The provention of conflict in the management of coexistence in school environments
DOI:
https://doi.org/10.15332/rt.v0i13.2340Keywords:
Conflict provention, Restorative Justice, School Mediation, Ignatian pedagogyAbstract
This article is the product of a qualitative research and action research approach, whose purpose was to establish a management proposal for coexistence from the conflict, through the articulation of restorative justice and school mediation in the section of high school of San Pedro Claver School of the city of Bucaramanga. The result found through the application of focus groups, interviews, and documentary analysis shows the most common factors that generate conflict among students, the attitudes of students that facilitate and hinder its approach, and the strategies implemented by teachers in the resolution of the same among school children. Education in conflict prevention restores relationships and creates a culture of peace that favors coexistence.
Downloads
References
Arellano, N. (2007). La violencia escolar y la provención del conflicto. Orbis, 23-45.
Asociacion de Colegios Jesuitas de Colombia - ACODESI. (2005). La formación integral y sus dimensiones. Bogotá, Colombia: Kimpres Ltda.
Carrasco, S., Villá, R., & Ponferreda, M. (2016). Resistencias institucionales ante la mediación escolar. Una exploración en los escenarios de conflicto. Antropología Social, 111-131.
Cascón, P. (2001). Biblioteca Virtual RS. Recuperado de http://www.bibliotecavirtual.info/2012/11/educar-eny-para-el-conflicto/
Cascón, P. (2000). Educar para la convivencia en los centros. Cuadernos de Pedagogía, 61.
Caycedo, R., & Cocunubu, N. (2016). La mediación como una solución alternativa de la violencia escolar. Investigaciones Andina, 1729-1749.
Chaux, E., Lleras, J., & Velásquez, A. (2004). Competencias cuidadanas: De los estándares al aula. Bogotá, Colombia: Ediciones Uniandes.
Delgado, R., & Lara, L. (2008). De la mediación del conflicto escolar a la construcción de comunidades justas. Universitas Psychologica, 673-690.
Celis, N. (2006). De la justicia restaurativa a la disciplina restaurativa. Corporación Excelencia para la Justicia.
Kolvenbach, P. H. (1993). La pedagogía ignaciana hoy. Roma, Italia: Discursos Universitarios.
Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa qualitative research methods. Silogismo, 08.
MEN, & ASCOFADE. (2004). Formar ciudadanía sí es posible. Estándares básicos de competencias ciudadanas. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf4.pdf
MEN, OIM, Opcion Legal, Unicef. (2011). Resiliencia y competencias ciudadanas. Bogotá, Colombia: Opciones Gráficas.
Peña, P., Ramírez, J., & Sánchez, J. (2015). Concepciones y modelos de gestión sobre convivencia escolar de directivos y docentes de instituciones educativas del sector público y privado. Manizales: Universidad de Manizales.
Rodríguez, M. (2015). Evaluación de un programa de formación del profesorado universitario basado en el modelo de investigación-acción desde una perspectiva pedsagógico-curricular por competencias. Sevilla-España: Universidad de Sevilla
Rodríguez, G., & González, C. (2014). Competencias ciudadanas: consideraciones desde el concepto de ciudadanía. Plumilla Educativa, 373-395.
Sánchez, D. V. (2016). El rincón del diálogo. Un camino hacia la educación para la paz y los derechos humanos. México D. F.: Universidad Pedagógica Nacional.
Tostado, E., & García, S. (2015). Convivencia con conflicto y sin violencia en la escuela. La provención como estrategia de paz. Ra Ximhai, 11(1), 19-32.
Vásquez, C. (S.J.). (2006). Propuesta educativa de la compñaía de Jesús. Bogotá, Colombia: Kimpres Ltda.
Vázquez, R. (2012). La mediación escolar como herramienta de educación para la paz. Murcia, España: Universidad de Murcia.
Zehr, H. (2007). El pequeño libro de la justicia restaurativa. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/el_pequeno_libro_de_las_justicia_restaurativa.pdf