Strengthening the children’s performance in first grade when solving problems of additive structure: change and combination

Authors

  • Jessica Andrea Rangel Muñoz Fundación Universitaria los libertadores
  • María del Pilar García Chitivá Fundiación Universitaria Los Libertadores

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v4i2.842

Keywords:

Mathematics, support, problem solving, building number, Decimal Number System

Abstract

This research paper seeks to show that learning mathematics requires a systematic process of education considering the cognitive development of the person. Likewise, it should be noted that although the person has innate predispositions, he needs social interaction so that these predispositions can be strengthened. Therefore, according to Vygotsky, when teaching mathematics, it would be grateful that the teacher would be a mediator between the person and the knowledge that hasn’t been reached yet by using scaolding strategies, in which there is evidence of support among both. For this research, a quasi-experimental design was used, which included the participation of 26 students for the control group and 25 for the experimental group in the first elementary level; these studentes carried out a pre and post-test to analyze their initial state for problem solving and their perception towards mathematics. Besides, the impact that the pedagogical intervention had on it. It was possible to determine that the use of mathematical language in communicating symbolic notation systems, the capacity for reasoning and making guesses when solving a problem, strengthened transversely other skills such as reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessica Andrea Rangel Muñoz, Fundación Universitaria los libertadores

Licenciada en pedagogía infantil. Fundación Universitaria los libertadores

María del Pilar García Chitivá, Fundiación Universitaria Los Libertadores

Magister en Educación. Doctoranda en Educación, Fundiación Universitaria Los Libertadores.

References

Alcaldía mayor de Bogotá. (2011). Lo que dicen los resultados de las pruebas externas en Bogotá. Secretaría de educación del distrito. Recuperado de http://www.sedbogota.edu.co/evaluacion/images/archivos/serie_4/lo_que_dicen_resultados.pdf.

Baroody, J. (2005). El pensamiento matemático de los niños. Un marco Evolutivo para maestros de preescolar, ciclo inicial y educación especial. Madrid: Visor.

Cascallana, T. (1999). Iniciación a la matemática: materiales y recursos didácticos. Buenos Aires: Aula XXI Santillana.

Castro, E. (2001). Didáctica de las matemáticas en Educación Primaria. España: Síntesis.

Echenique, I. (2006), Matemáticas Resolución de Problemas, Educación Primaria. Gobierno de Navarra. Departamento de Educación. Recuperado de www.cfnavarra.es/publicaciones.

García, J. (2011) Educar desde la infancia: la tarea está pendiente. Diario el colombiano. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/BancoConocimiento/E/educar_desde_la_infancia_la_tarea_esta_pendiente/educar_desde_la_infancia_la_tarea_esta_pendiente.asp

Karmiloff , A. (1992). Más allá de la modularidad. La ciencia cognitiva desde la perspectiva del desarrollo. Barcelona: Alianza editorial.

Kammi, C. (1995). Reinventado la aritmética III. España: Visor.

Kammi, C. (2000). El niño reinventa la aritmética. España: Visor.

Maza, C. (1995). Aritmética y Representación: de la comprensión del texto al uso de los materiales. Barcelona: Paidos.

Maza, C. (1989). Sumar y restar. Madrid: Visor.

Moll, L. (1993). Vigostky y la educación. Buenos Aires: Aique

Polya, G. (1989). Cómo plantear y resolver problemas. México: Editorial Trillas.

Renisck & Ford. (1998). La enseñanza de las matemáticas y sus fundamentos psicológicos. España: Paidós.

Secretaria de Educación del Distrito. (2011). Lo que dicen los resultados de las pruebas externas. Bogotá: Autor

Published

2014-07-01

How to Cite

1.
Rangel Muñoz JA, García Chitivá M del P. Strengthening the children’s performance in first grade when solving problems of additive structure: change and combination. ESPIRAL [Internet]. 2014Jul.1 [cited 2024Nov.23];4(2):63-82. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/842

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles