anexo Gráfico y Estadístico del Cuarto Informe de Gobierno. México, D.F. Recuperado de http://www.presidencia.gob.mx/cuartoinforme/

Ravallion, M. S., Chen, Shaohua, Sangraula, Prem. (2008). Dollar a day revisited. Policy Research Working Paper, 1, 1-40). Washington: Banco Mundial.

Published

2019-08-14

How to Cite

Lechuga Rodríguez, E. L., & Velázquez Valadez, G. (2019). Macroeconomic analysis of the Programa Oportunidades, as an option to reduce poverty: an educational approach. Lebret, (10), 37–60. https://doi.org/10.15332/rl.v0i10.2196

Issue

Section

Articles