An exploratory approach around "University and 21st Century": Subject badge for the learners’ integral formation from the institutional vision and the student’s point of view

Authors

  • Francisco Javier Bañuelos González Maestro en Gestión y Políticas de Educación Superior Universidad de Guadalajara-CUCEA
  • Blanca Noemí Silva Gutiérrez Doctora en Ciencias Universidad de Guadalajara-CUCEA
  • María Guadalupe Villaseñor Gudiño Doctora en Educación Universidad de Guadalajara-CUCEA
  • Ada Aranzazú Hernández Cuevas Doctorante en Cooperación y Bienestar Social Universidad de Guadalajara-CUC

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v3i1.429

Keywords:

University and 21st century, subject emblem, university identity, student perception

Abstract

The present article, it is an exploratory approximation concerning University and 21st century ensued from the first stage of an investigation of path that is realized on the part of a group of teachers specialists in the subject matter, which aim was to know the perception of the students of the subject “emblem” named University and 21st century, for his integral formation. The reflections about the new subject, arise in this first phase as an approximation from the study of perception applied to the discentes that there deposited with the new reform curricular during the schedule of courses 2013-A to the University Economic Center of Sciences Administrative officers (CUCEA) of the University of Guadalajara (UDEG). In the UDEG, was considered to be pertinent the incorporation of a subject “emblem” that should offer to the university community a condition of belonging; a critical vision before problematic in the local as global area; a critical thought; the development of intellectual, academic tools and of investigation; a planeación and exploration of his life and profession; as well as the construction of his university identity, which allows that they should manage to identify the values and symbols, the aspirations and longings, the customs and traditions, the daily practices and the social commitments, which from every diversified being converge towards a common end. Under these ambitious intentions, there arises the Course-workshop of “ University and 21st century “ in a modality presencial enriched (with the platform Moodle), that must not be conceived as the panacea, but as the opportunity for that the university community had waited for fungir as catharsis of those absent turns in his universitary education. The way, it is complex and the uncertain future, but with a wide and pertinent vision of what is wanted and expects from our university and from the university students, it will manage to construct what the company of the 21st century needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brubaker, R. & Cooper, F. (2001). Más allá de la identidad. Apuntes de Investigación del CECYP, Vol. 7, pp. 30-67.

Cabral, M., Villanueva, E., Estrada, G., González, S. R., Juárez, C., Hernández, C.,Flores, M. & Nácar, V. (2006, 08 de noviembre). Identidad estudiantil universitaria en estudiantes de licenciatura. Revista PsicologiaCientifica.com, 8(16). Disponible en: http://www.psicologiacientifica.com/identidad-estudiates-universitarios

CUCEA (2010). Portal oficial del Centro Universitario de Ciencias Económico-Administrativas (CUCEA). Disponible en http://www.cucea.udg.mx

CUCEA (2013).Programa asignatura Universidad y Siglo XXI. Disponible en: http://www.cucea.udg.mx/?q=bitacora/consulta-en-l-nea-de-los-nuevosprogramas-de-asignatura

Choo, Chun Wei. (1999). The Knowing organization: How organizations use information to construct meaning, create knowledge and make decisions International. Journal of Informations Management, 16(5). Oxford: Oxford University Press. Disponible en http://choo.fis.utoronto.ca/FIS/respub/IJIM1996.pdf

Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro, Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana, Ediciones UNESCO.

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M. y Flecha, R. (2006). Metodología Comunicativa Crítica. Barcelona: El Roure Ciencia.

González, P. (2001). La Universidad necesaria en el siglo XXI. México: Era

Holahan, C. (2003). Psicología ambiental: un enfoque general. México: Limusa Noriega Editores.

Jenkins, R. (1996). Social Identity Theorising social identity. Inglaterra: Routledge.

Kepowics, B. (2003). Valores en los estudiantes universitarios. En: Revista Reencuentro no. 38. Recuperado de http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/servicios/hemeroteca/reencuentro/no38/index.html

Luengo, E. (2006). Posibilidades de una nueva institucionalidad social: contribución desde la educación y el conocimiento. En Nuevos retos y derroteros para la educación superior en el siglo XXI. México: Universidad de Guadalajara.

Luque, M. (2003). Educación, multiculturalismo e identidad. España: Universidad de Lleida.

Milton, K. (1997). Estudio metodológico basado en el enfoque de percepciones. Disponible en: http://www.uam-antropologia.info/alteridades/alt8-4-vargas.pdf

Milton, K. (2002). Loving Nature. Towards an Ecology of Emotion. London: Routledge. Disponible en http://www.deepdyve.com/lp/sage/book-reviewloving-nature-towards-an-ecology-of-emotionBLk3RAQre2.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios de la educación del futuro. Paris, Francia: UNESCO. Disponible en http://www.bibliotecasvirtuales.com/biblioteca/articulos/ los7saberes/index.asp.

Morse, J. Editora (2003). Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Antioquia: Universidad de Antioquia.

Piñero, M. (2012). Implicaciones de la subjetividad e intersubjetividad en el proceder de la investigación cualitativa. Recuperado de http://boards5.melodysoft.com/ForoDoctoradoUNY2012-1/re-introduccion-a-la-introduccion-92.html

Rusque, A. (2010). De la Diversidad a la Unidad en la Investigación Cualitativa. Caracas: Vadell Hnos. Editores, C.A.

Solís Gadea, H.R. (2013). “La universidad de Guadalajara del Siglo XXI” En la Gaceta UDEG. Año 11, edición 732. 04 de febrero de 2013. Disponible en: http:// gaceta.udg.mx/G_nota1.php?id=13331

Universidad de Guadalajara. “Informe de actividades 2012-2013 del rector del CUCEA, Mtro. Itzcóatl Tonatiuh Bravo Padilla”. Disponible en: www.udg.mx

Valdez, A. (2013) a. “Identidad universitaria” En la Gaceta UDEG. Año 11, edición 734. 18 de febrero de 2013. Disponible en: http://gaceta.udg.mx/G_nota1.php?id=13427

Valdez, A (2013) b. ¿Qué Significa ser UDEG? En la Gaceta UDEG. Año 12, edición 754. 22 de julio de 2013. Disponible en: http://gaceta.udg.mx/G_nota1.php?id=14357

Weick, K. (1995). Sensemaking in organizations. Sage. Thounsand Oaks. California. Disponible en http://www.utwente.nl/cw/theorieenoverzicht/Theory%20clusters/Organizational%20Communication/Sensemaking.doc/.

Published

2013-01-01

How to Cite

1.
Bañuelos González FJ, Silva Gutiérrez BN, Villaseñor Gudiño MG, Hernández Cuevas AA. An exploratory approach around "University and 21st Century": Subject badge for the learners’ integral formation from the institutional vision and the student’s point of view. ESPIRAL [Internet]. 2013Jan.1 [cited 2024Dec.27];3(1):33-44. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/429

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles