Competitiveness in the Tourism Sector: a Review of the Literature

Authors

  • Jaime Armando Alcocer Lizcano Administrador del Sistema SAP FI- GL en Ecopetrol.

DOI:

https://doi.org/10.15332/rl.v0i5.833

Keywords:

Tourism, Comparative Advantage, Competitive Advantage, Competitiveness

Abstract

The tourism sector has recently become the center of the economic activity in many regions and countries of the world, for which it has been subject to profound changes as a result of technological advances and changes the consumers tastes and preferences. The explanations of the factors that determine the competitiveness of tourist destinations have multiplied in the academic literature, as a prelude of the need to develop strategies aimed at the growth and sustainability of this important sector of the economy. The aim of this article is to review the present debate lines in this literature, in order to highlight the factors that can serve as a benchmark when framing strategies aimed at generating a competitive advantage for the sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaime Armando Alcocer Lizcano, Administrador del Sistema SAP FI- GL en Ecopetrol.

Magister en Administración Universidad Santo Tomás, Bucaramanga

References

Alberti, F. G., y Giusti, J. D. (2012). Cultural heritage, tourism and regional competitiveness: The Motor Valley cluster. City, Culture and Society, 3(4), 261-273. doi:10.1016/j.ccs.2012.11.003

Alonso, J. A. (2011). Lecciones sobre economía mundial: introducción al desarrollo y a las relaciones económicas internacionales. Madrid: Thompson Civitas.

Alonso, V. H. (2009). Un modelo Integral para evaluar la competitividad de destinos turísticos basado en la identificación de factores críticos de éxito Tesis Doctoral Universidad Las Palmas de Gran Canaria.

Alonso Ferreras. (2010). Factores de éxito y evaluación de la competitividad de destinos turísticos. Estudios y Perspectivas en Turismo 19 (2), 201-220.

Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Managemente, 17(1), 99-120.

Barroso-González, M., y Flores-Ruiz, D. (2006). La competitividad internacional de los destinos turísticos: del enfoque macroeconómico al enfoque estratégico. Cuadernos de Turismo, (17), 7-24.

Blanke, J., y Chiesa, T. (2013). The travel y tourism competitiveness report 2013. En Geneva, Switzerland: World Economic Forum. Disponible en: http://mycbs.biz/data/WEF_TT_Competitiveness_Report_2013.pdf

Camisón, C. y Monfort Mir, V. (1998): Estrategias de reposicionamiento para destinos turísticos maduros: el caso de la Costa Blanca. Estudios Turísticos, (135), 5-28.

Cohen, E. (2005) Principales tendencias en el turismo contemporáneo. Política y Sociedad, 42 (1), 11-24

Crouch, G. I., y Ritchie, J. R. B. (1997). Destination competitiveness and the role of the tourism enterprise. En Proceedings of the Fourth Annual Business Congress. Presentado en Fourth Annual Business Congress, Estambul. Disponible en: http://www.ucalgary.ca/files/haskaynefaculty/95.19.pdf

Crouch, G.I. y Ritchie, J.R.B. (2000). The competitiveness destination: A sustainability perspective, Tourism Management, (21), 1-7.

Diéguez-Castrillón, M. I. D., Gueimonde-Canto, A. G., Sinde-Cantorna, A. I. S., y Blanco-Cerradelo, L. B. (2011). Análisis de los principales modelos explicativos de la competitividad de los destinos turísticos en el marco de la sostenibilidad. CULTUR: Revista de Cultura e Turismo, 5(2), 101–124.

Du Toit, L., Fourie, J., y Trew, D. (2010). The sources of comparative advantage in tourism. Suráfrica: Universidad de Stellenbosch. Disponible en: http://zunia.org/sites/default/files/media/node-files/wp/187410_wp-01-20101266834241.pdf

Dwyer, L., y Kim, C. (s. f.). Destination Competitiveness: a model and determinants. Current issues in tourism, 6(5). Disponible en: http://fama2.us.es:8080/turismo/turismonet1/economia%20del%20turismo/demanda%20turistica/DESTINATION%20COMPETITIVENESS%20A%20MODEL%20AND%20DETERMINANTS.PDF

Esser, K., Hillebrand, W., Messner, D., y Meyer-Stamer, J. (1996). Competitividad sistémica: nuevo desafío para las empresas y la política. Revista de la CEPAL, 59, 39–52.

