Vocational and socio-economic characterization of students in upper courses of public and private high schools: the case of the Wider Bucaramanga Area

Authors

  • Gustavo García Cediel Universidad Cooperativa de Colombia
  • Aurora Inés Gáfaro Rojas Universidad Industrial de Santander
  • Yohana Bermudez Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga
  • Diana Páez Ardila Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga
  • Estefani Prada Villamizar
  • Freddy Jesús Ruiz Herrera Universidad Industrial de Santander
  • Pedro Delgado Universidad Autónoma de Bucaramanga
  • Guillermo Rincon Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga

DOI:

https://doi.org/10.15332/rl.v0i8.1698

Keywords:

Youth unemployment, vocational guidance

Abstract

This document aimed to characterize socioeconomically and vocationally young people in a pilot public and private schools BFA degree eleven sample in order to guide public policies aimed at reducing youth unemployment and fomenter best practices of vocational guidance. As work methodology descriptive approach was raised by the application of a survey (web application) provided by the United Nations Development Programme. This work was done within the framework of the research proposed by the Regional Labour Market Observatory, ORMET, Santander sponsored by the Ministry of Labor and the United Nations Development Programme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo García Cediel, Universidad Cooperativa de Colombia

Magíster en Economía. Docente Universidad Cooperativa de Colombia. Vinculado al grupo de investigación Sectores de Clase Mundial - SECLAM.

Aurora Inés Gáfaro Rojas, Universidad Industrial de Santander

Ph.D Estadística Matemática e Informática. Docente Salud Pública, Escuela de Medicina Universidad Industrial de Santander. Vinculada al Grupo de investigación en Demografía, Salud Pública y Sistema de Salud GUINDESS-UIS.

Yohana Bermudez, Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga

Doctora en Economía. Docente Facultad de Economía Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga. Vinculada al grupo de investigación Economía Social y Desarrollo Empresarial.

Diana Páez Ardila, Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga

MSc Internacionalización Económica. Docente tiempo completo, Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga. Vinculada al grupo de investigación Economía Social y Desarrollo Empresarial.

Freddy Jesús Ruiz Herrera, Universidad Industrial de Santander

MSc Ciencias Económicas, profesor Escuela de Economía y Administración, Universidad Industrial de Santander. Vinculado al grupo de investigación GIDROT.

Pedro Delgado, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Magíster en Ciencias Económicas. Magíster en Ciencia Política. Docente Universidad Autónoma de Bucaramanga- UNAB.

Guillermo Rincon, Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga

MBA en Administración de Empresas, docente investigador Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga - UPB.

References

Álvarez, V. (1994). Orientación educativa y acción orientadora. Madrid: EOS.

Burrows, S. (1998). Youth unemployment in the illawara region. Journal of Australian Political Economy, 28(32), 89-119.

Campbell, M., & Stanley, B. (1997). Economía laboral contemporánea. Madrid: McGraw-Hill.

Chacón, O. (2003). Diseño, aplicación y evaluación de una propuesta de orientación vocacional para la educación media, diversificada y profesional venezolana. Universitat Rovira I Virgili, Programa de Doctorado: Innovación y Sistema Educativo.

Coloma, F., & Vial, B. (2003). Desempleo e inactividad juvenil en Chile. Cuadernos de Economía, 150-171.

González, J & Lessire, O. (2004). Aspectos más recientes en orientación vocacional. Revista Iberoamericana de Educación 35(6).

Guataqui, J., Forero, N. & Garcia, A. (2009). ¿A quiénes afecta el desempleo? Análisis de la tasa de incidencia. Lecturas de economía, 110-136.

Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior – ICFES. (1999). Grupo de la Evaluación de la Educación Básica y Media. Antecedentes y marco legal del examen de Estado.

Kelly, T. (1914). Educational guidance. Teachers college. Columbia University, 116.

Navajudas, F. (1998). Estrategias de enseñanza y aprendizaje en los centros rurales agrupados: análisis de una experiencia concreta para su innovación curricular. Universidad de La Rioja. Departamento de Ciencias Humanas y Sociales. Área de Pedagogía. Ediciones Universidad de Salamanca.

Parsons, F. (1909). Choosing a vocation. Boston: Houghton Mifflin

Ramírez, J. (2002). El desempleo juvenil, un problema estructural y global: el papel de las organizaciones de la sociedad civil. Tailandia: Ayuthaya.

Ullak, P., & Banks, M. (1985): Youth unemployment and labour market withdrawal. Journal of Economic Psychology, 6, 51-64.

Vilanou, C. (2013). La doctrina pueril de Lulio: una enciclopedia escolar del siglo XIII. Educación XX1, 16(2), 97-114. Universidad Nacional de Educación a Distancia Madrid.

Weller, J. (2006). La inserción laboral de los jóvenes: características, tensiones y desafíos. Revista de la CEPAL, 92, 61-82.

Published

2016-01-01

How to Cite

García Cediel, G., Gáfaro Rojas, A. I., Bermudez, Y., Páez Ardila, D., Prada Villamizar, E., Ruiz Herrera, F. J., Delgado, P., & Rincon, G. (2016). Vocational and socio-economic characterization of students in upper courses of public and private high schools: the case of the Wider Bucaramanga Area. Lebret, (8), 265–289. https://doi.org/10.15332/rl.v0i8.1698

Issue

Section

Articles