Internationalization of export companies. A state of the art

Authors

  • Gladys Mireya Valero Córdoba Universidad Pontificia Bolivariana Seccional Bucaramanga
  • Manuel Rodenes Universidad Politécnica de Valencia
  • Gladys Elena Rueda Universidad Pontificia Bolivariana seccional Bucaramanga

DOI:

https://doi.org/10.15332/rl.v0i8.1689

Keywords:

Internationalization, exports, export orientation, export capacity, globalization

Abstract

Globalization is a process that has been given to the global level and for Colombia this is no stranger; through the “Vision 2032” it is proposed that our country will become one of the three most competitive countries in Latin America, thus Bucaramanga and its metropolitan area, take on this challenge as a fundamental axis for the economic and social development of the country and the region, increasing the participation of firms in global markets. This article makes a theoretical review of the internationalization and the exporting companies, to find the fundamental aspects that make it possible to establish the influence of the competitiveness and technological capital in the internationalization of the exporting companies and also constitute a source of query from the academic and business, contribution to decisions in the internationalization of companies in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gladys Mireya Valero Córdoba, Universidad Pontificia Bolivariana Seccional Bucaramanga

Maestría en Administración de empresas. Docente investigadora Universidad Pontifica Bolivariana. Vinculada al grupo de investigación en contextos para la administración. de negocios internacionales, Universidad Pontificia Bolivariana Seccional Bucaramanga.

Manuel Rodenes, Universidad Politécnica de Valencia

Doctorado en Ingeniería Industrial. Docente investigador Universidad Politécnica de Valencia. Vinculado al grupo de investigación ITIO de la Universidad Politécnica de Valencia.

Gladys Elena Rueda, Universidad Pontificia Bolivariana seccional Bucaramanga

Doctorado en Integración de tecnologías de información en Organizaciones. Docente investigadora Universidad Pontifica Bolivariana. Vinculado al Grupo de Investigación en Administración de la Universidad Pontificia Bolivariana seccional Bucaramanga.

References

Arge, G., Dajer, R., & Álvarez, D. (s.f.). Diseño e implementación de un mapa de ordenamiento competitivo regional soportado en tecnología internet para asistir procesos de inversión en el departamento de Cordoba-Colombia. En Ascolfa (Ed.). Conferencia Nacional ASCOLFA (pp. 183-225). ASCOLFA.

Acosta, J., Bueno, E., & Longo, M. (2014). Technological capability and development of intellectual capital on the new technology-based firms. Cuadernos de Administracion, 26(48), 11-39.

Ahumada, E., & Perusquia, J. (2015). Business intelligence: Strategy for competitiveness development in technology-based firms. Contad. Adm, 1(61), 127-158. Universidad Autonoma de Baja California, México.

Aramburu, N., Sáenz, J., & Blanco, C. (2015). Structural capital, innovation capability and company performance in technology-based colombian firms. Cuadernos de Gestión, vol. 15, 39-60.

Ball, D. A., & McCulloch Jr, W. H. (1996). Negocios internacionales introduccion y aspectos esenciales. Madrid: Irwin.

Bontis, N. (1996). There´s a price on “There´s a Price on your Head: Managing Intellectual Capital Strategically. Business Quarterlly, 40-47.

Brooking, A., & Motta , E. (1996, January 24-26). Taxonoomy of Intellectual Capital and a Methodology for Auditing it 17tb Anual National Business Conference, Mc Master University. Taxonoomy of Intellectual Capital and a Methodology for Auditing. Hamilton, Ontario, Canadá.

Bueno, E. (2011, Octubre). Modelo intellectus de medición, gestión e información del capital intelectual (nueva version actualizada). Madrid: IADE.

Bueno, E., Del Real, H., Fernández, P., Longo, M., Merino, C., Murcia, C., & Salvador, M. (2011, Octubre). Modelo intellectus de medición, gestión e información del capital intelectual (nueva versión actualizada)©. Madrid: CIC-IADE.

Centro de Informacion Proexport Colombia. (s.f.). Modalidades de exportacion. Cámara de Comercio Armenia y del Quindio.

Cimoli, M., & Porcile, G. (2009). Sources of learning paths and technological capabilities: An introductory roadmap of development processes. Economics of Innovation and New Technology, 18(7), 675-694.

Comision Regional de Competitividad. (2016, marzo 25). Santander competitivo. Recuperado de Santander Competitivo - Comision Regional de Competitividad http://santandercompetitivo.org/secciones-14-s/quienes-somos.htm

Consejo Nacional de Política Económica y Social. (2006). Institucionalidad y principios rectores de política para la competitividad y productividad. Bogota.

Cuestas, F. (1999). Comercio internacional. En L. F. Cuestas Rodríguez. Gestión empresarial. Comercio internacional (pp. 27-33). Bucaramanga: Insed-UIS.

