Model of Quality Management in Customer Service: Proposal for Hypermarkets

Authors

  • Mario Enrique Uribe Macías Profesor Asociado de la Universidad del Tolima, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.15332/rl.v0i5.836

Keywords:

Service, Quality, Quality Management System, Hypermarkets

Abstract

In Colombia, 40% of the basic goods are purchased in hypermarkets. Notwithstanding they have quality certifications, customers keep on complaining day after day. This project was developed in order to determine the perception customers have with respect to the quality of the service received, with results that determine things such as the importance customers give to parking accessibility, shop assistant friendliness, products quality, prices, assortment, supermarket location and payment facilities. Based on clients’ perception and as a contribution to this topic development, a Customer service quality management model is proposed for these hypermarkets.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mario Enrique Uribe Macías, Profesor Asociado de la Universidad del Tolima, Colombia.

Magíster en Administración, Tecnológico de Monterrey. Director grupo de investigación GIDEUT.

References

Albrecht, K. (1998). La revolución del servicio. Bogotá, Colombia: Legis Editores.

Albrecht, K; Zemke, R. (1991). Gerencia del Servicio. Bogotá, Colombia: Legis Editores.

Anzola, O. (2003). Una mirada a la cultura corporativa. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia.

Cuatrecasas, L. (2010). Gestión integral de la calidad. Editorial Profit.

Icontec. (2001). ISO 9000:2000. Guía para las pequeñas empresas. Bogotá, Colombia: Icontec.

Icontec. (2009). NTC-ISO 9001:2008. Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos. Bogotá, Colombia: Icontec.

Johnson, G; Scholes, K. (2001). Direccion estratégica. Madrid, España: Pearson Educación.

López, Francisco. (2006). ISO 9000 y la planificación de la calidad. Bogotá, Colombia: Icontec.

Uribe, M y Reinoso J. F. ( 2009). Sistema de Indicadores de Gestión Bogotá, Colombia: Ediciones de la U

Uribe, M. (2011). Los sistemas de gestión de la calidad, el enfoque teórico y la aplicación práctica, Ibagué, Colombia: Editorial Universidad del Tolima.

Uribe, M. (2013). Gerencia del servicio. Alternativa para la competitividad. (2ª ed.) Bogotá, Colombia: Ediciones la U.

Published

2013-01-01

How to Cite

Uribe Macías, M. E. (2013). Model of Quality Management in Customer Service: Proposal for Hypermarkets. Lebret, (5), 333–354. https://doi.org/10.15332/rl.v0i5.836

Issue

Section

Articles