Flores, D. (2009). Competitividad sostenible de los espacios naturales protegidos como destinos turísticos un análisis comparativo de los Parques Naturales Sierra de Aracena y Picos de Aroche y Sierras de Cazorla, Segura y las Villas: memoria para optar al grado de doctor. Universidad de Huelva. Disponible en: http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/184/b15168554.pdf;jsessionid=D55441EA03730C1D6564A777E31D3FB3?sequence=1%29%20consulta%2005-03-2013

Gandara, J. M. (2004). La calidad y la competitividad de los destinos turísticos urbanos turismo - Visão e Ação, 6 (1) - jan/abril, 69-94

García-Buenahora, M. (2007). Diagnóstico del impacto del proyecto Parque Nacional del Chicamocha sobre el turismo y el ámbito cultural del municipio de Piedecuesta (Tesis inédita de Especialización). Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.

García-Frapolli, E., Ayala-Orozco, B., Bonilla-Moheno, M., Espadas-Manrique, C., y Ramos-Fernández, G. (2007). Biodiversity conservation, traditional agricultura and ecotourism: Land cover/land use change projections for a natural protected area in the northeastern Yucatan Peninsula, Mexico. Landscape and Urban Planning, 83(2-3), 137-153. doi:10.1016/j.landurbplan.2007.03.007

González, R. C., y Mendieta, M. D. (2009). Reflexiones sobre la conceptualización de la competitividad de destinos turísticos. Cuadernos de Turismo, (23), 111–128. Universidad de Murcia

Grant, R. M. (2006). Dirección estratégica: conceptos, técnicas y aplicaciones. Madrid: Thomson Civitas.

Guerrero, D. (1996). La técnica, los costos, la ventaja absoluta y la competitividad. Comercio Exterior, 46(5), 400-407.

Hassan, S. S. (2000). Determinants of market competitiveness in an environmentally sustainable tourism industry. Journal of Travel Research, 38 (3), 239-245. doi:10.1177/004728750003800305

Hernández-Gracia, M. (2008). Los determinantes de la competitividad nacional. Análisis y reflexiones a partir de un marco teórico conceptual. Temas de Ciencia y Tecnología, 12(36). Disponible en: http://www.utm.mx/edi_anteriores/temas036/ENSAYO2-36.pdf

Jing, Y., y Fucai, H. (2011). Research on management of ecotourism based on economic models. Energy Procedia, 5, 1563-1567. doi:10.1016/j.egypro.2011.03.267

Landínez-Landínez, J. J., y Gómez-Vargas, L. I. (2009). El desarrollo en el Plan de Desarrollo Santander 2008-2011 (Tesis inédita de Especialización). Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.

López, A. M., Méndez, J. J., y Dones, M. (2009). Factores clave de la competitividad regional: inovación e intangibles. Información Comercial Española, ICE: Revista de economía, (848), 125–140.

Lu, W., y Stepchenkova, S. (2012). Ecotourism experiences reported online: Classification of satisfaction attributes. Tourism Management, 33(3), 702-712. doi:10.1016/j.tourman.2011.08.003

Mazaro, R. M. (2006). Competitividad de destinos turísticos y sostenibilidad estratégica: Proposición de un modelo de evaluación de factores y condiciones determinantes. Tesis Doctoral presentada al Programa de Doctorado en Investigación y Técnicas de Mercado de la Universidad de Barcelona

Mazaro, R. M., y Varzin, G. (2008a). Competitiveness models for tourist destinations into the sustainability context. Revista de Administración Contemporánea, 12(3), 789–809.

