Academic Performance and Orality: Interpreting Walter Ong's Theory
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v13i2.3069Keywords:
Academic performance, Pedagogical strategies, Writing, Motivation, OralityAbstract
The study focused on analyzing the impact of Walter Ong's theory for the academic strengthening of tenth grade students at the New Cambridge School through orality. This was based on Ong's theoretical framework, in which the qualitative method with an Action Research approach was used. Data were collected through initial tests, interviews, field diaries, and final tests. These identify areas for improvement such as the lack of pedagogical strategies and the lack of motivation due to traditional approaches. The results highlighted the importance of motivation in academic performance and highlighted the benefits of combining writing and orality in academic activities to achieve the stated objectives. This study highlights how Ong's theory can improve academic performance through innovative orientations and through motivation.
Downloads
References
Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata.
Gómez Lasso, D. E. y Hernández Capera, S. M. (2020). Prácticas de oralidad desde una perspectiva dialógica con niños de grado segundo [Tesis, Maestría en Educación]. Pontificia Universidad Javeriana. http://hdl.handle.net/10554/49944
Equipo ILEO. (2014). Leer, escribir y hablar en el aula prácticas socioculturales para inferir y agregar sentido a las palabras. Alcaldía Mayor de Bogotá. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/server/api/core/bitstreams/20ce2105-9dd4-4400-85d2-5977b69de22c/content
Latorre, A. (2005). La investigación-acción Conocer y cambiar la práctica educativa (3ª. Ed.). Editorial Graó de IRIF.
Martínez R., L. A. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Perfiles Libertadores, 4(80), 73-80. https://www.academia.edu/34873298
Mostacero, R. (2004). Oralidad, escritura y escrituralidad. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 5(1), 53-75. https://www.redalyc.org/pdf/410/41050105.pdf
Ong, W. J. (1982). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. Fondo de Cultura Económica.
Rodríguez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Capítulo I. Tradición y enfoques en la investigación cualitativa. En Metodología de la investigación cualitativa. Editorial Aljibe. https://www.researchgate.net/publication/44376485
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1984). La observación participante en el campo. En Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós Ibérica. https://edumargen.org/docs/2018/curso36/unid02/apunte05_02.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.