Reading comprehension: Analysis of the visual and non-visual from Frank Smith's theory
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v13i2.3132Keywords:
Textual comprehension, Difficulties, Strategies, Strengthening, SkillsAbstract
The aim of this article is to analyze how Frank Smith's theory affects the reading comprehension of seventh graders at the José Rafael Faria Bermúdez campus, San José Provincial School in Pamplona, using both visual and non-visual media. We used Frank Smith's theory as the framework for understanding this impact. A qualitative approach and Action Research method were employed for this study. To gather information, we used a survey for teachers, a diagnostic test for students, and designed a teaching strategy focused on improving reading comprehension. The results showed that students improved in their interpretation and understanding of texts, and various strategies were used to evaluate the development of their skills and address any difficulties they faced.
Downloads
References
Cobos Pérez, N. A. (2020). La argumentación oral para el desarrollo del pensamiento crítico en el aula [Tesis, Maestría en Educación]. Universidad Autónoma de Bucaramanga. http://hdl.handle.net/20.500.12749/12096
Colomer, T. y Camps, A. (1996). Enseñar a leer, enseñar a comprender. Celeste Ediciones/MEC. https://es.scribd.com/document/362051219/Colomer-Ensenar-a-leer-ensenar-a-comprender-pdf
Elliott, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación-acción (4ª ed.). Ediciones Morata. https://jimdo-storage.global.ssl.fastly.net/file/382ad892-a831-48b9-a36b-74775a0ae531/3-%200%20Elliot-El-Cambio-Educativo-Desde-La-IA.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la invertigación (6ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores.
Lanuez Bayolo, M. y Fernández Rivero, E. (2014). Material docente básico del curso Metodología de la Investigación Educativa I. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. https://es.scribd.com/document/133084121/Libro-Metodologia-de-la-Investigacion-I-IPLAC
Martínez Miguélez, M. (1998). La investigacion cualitativa etnografica en educación: manual teórico-práctico (3ª ed.). Editorial Trillas. https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fprofeinfo.files.wordpress.com%2F2020%2F06%2Finvestigacion-cualitativa-etnografica-martinez.pdf&embedded=true&chrome=false&dov=1
Martínez Wahnon, A. (2019) Los marcadores de ordenación y la expresión oral del español académico: análisis de conferencias y propuesta didáctica para estudiantes ELE [Tesis, Doctorado en Lengua Española y sus Literaturas]. Universidad de Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/11205
Mayor, J. (1985). Actividad humana y procesos cognitivos: (homenaje a J.L. Pinillos). Editorial Alhambra
Ormeño Jaime, T. L. (2019). Técnicas de lectura y comprensión lectora en estudiantes del I ciclo del Instituto Superior Técnico “Sergio Bernales” García, Cañete - Lima [Tesis, Maestría en Educación]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/40581
Rodríguez Lomba, C. (2016). Los dos amigos y el oso. Mundoprimaria. https://www.mundoprimaria.com/fabulas-para-ninos/los-dos-amigos-y-el-oso
Rodríguez Gómez, G., Gil Flórez, J. y García Jiménez, E. (1999). Capítulo XI. Aspectos básicos sobre el análisis de datos cualitativos. En Metodología de la investigación cualitativa (2ª ed., pp. 197-218). Ediciones Aljibe.
Rosch, E., Mervis, C. B., Grey, W. D., Johnson, D. M. y Boyes-Braem, P. (1976). Basic objects in natural categories. Cognitive Psychology, 8(3), 382-439. https://doi.org/10.1016/0010-0285(76)90013-X
Serra, J. y Oller, C. (2001). Estrategias lectoras y comprensión del texto en la enseñanza obligatoria. En Comprención lectora: el uso de la lengua como procedimiento (pp. 35-43). Editorial Graó.
Smith, F. (1997). Para darle sentido a la lectura (2ª ed.). Visor Dis.
Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica: incluye evaluación y administración de proyectos de investigación (4ª ed.). Editorial Limusa.
Vidal Timoté, E. y Bonilla Sánchez, F. E. (2021). Desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de grado cuarto de la básica primaria, como estrategia innovadora con el uso de Cuadernia.com [Tesis, Maestría en Recursos Digitales Aplicados a la Educación]. Universidad de Cartagena. http://dx.doi.org/10.57799/11227/1658
Villa Arroyabe, F. A. y Toro, J. M. (2022). Fortalecimiento de la expresión oral a través de la implementación de una técnica de discusión grupal “teatro de lectores” [Trabajo de grado, Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Humanidades e Idiomas]. Universidad Libre. https://hdl.handle.net/10901/23239
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.