Czinkota, M. R., & Ronkainen, I. A. (2002). Marketing Internacional. En M. R. Czinkota, & I. A. Ronkainen. Marketing Internacional (6a ed., pp. 224-241). México: Pearson Educación.

Kaplan, R. & Norton, D. (1992). The Balances Scorecard measures the drive performance. Harvard Business Review, 71-79.

Daniels , J. D., & Radebaugh, L. H. (2000). Negocios internacionales. (pp. 23-27). México: Pearson Educación.

Di Caprio, D., & Santos, F. (2016). On the evolution of technological knowledge and the structural economic consequences derived from its assimilation. International Journal of Innovation and Learning, 19(1), 85-108.

DIAN. (2016, enero 08). http://websiex.dian.gov.co/siex/ayuda/ayuda.html. Recuperado de http://websiex.dian.gov.co/siex/ayuda/ayuda.html: http://websiex.dian.gov.co/

Dominick, S. (1998). Economia Internaciona-l Shaum. Santafe de Bogotá: McGrawHill.

Edvinsson, L., & Malones, M. (1997). Intellectual capital: realizing your company´s true value by finding its Hidden Brainpower. HarperBusiness.

Euroforum. (1998). Medicion del capital intelectual. Modelo Intelect. San Lorenzo del Escorial, Madrid: IUEE.

FEM, & Schwad, K. (1971, Enero). Foro Económico Mundial FEM. Recuperado el 2016 de http://www.weforum.org/world-economic-forum: http://www.weforum.org/world-economic-forum

Florez, D. (2008). http://www.eumed.net/tesis-doctorales/2008/dfr/Las%20nuevas%20teorias%20del%20comercio%20internacional.htm. Recuperado de http://www.eumed.net.

Gómez, J., & González, G. (2011, Diciembre). Proceso de internacionalizacion de empresas del área Metropolitana de Bucaramanga. Lebret, 57-81.

Gómez, J., & González, G. (2012, Diciembre). Modelo para la determinacion del posicionamiento competitivo internacional: Sector confecciones de Santander en el mercado norteamericano. Lebret, 21-44.

Griffin, R. W., & Ebert, R. J. (1997). Negocios. México: Prentice Hall.

Grigoriev, S., Yeleneva , J., & Andreev, V. (2014). Technological capital value growth as a criterion and an outcome of enterprises innovative development. Actual Problems of Economics, 150-162.

Grigoriev, S., Yeleneva, J., Golovenchenko, A., & Andreev, V. (2014). Technological capital: A criterion of innovative development and an object of transfer in the modern economy. En CIRP (Ed.). International Conference on Ramp-Up Management, ICRM 2014; RWTH Aachen Institut fur VerfahrenstechnikAachen; Germany; 12 June 2014 through 13 June 2014 (pp. 56-61). Germany: Procedia CIRP.

Hamad, A. R., Kinson, N. G., & Shy, C. (2015). Export promotion enhances firm’s quality reputation, product and service quality generating sales and profits: A structural equation modelling using AMOS (Conference Paper). Proceedings of the 25th International Business Information Management Association Conference - Innovation Vision 2020: From Regional Development Sustainability to Global Economic Growth, IBIMA, 146-159.

Hazarika, B., Bezbauah, M., & Goswami, K. (2015). Adoption of modern weaving technology in the handloom micro-enterprises in Assam: A Double Hurdle approach. Technological Forecasting and Social Chang volumen 102, 344-356.

Hill, C. (2001). Negocios Internacionales (pp. 538- 540). México: McGraw Hill.

Hill, C. (2001). Negocios Internacionales (3ª ed., pp. 150-153). Washington: McGraw-Hill. http://www.procolombia.co/ruta-exportadora. (2016, enero 6). Recuperado de procolombia.co/ruta exportadora: http://www.procolombia.co/ruta-exportadora

Hyun-Jee, K. (2015). An Empirical Study on the Determinants of Overseas Expansion of Korea TV Shopping Industry as Consumption Goods Export Channel. The Journal of Korea Research Society for Customs, 16(1), 209-230.

Jaramillo, H., Lugones, G., Salazar, M. (2001). Manual de Bogotá: Normalización de indicadores de innovación tecnológica en América Latina y el Caribe.

Johnson, R. C. (2014). Five Facts about Value-Added Exports and Implications for Macroeconomics and Trade Research. The Journal of Economic Perspectives, 2(28), 119-142.

Khalique, M., Shaari, J., & Isa, A. (2013). The road to the development of intelectual capital theory. International Journal of Learning and Intellectual Capital, vol 10, 122-136.

Khalique, M., Shaari, J., & Isa, A. (2014). A descriptive study of intellectual capital in SMEs operating in electrical and electronics manufacturing sector in Malaysia. Knowledge Management for Competitive Advantage During Economic Crisis September 30 (pp. 1-15).

