Correlation of pedagogical models and curriculum in an educational context

Authors

  • Dénix Alberto Rodríguez Torres Universidad Santo Tomás
  • Patricia Gutiérrez Ojeda Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Saúl Ernesto García Serrano
  • Nancy Johana Martínez UNIMINUTO Sede Bucaramanga
  • Eduard Anderson Rincón Jaimes Corporación Universitaria Minuto de Dios

DOI:

https://doi.org/10.15332/rt.v0i13.2339

Keywords:

Pedagogical models, curriculum, teaching-learning process, classroom, methodological strategy

Abstract

The purpose of the present study is to know the different positions that exist in relation to the pedagogical models and their relation with the curriculum, starting from the orientation of the teaching and learning process carried out by the educators in the educational institutions. The pedagogical models are the guidelines that lead the teacher and allow their action within the educational practice, based on an established pattern and seeking the strengthening of knowledge that is sustained under a specific focus. The classroom reality compared to the perception of quality education, allows to recognize an influential but negative factor, the low level in the application of the curriculum by the teacher, due to the lack of information and minimal competences on the main strategies that are required for the implementation of the pedagogical model adopted by the institution.

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Author Biographies

Dénix Alberto Rodríguez Torres, Universidad Santo Tomás

Posdoctor en Epistemología. Doctor en Educación. Magíster en Educación. Licenciado en Filosofía. Docente investigador, Universidad Santo Tomás.

Patricia Gutiérrez Ojeda, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Licenciada en Educación Pre-Escolar, UNAB. Especialista en Educación con Nuevas Tecnologías, UNAB. Especialista Docencia Universitaria, Centro de Educación Militar CEMIL. Maestra en Educación con énfasis en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Magíster en Educación Corporación Universitaria Minuto de Dios. Profesora investigadora tiempo completo Corporación Universitaria Minuto de Dios UNIMINUTO, Programa Licenciatura en Pedagogía Infantil Sede Bucaramanga. Grupo de investigación GIDTI.

Saúl Ernesto García Serrano

Licenciado en Filosofía y Ciencias Religiosas (USTA); especialista en Docencia Universitaria (USTA) y especialista Sexualidad (UMB); máster en Bioética, y máster en Ciencias del Matrimonio y de la Familia por la Pontificia Universidad Lateranense-Instituto Juan Pablo II (Roma). C. A Ph.D en Curriculum, profesor, instituciones educativas (U. Granada, España). Directivo en instituciones de educación superior; docente, humanista, investigador acreditado ante el Departamento Nacional de Investigación de Colombia (Colciencias).

Nancy Johana Martínez, UNIMINUTO Sede Bucaramanga

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Lengua Castellana e Inglés, UCC. Magíster en Educación, Unitolima. Coordinadora de los programas LPID, LEID, LEDA, LCNA, UNIMINUTO Sede Bucaramanga.

Eduard Anderson Rincón Jaimes, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Licenciado en Español y Comunicación, Unipamplona. Especialista en Administración de la Informática Educativa, UDES, Mg. (F) Gestión de la Tecnología Educativa, UDES. Profesor investigador tiempo completo del Programa Licenciatura en Pedagogía Infantil, Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Grupo de Investigación GIDTI.

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Published

2019-10-31

How to Cite

Rodríguez Torres, D. A., Gutiérrez Ojeda, P., García Serrano, S. E., Martínez, N. J., & Rincón Jaimes, E. A. (2019). Correlation of pedagogical models and curriculum in an educational context. Revista Temas, (13), 141–153. https://doi.org/10.15332/rt.v0i13.2339

Issue

Section

Artículos