The family as a social support network for first semester college students

Authors

  • Luz Adriana Villafrade Monroy Universidad Autónoma de Bucaramanga
  • Claudia Matilde Franco Ramírez Universidad Autónoma de Bucaramanga

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v6i2.1651

Keywords:

Social support, university students, family

Abstract

Textual typology and objective. This article aims to identify the family as a social support network and determine its influence on a group of university students.
Methodology. It is descriptive within a qualitative approach. The sample consisted of ten (10) parents and ten (10) young people who are starting their studies at the university, average ages from 16 to 19 years old.
Results. The results point out to the configuration of good relationships between parents and children, although a difference in the perception of the children regarding the family as a social support network.
Conclusions. According to this, the family also represents an integral support, nevertheless, they referred to aspects that affect the relationship such as the short time to share with their parents, especially related to the occupations and the imitation of spaces for dialogue. On the other hand, the parents stated that for their children the family means a network of social support in their different life experiences, although they recognized that it is possible that some characteristics of the life cycle in which young people are, are affecting the structure and the family relationship patterns. Likewise, a greater recognition by the children towards the maternal figure was identified as a social support network.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz Adriana Villafrade Monroy, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Magíster en Asesoría Familiar y Gestión de Programas para la Familia. Universidad Autónoma de Bucaramanga

Claudia Matilde Franco Ramírez, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Especialista en Psicología Clínica y de la Salud. Universidad Autónoma de Bucaramanga

References

Abello, R., y Madariaga, C. (1999). Las redes sociales ¿para qué? Psicología desde el Caribe, 2(3), 116-135. Universidad del Norte. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/viewFile/754/413

Baptista, M., Rigoto, D, Ferrari, H., y Marín, F. (2012). Soporte social, familiar y autoconcepto: relación entre los constructos. Psicología desde el Caribe, 29(1), 1-18. Universidad del Norte. ISSN 2011-7485 (on line).

Barcelata, B., Granados, A., y Ramírez, A. (2013). Correlatos entre funcionamiento familiar y apoyo social percibido en escolares en riesgo psicosocial. Revista Mexicana de Orientación Educativa REMO, 10(24), 65-70. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v10n24/a08.pdf. ISSN 1665-7527.

Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. España: Editorial McGraw-Hill, (2).

Espinal, I., Gimeno, A., y González, F. (2006). El enfoque sistémico en los estudios sobre la familia. Recuperado de http://www.uv.es/jugar2/Enfoque%20Sistemico.

Gallego, C. (2012). Percepciones de los padres y las madres sobre sus vivencias en la crianza y el cuidado de sus hijos e hijas entre 0 y 7 años. Una lectura sistémica-ecológica. Revista Facultad Trabajo Social, 29(29), 217-236. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/trabajosocial/article/view/2335

García, M., Cerezo, M., de la Torre, M., Carpio, M., y Casanova, P. (2011). Prácticas educativas paternas y problemas internalizantes y externalizantes en adolescentes españoles. Psicothema, 23(4), 654-659. España. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa

Gimeno, A. (1999). La familia: el desafío de la diversidad. Barcelona: Ariel.

Hernández, A. (1997). Familia, ciclo vital y psicoterapia sistémica breve. Bogotá: El Búho.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2004). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Lozares, C. (1996). La teoría de redes sociales. Universidad Autónoma de Barcelona, España.

Martínez, V. (1997). El modelo de redes sociales. Recuperado en http://members.tripod.com/ps_comunitaria.cl/imagenes/trabajos_catedra/redes

Medellín, M., Rivera, M., López, J., Kanán, G., y Rodríguez A. (2012). Funcionamiento familiar y su relación con las redes de apoyo social en una muestra de Morelia, México. Salud Mental, 35(2), 147-154. http://redalyc.org/articulo.oa?id=58223312008 ISSN 0185-3325

Minuchin, S. (1986). Familias y terapia familiar. Barcelona: Gedisa.

Minuchin, S., Lee, W., y Simon, G. (1998). El arte de la terapia familiar. España: Ediciones Paidós.

Orcasita, L., Uribe A., Castellanos, L., y Gutiérrez, M. (2012). Apoyo social y conductas sexuales de riesgo en adolescentes del municipio de Lebrija Santander. Revista de Psicología, 30(2), 371-406. ISSN: 0254-9247.

Rodrigo, M., y Palacios, J. (1998). Familia y desarrollo humano. España: Alianza Editorial.

Published

2016-07-01

How to Cite

1.
Villafrade Monroy LA, Franco Ramírez CM. The family as a social support network for first semester college students. ESPIRAL [Internet]. 2016Jul.1 [cited 2025Dec.14];6(2):79-90. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1651

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles