Latin American education: challenges of socio-spatial construction
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v4i2.840Keywords:
Education, Humanities, Socio-spatiality, recognition of the OtherAbstract
There are two elements that must be reflected upon from education in their duty of caring about its social responsibility; its relationship to prevailing market logic and recognition of the “other” within the socio-spatial relationships that shape the educational act. Then, a thoughtful article (Palou, 2001) that emerges from approaching Torres (2009), Laval (2004) and Castro’s (2000) statements where a dialogue about the impact of the relationship of the social knowledge and education seeking to build a historical consciousness as an element to rescue the Being is proposed, from the recognition of socio-spatial realities, for which at a first moment a historical balance of education and socio-spatial realities relationship is developed; this in order to show the bond between them and their impact on social movements. In a second moment, the problem of colonization processes in the world and particularly in the region from the Rio Bravo in Mexico to Cape Horn in Chile, Latin America is placed in evidence. Finally, the impacts of educational policies were highlighted, result of the logics of social knowledge developed from external sites to the Latin American reality and its impact on the understanding of education. In the end, some specic re‑ections as a conclusion that highlight the importance of rebuilding the Latin American University from the recognition of socio-spatial realities are presented.
Downloads
References
Acosta, W. (2007) El nuevo orden educativo global y la mercantilización de la escuela pública en Bogotá 1990 – 2004. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Boron, A. (2006) La teoría Marxista Hoy. Problemas y Perspectivas. Colección Campus Virtual. CLASCO. Buenos Aires, Argentina. ISBN: 987-1183-52-6
Borrero, A. (2008) La Universidad: estudios sobre sus orígenes, dinámicas y tendencias. Bogotá: Tomo III, Compañía de Jesús y Pontificia Universidad.
Castro-Gómez, S (2000). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la “invención del otro”. En libro: La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Edgardo Lander (comp.) CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Buenos Aires, Argentina., p 88-98. Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/collect/ clacso/index/assoc/D1334.dir/lander.pdf
Castro, E. (2014) Introducción A Foucault. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Escobar, A. (2007) La invención del tercer mundo. Caracas: Fundación Editorial el Perro y la Rana.
Fleet, N. (2009) Razón y dominación. La legitimidad en Weber como orientación simbólica de la acción política. Revista Austral de Ciencias Sociales, núm. 16, 2009, pp. 21-36,
Laval. C. (2004) La escuela no es una empresa. Barcelona: Paidós.
Londoño, G. (2010). Docentes Ámbito Universitario. El saber pedagógico componente fundamental en la docencia universitaria. Bogotá: Ed. Unisalle.
Machuca, G. (2013) Estrategias de mediación para la comprensión de la escuela como un sistema socio-espacial: aporte para la formación docente. Bogotá: Ediciones Universidad Libre.
Sánchez, R. (2005) El sentido de la Revolución Francesa y sus utopías. En Praxis Filosófica: Nueva serie, No. 20, Ene.-Jun. 2005: 87-112. ISSN: 0120-4688. Bogotá, Colombia
Terigi, F. (2007). Exploración de una idea. En torno a los saberes sobre lo escolar. En Frigerio, G., Diker, G. y Baquero, R. (comps.), Lo escolar y sus formas, Buenos Aires, Del Estante Editorial.
Torres, A. (2009) Acción colectiva y subjetividad. Un balance desde los estudios sociales. Revista FOLIOS, núm. 30, 2009, pp. 51-74, Universidad Pedagógica Nacional.
Tuan, Y. (2007) Topofilia: Un Estudio De Las Percepciones, Actitudes Y Valores Sobre El Entorno. Traducción del inglés de Flor Duran de Zapata, 1ª ed., 1ª imp. Editorial Melusina. España.
Vega, R. (2011). Un mundo incierto, un mundo para aprender y enseñar: Imperialismo, geopolítica y retórica democrática. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.