Mazaro, R. M., y Varzin, G. (2008b) Modelos de competitividad para destinos turísticos en el marco de la sostenibilidad RAC, Curitiba, 12 (3), Jul. /Sept.,789-809,

Mill, J. S. (1985). Principios de economía política: con algunas de sus aplicaciones a la filosofía social (T. Ortiz, Trad.). México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Niemczyk, A. (2013). Cultural tourists: an attempt to classify them. Tourism Management Perspectives, 5, 24-30. doi:10.1016/j.tmpág.2012.09.006

Ortiz de Urbina Criado, M., y López, J. E. N. (2002). El capital intelectual en la empresa: Análisis de criterios y clasificación multidimensional. Economía industrial, (346), 163–172.

Peteraf, M. A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: a resource-based view. Strategic Management Journal, 14(3), 179–191. doi:10.1002/smj.4250140303

Porter, M. E. (1990). The competitive advantage of nations. Harvard Business Review. Disponible en: http://kkozak.wz.cz/Porter.pdf

Porter, M. E. (1991). La ventaja competitiva de las naciones. Buenos Aires: Vergara.

Porter, M. E. (2005). Qué es la competitividad. Apuntes de Globalización y Estrategia, 1(1). Disponible en: http://www.iese.edu/es/ad/AnselmoRubiralta/Apuntes/Competitividad_es.html

Ricardo, D. (1959). Principios de economía política y tributación. México: Fondo de Cultura Económica.

Rodríguez, M. del M., y Guisado, M. (2003). Competitividad y análisis estratégico del sector turístico de Galicia: consideraciones para la mejora competitiva Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais, 12(1), 145–166.

Sánchez-Rivero, M. (2006). Elaboración de un ranking de competitividad de los destinos turisticos españoles: Un análisis provincial mediante modelos de estructura latente. Revista de Análisis Turístico, (1), 4-22.

Smith, A. (2005). La riqueza de las naciones (C. Rodríguez Braun, Trad.). Madrid: Alianza Editorial.

Sobrino, J. (2005). Competitividad territorial: ámbitos e indicadores de análisis. Economía, sociedad y territorio, 99, 123–183.

Sobrino, L. J. (2002). Competitividad y ventajas competitivas: revisión teórica y ejercicio de aplicación a 30 ciudades de México. Estudios Demográficos y Urbanos, 311-361.

Torres-Sovero, C., González, J. A., Martín-López, B., y Kirkby, C. A. (2012). Social–ecological factors influencing tourist satisfaction in three ecotourism lodges in the southeastern Peruvian Amazon. Tourism Management, 33(3), 545-552. doi:10.1016/j.tourman.2011.06.008

Valdés, L. (2001): Turismo, desarrollo y sostenibilidad; en Buendía, J. y Colino, J., Eds.: Turismo y medio ambiente 49-72

Valls Josep-Francesc. (2007). Marco estratégico para impulsar el desarrollo bajo criterios sostenibles Estudios Turísticos, (172-173), 175-180

Vera, J. R., y Ganga, F. A. (2007). Los clusters industriales: precisión conceptual y desarrollo teórico. Cuadernos de Administración, 20(33), 303–322.

Wang Wen-Cheng, Lin Chien-Hung, y Chu Ying-Chien. (2011). Types of competitive advantage and analysis. International Journal of Business y Management, 6(5), 100-104.

Weaver, D. B., y Lawton, L. J. (2007). Twenty years on: The state of contemporary ecotourism research. Tourism Management, 28(5), 1168-1179. doi:10.1016/j.tourman.2007.03.004

World Economic Forum. (2008). The travel and tourism competitiveness. Report 2008. Ginebra.

Published

2013-01-01

How to Cite

Alcocer Lizcano, J. A. (2013). Competitiveness in the Tourism Sector: a Review of the Literature. Lebret, (5), 271–291. https://doi.org/10.15332/rl.v0i5.833

Issue

Section

Articles