MODEL TO DETERMINE THE INTERNATIONAL COMPETITIVE POSITIONING: SANTANDER CLOTHING SECTOR IN THE NORTH AMERICAN MARKET

Authors

  • Édgar Javier Gómez Parada
  • Gustavo González Sarmiento

DOI:

https://doi.org/10.15332/rl.v4i4.326

Keywords:

Competitive analysis, Competitive positioning, Competitive situation

Abstract

This paper presents a proposal of competitiveness analysis of an industry or productive sector in a foreign market by developing an integrated model that includes three elements: competitiveness matrix, competitive positioning and competitive situation. The competitiveness assessment model is applied to determine the competitiveness of clothing from Colombia in the U.S. market. A considered contribution of the proposed model the integrality of the elements for an analysis of international competitiveness of an industry, sector or product in a foreign market objective, to analyze the market performance, market dynamics, the identification of competitors of the target market and the distance from them, and specially the easy interpretation of both, academia and especially industry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adbel M. G. y Romo M. D. (2005). Sobre el concepto de competitividad. Comercio Exterior, Vol. 55, No. 3, marzo.

Chesnais F. (1986): “Science, technology and competitiveness”, STI Review, OECD, París.

Bradley, K. (1997). Intellectual capital and the new wealth of nations. Business Strategy Review. Vol. 8 No. 1.

Chudnovsky D. y Porta F. (1990). La competitividad internacional. Principales cuestiones conceptuales y Metodológicas. Centro de Estudios e Investigación de Postgrado (CEIPOS), Universidad de la República Uruguay.

Dhanaraj, C.; Beamish, P.W. (2003): A resource-based approach to the study of export performance, in Journal of Small business Management, 7/2003, Vol. 41 No. 3

Durán J y Álvarez M (2008). Indicadores de comercio exterior y política comercial: mediciones de posicionamiento y dinamismo comercial. Comisión Económica para América Latina y el Caribe CEPAL. Naciones Unidas. Santiago de Chile.

Esser K, Hillebrand W, Messner D y Meyer Stamer J. (1996). Competitividad sistémica. Nuevo desafío a las empresas y a la política. Revista de la CEPAL, No. 59 Santiago de Chile.

Fajnzylber, F. (1988). “Competitividad internacional: evolución y lecciones”, Revista la CEPAL, No. 36, diciembre, Santiago de Chile.

Fajnzylber, F. (1989). Industrialización en América Latina: de la “Caja Negra” al “Casillero Vacío”. Comparación de patrones contemporáneos de Industrialización. Cuadernos de la CEPAL. Santiago de Chile.

Fajnzylber F (1991). Inserción internacional e innovación institucional. Revista de la CEPAL No. 44. Santiago de Chile.

Gitli y Arce (2000). Conceptos clave para el uso de bases de datos de comercio internacional. Centro Internacional de Política Económica CINPE. Costa Rica.

Hall, R., y Lieberman, M. (2005). Microeconomía, principios y aplicaciones. México D. F.: Thomson.

Hsu, C.C.; Boggs, D.J. (2003). Internationalization and Performance: Traditional Measures and Their Decomposition, in Multinational Business Review, Winter/2003, Vol.11 No.3

Lall, S. (2001) What competitiveness is and why it is important. Competitiveness Technology and Skills. Edward Elgar Publishing, Masachusetts.

Martínez Covaleda, Héctor J. (2006). Agroindustria y competitividad: estructura y dinámica en Colombia 1992-2005. Colombia.

Rosales, Osvaldo (1990). Competitividad, productividad e inserción externa de América Latina. Comercio Exterior, 8, agosto, México, pp. 711-723

Observatorio de Agrocadenas Colombia. (2004). Metodología de Cálculo de Indicadores de Competitividad. Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. Bogotá.

Pham, Thi Kim Ngoc. (2008). Strategies for Internationalization: A Comparative Study of Thai and Vietnamese Companies in Two Industries. Tesis. University of Fribourg, Switzerland.

Porter M. (1990). La ventaja competitiva de las naciones. Deusto. Barcelona.

Porter M. (2003). Ser competitivo. Deusto. Barcelona

Ramos R. (2001). Modelo de Evaluación de la Competitividad Internacional: una Aplicación Empírica al Caso de las Islas Canarias. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

Subramaniam, M. Y Youndt, M. A. (2005). The Influence of Intellectual Capital on the Types of Innovative Capabilities, Academy of Management Journal, Vol. 48.

Sullivan (2001). Definiciones y conceptos básicos. Rentabilizar el capital intelectual. Técnicas para optimizar el valor de la organización. Paidós empresa. Barcelona.

Published

2012-01-01

How to Cite

Gómez Parada, Édgar J., & González Sarmiento, G. (2012). MODEL TO DETERMINE THE INTERNATIONAL COMPETITIVE POSITIONING: SANTANDER CLOTHING SECTOR IN THE NORTH AMERICAN MARKET. Lebret, 4(4), 21–44. https://doi.org/10.15332/rl.v4i4.326

Issue

Section

Articles