Lee, H.-Y., & Keunsik, P. (2015). An Empirical Study on the Effect of the Selection Factors of 3PL on the Switching costs, Long-Term Relationship Orientation, and Export Performance. Korea Logistics Review, 4(25), 25-39.

Lugones, G. (s.f.). Módulo de capacitación para la recolección y el análisis de indicadores de innovación. Redes Banco Interamericano de Desarrollo BID.

Marr, B. (2012). Perspectives on intellectual capital 9780080479934 . Reino Unido.

Ministerio de Comercio Industria y Turismo. (2016, marzo 27). Procolombia. Obtenido de PROCOLOMBIA: http://www.procolombia.co/

Ministerio de Cultura y Riego. (2016, enero 8). http://minagri.gob.pe. Obtenido de http://minagri.gob.pe/portal/objetivos/181-exportaciones/que-podemosexportar/532-definicion-de-oferta-exportable

Miranda , J., & Toirac, L. (2010). Indicadores de productividad para la industria dominicana. Ciencia y Sociedad, 235-290.

Nguyen, H., & Minda, A. (2012). Location factors of wxport-plataform FDI: Example of Vietnam. Revew Economic, 63, 69-91.

Nolintha, V., & Jajri, I. (2014-2016). The garment industry in Laos: technological capabilities, global production chains and competitiveness. Asia Pacific Business Review, 1(22), 110-130.

OCDE-EUROSTAT. (2005). Manual de Oslo.

Ozay, O. (2015). Is capital deepening process male-biased? The case of Turkish manufacturing sector. Structural Change and Economic Dynamics, 35, 26-37.

Peláez, M., & Rodenes, M. (2011, abril). El desempeño exportador basado en la creación de capital social a través del uso de las tecnologías de la Información. Un estudio en el sector del plástico. (Tesis doctoral). Valencia, España.

Porter, M. E. (2002). Ventaja competitiva. Creacion y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

Procolombia. (1992, noviembre). Brujula exportadora, productor. Recuperado de http://www.procolombia.co/sites/default/files/Guia_comercial_a_Suiza.pdf

Procolombia. (2013). Proceso de exportacion de artesanias. Bogota: Procolombia.

Procolombia. (2016, enero 7). Obtenido de http://www.procolombia.co/rutaexportadora

Kuntz, S. (2004). The Export Boom of the Mexican Revolution: Characteristics and Contributing Factors. Journal of Latin American Studies, 2(36), 267-296.

Ren, J., & Lützen, M. (2015). Fuzzy multi-criteria decision-making method for technology selection for emissions reduction from shipping under uncertainties. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 40, 43-60.

Romero, D., & Pascual, F. (2013). Intellectual Capital Management in SMEs and the Management of Organizational Knowledge Capabilities: An Empirical Analysis. Communications in Computer and Information Science, 278, 121-128.

Roos, G. (1997). Measuring your company´s intellectual performance (pp. 413-426).

Rueda, G., & Rodenes, M. (2012). Influencia de la cultura organizacional, la gestión del conocimiento y el capital tecnológico en la producción científica. Aplicación a grupos de investigación adscritos a universidades en Colombia. Valencia.

Ruzzier, M., & Ruzzier, M. (2015). On the relationship between firm size, resources, age at entry and internationalization: the case of Slovenian SMEs. Journal of Business Economics and Management, 16, 52-73.

Salvatore, D. (1998). Shaum teoría y problemas. En D. Salvatore. Economia internacional. (4ª ed., pp. 74-94). Santafe de Bogotá: McGraw-Hill.

Sveyby, K. (1997). The New Organizational Wealth: Managingand Measuring Knowledge-based ASSETS. New York. Berrett Koehler.

Universidad del Rosario. (2009, septiembre 29). Recuperado el 07 de enero de 2016 de http://repository.urosario.edu.co/handle/10336/1462. http://biblioteca.versila.com/15818764.

Vanhaverbeke, W., Belderbos, R., Duysters, G., & Beerkens, B. (2015). Technological performance and alliances over the industry life cycle: Evidence from the ASIC industry. Journal of Product Innovation Management, 32, 556-573.

Villasalero, M. (2014). University knowledge, open innovation and technological capital in Spanish science parks: Research revealing or technology selling? Journal of Intellectual Capital, 15, 479-496.

Yi, S. G. (2015). An Analysis of an Influencing Factor in the Export Performance of ICT Company. Journal of Service Research and Studies, 5, 1-13.

Yip, G. S. (1992). Globalizacion. Estrategias para obtener una ventaja competitiva global. Bogotá: Norma.

Zhang, M., Kong, X., & Ramu, S. (2016). The transformation of the clothing industry in China. Asia Pacific Business Review, 22(1), 86-109.

Published

2016-01-01

How to Cite

Valero Córdoba, G. M., Rodenes, M., & Rueda, G. E. (2016). Internationalization of export companies. A state of the art. Lebret, (8), 127–147. https://doi.org/10.15332/rl.v0i8.1689

Issue

Section

Articles