Reading comprehension: Analysis of the visual and non-visual from Frank Smith's theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v13i2.3132

Keywords:

Textual comprehension, Difficulties, Strategies, Strengthening, Skills

Abstract

The aim of this article is to analyze how Frank Smith's theory affects the reading comprehension of seventh graders at the José Rafael Faria Bermúdez campus, San José Provincial School in Pamplona, using both visual and non-visual media. We used Frank Smith's theory as the framework for understanding this impact. A qualitative approach and Action Research method were employed for this study. To gather information, we used a survey for teachers, a diagnostic test for students, and designed a teaching strategy focused on improving reading comprehension. The results showed that students improved in their interpretation and understanding of texts, and various strategies were used to evaluate the development of their skills and address any difficulties they faced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandra Nohemy Hernández Otero, Universidad de Pamplona

Estudiante, Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana, Grupo de investigación Lenguaje, Educación y Cultura, IN LINGUA: semillero lenguaje y participación social, Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia.

María José Villalba Gómez, Universidad de Pamplona

Estudiante, Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana, Grupo de investigación Lenguaje, Educación y Cultura, IN LINGUA: semillero lenguaje y participación social, Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia.

References

Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación: introducción a la metodología científica (6ª ed.). Editorial Episteme.

Cobos Pérez, N. A. (2020). La argumentación oral para el desarrollo del pensamiento crítico en el aula [Tesis, Maestría en Educación]. Universidad Autónoma de Bucaramanga. http://hdl.handle.net/20.500.12749/12096

Colomer, T. y Camps, A. (1996). Enseñar a leer, enseñar a comprender. Celeste Ediciones/MEC. https://es.scribd.com/document/362051219/Colomer-Ensenar-a-leer-ensenar-a-comprender-pdf

Elliott, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación-acción (4ª ed.). Ediciones Morata. https://jimdo-storage.global.ssl.fastly.net/file/382ad892-a831-48b9-a36b-74775a0ae531/3-%200%20Elliot-El-Cambio-Educativo-Desde-La-IA.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la invertigación (6ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores.

Lanuez Bayolo, M. y Fernández Rivero, E. (2014). Material docente básico del curso Metodología de la Investigación Educativa I. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. https://es.scribd.com/document/133084121/Libro-Metodologia-de-la-Investigacion-I-IPLAC

Martínez Miguélez, M. (1998). La investigacion cualitativa etnografica en educación: manual teórico-práctico (3ª ed.). Editorial Trillas. https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fprofeinfo.files.wordpress.com%2F2020%2F06%2Finvestigacion-cualitativa-etnografica-martinez.pdf&embedded=true&chrome=false&dov=1

Martínez Wahnon, A. (2019) Los marcadores de ordenación y la expresión oral del español académico: análisis de conferencias y propuesta didáctica para estudiantes ELE [Tesis, Doctorado en Lengua Española y sus Literaturas]. Universidad de Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/11205

Mayor, J. (1985). Actividad humana y procesos cognitivos: (homenaje a J.L. Pinillos). Editorial Alhambra

Ormeño Jaime, T. L. (2019). Técnicas de lectura y comprensión lectora en estudiantes del I ciclo del Instituto Superior Técnico “Sergio Bernales” García, Cañete - Lima [Tesis, Maestría en Educación]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/40581

Rodríguez Lomba, C. (2016). Los dos amigos y el oso. Mundoprimaria. https://www.mundoprimaria.com/fabulas-para-ninos/los-dos-amigos-y-el-oso

Rodríguez Gómez, G., Gil Flórez, J. y García Jiménez, E. (1999). Capítulo XI. Aspectos básicos sobre el análisis de datos cualitativos. En Metodología de la investigación cualitativa (2ª ed., pp. 197-218). Ediciones Aljibe.

Rosch, E., Mervis, C. B., Grey, W. D., Johnson, D. M. y Boyes-Braem, P. (1976). Basic objects in natural categories. Cognitive Psychology, 8(3), 382-439. https://doi.org/10.1016/0010-0285(76)90013-X

Serra, J. y Oller, C. (2001). Estrategias lectoras y comprensión del texto en la enseñanza obligatoria. En Comprención lectora: el uso de la lengua como procedimiento (pp. 35-43). Editorial Graó.

Smith, F. (1997). Para darle sentido a la lectura (2ª ed.). Visor Dis.

Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica: incluye evaluación y administración de proyectos de investigación (4ª ed.). Editorial Limusa.

Vidal Timoté, E. y Bonilla Sánchez, F. E. (2021). Desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de grado cuarto de la básica primaria, como estrategia innovadora con el uso de Cuadernia.com [Tesis, Maestría en Recursos Digitales Aplicados a la Educación]. Universidad de Cartagena. http://dx.doi.org/10.57799/11227/1658

Villa Arroyabe, F. A. y Toro, J. M. (2022). Fortalecimiento de la expresión oral a través de la implementación de una técnica de discusión grupal “teatro de lectores” [Trabajo de grado, Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Humanidades e Idiomas]. Universidad Libre. https://hdl.handle.net/10901/23239

Published

2023-12-01

How to Cite

1.
Hernández Otero AN, Villalba Gómez MJ. Reading comprehension: Analysis of the visual and non-visual from Frank Smith’s theory. ESPIRAL [Internet]. 2023Dec.1 [cited 2024Nov.23];13(2). Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/3132

Issue

Section

Accepted for publication