The family as a social support network for first semester college students
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v6i2.1651Keywords:
Social support, university students, familyAbstract
Textual typology and objective. This article aims to identify the family as a social support network and determine its influence on a group of university students.
Methodology. It is descriptive within a qualitative approach. The sample consisted of ten (10) parents and ten (10) young people who are starting their studies at the university, average ages from 16 to 19 years old.
Results. The results point out to the configuration of good relationships between parents and children, although a difference in the perception of the children regarding the family as a social support network.
Conclusions. According to this, the family also represents an integral support, nevertheless, they referred to aspects that affect the relationship such as the short time to share with their parents, especially related to the occupations and the imitation of spaces for dialogue. On the other hand, the parents stated that for their children the family means a network of social support in their different life experiences, although they recognized that it is possible that some characteristics of the life cycle in which young people are, are affecting the structure and the family relationship patterns. Likewise, a greater recognition by the children towards the maternal figure was identified as a social support network.
Downloads
References
Abello, R., y Madariaga, C. (1999). Las redes sociales ¿para qué? Psicología desde el Caribe, 2(3), 116-135. Universidad del Norte. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/viewFile/754/413
Baptista, M., Rigoto, D, Ferrari, H., y Marín, F. (2012). Soporte social, familiar y autoconcepto: relación entre los constructos. Psicología desde el Caribe, 29(1), 1-18. Universidad del Norte. ISSN 2011-7485 (on line).
Barcelata, B., Granados, A., y Ramírez, A. (2013). Correlatos entre funcionamiento familiar y apoyo social percibido en escolares en riesgo psicosocial. Revista Mexicana de Orientación Educativa REMO, 10(24), 65-70. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v10n24/a08.pdf. ISSN 1665-7527.
Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. España: Editorial McGraw-Hill, (2).
Espinal, I., Gimeno, A., y González, F. (2006). El enfoque sistémico en los estudios sobre la familia. Recuperado de http://www.uv.es/jugar2/Enfoque%20Sistemico.
Gallego, C. (2012). Percepciones de los padres y las madres sobre sus vivencias en la crianza y el cuidado de sus hijos e hijas entre 0 y 7 años. Una lectura sistémica-ecológica. Revista Facultad Trabajo Social, 29(29), 217-236. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/trabajosocial/article/view/2335
García, M., Cerezo, M., de la Torre, M., Carpio, M., y Casanova, P. (2011). Prácticas educativas paternas y problemas internalizantes y externalizantes en adolescentes españoles. Psicothema, 23(4), 654-659. España. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa
Gimeno, A. (1999). La familia: el desafío de la diversidad. Barcelona: Ariel.
Hernández, A. (1997). Familia, ciclo vital y psicoterapia sistémica breve. Bogotá: El Búho.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2004). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.
Lozares, C. (1996). La teoría de redes sociales. Universidad Autónoma de Barcelona, España.
Martínez, V. (1997). El modelo de redes sociales. Recuperado en http://members.tripod.com/ps_comunitaria.cl/imagenes/trabajos_catedra/redes
Medellín, M., Rivera, M., López, J., Kanán, G., y Rodríguez A. (2012). Funcionamiento familiar y su relación con las redes de apoyo social en una muestra de Morelia, México. Salud Mental, 35(2), 147-154. http://redalyc.org/articulo.oa?id=58223312008 ISSN 0185-3325
Minuchin, S. (1986). Familias y terapia familiar. Barcelona: Gedisa.
Minuchin, S., Lee, W., y Simon, G. (1998). El arte de la terapia familiar. España: Ediciones Paidós.
Orcasita, L., Uribe A., Castellanos, L., y Gutiérrez, M. (2012). Apoyo social y conductas sexuales de riesgo en adolescentes del municipio de Lebrija Santander. Revista de Psicología, 30(2), 371-406. ISSN: 0254-9247.
Rodrigo, M., y Palacios, J. (1998). Familia y desarrollo humano. España: Alianza Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.






