Challenges and opportunities for social networks as educational tools
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v14i2.3270Keywords:
Social networks, Education, TikTok, Instagram, Facebook, Digital learning, Educational innovationAbstract
Social networks in the digital world have changed the way we communicate and interact with others, and the education sector is no exception. Platforms such as TikTok, Facebook and Instagram have integrated into educational practices, offering the students new teaching opportunities and approaches, becoming a pedagogical tool that is being used on a daily basis. This article analyzes the potential from different social networks in educational context, allowing to see if it is being performed in an organized, planned and intentional way, which could get to promote creativity , collaboration and active learning skills on behalf students. However, for its application, there are some remarked challenges that should be faced such as adapting curriculum, teaching training in the use of these tools, equitable access to technology, data accuracy and the digital gap that is in the country.
Downloads
References
Acevedo Ossa, F. O. (2020). Las redes sociales digitales como un espacio para el desarrollo de las competencias específicas del área de educación artística y cultural, el caso de los estudiantes de octavo y noveno grado de la Institución Educativa el Diamante [Tesis magistral, Universidad Pontificia Bolivariana]. Repositorio Institucional de la Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/5211
Blandin Cañizales, J. (2019). Uso de faceboook como herramienta e-learning para mejorar la asertividad en profesores de educación secundaria de los colegios Innova Schools en la región Este - Lima 2018 [Tesis magistral, Universidad de San Martín de Porres]. Repositorio Institucional de la Universidad San Martín de Porres. https://hdl.handle.net/20.500.12727/5782
Clavijo, R. D. (2024). Diseño de estrategia para el uso de las redes sociales como herramienta educativa en los niveles de básica primaria, secundaria y media vocacional. Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Colombia Aprende. (2021). Las redes sociales al servicio de la educación. Portal Colombia Aprende. https://www.colombiaaprende.edu.co/recurso-coleccion/las-redes-sociales-al-servicio-de-la-educacion
Conde del Río, M. A. (2021). Estructura mediática de Tiktok: estudio de caso de la red social de los más jóvenes. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 26, 59-77. https://doi.org/10.35742/rcci.2021.26.e126
Díaz Madera, D. M., Madera Díaz, J. M. y Ayala Martínez, Y. (2021). Diseño de un plan de formación transmedia para potenciar conocimiento sobre seguridad y riesgos en redes sociales en estudiantes de 9° a 11° de la Institución Educativa Bello Oriente – Medellín [Tesis magistral, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio UNIMINUTO. https://hdl.handle.net/10656/14179
Escamilla-Fajardo P., Alguacil M. y López-Carril S. (2021). Incorporating TikTok in higher education: Pedagogical perspectives from a corporal expression sport sciences course. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100302. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100302
Fernández García, D. (2020). Percepción y uso del profesorado de la red social Instagram como herramienta educativa [Tesis magistral, Universitat de les Illes Balears]. Repositorio Institucional UIB. http://hdl.handle.net/11201/157165
Gómez Quintero, S. A. (2021). Metodologías pedagógicas desde el discurso visual que hacen en Facebook estudiantes de grado décimo y once, de la Institución Educativa Distrital (IED) Juan Lozano y Lozano [Tesis magistral, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio UNIMINUTO. https://hdl.handle.net/10656/15114
Herrero Ortiz, I. (2021). Las redes sociales como recurso didáctico para el aprendizaje de la ortografía [Tesis magistral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. https://hdl.handle.net/2445/179317
Limas Suárez, S. J. y Vargas Soracá, G. (2021). Redes sociales como estrategia académica en la educación superior: ventajas y desventajas. Educación y Educadores, 23(4), 559-574. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.1
Osorio Almanza, A. C. (2022). Fortalecimiento de la competencia apreciación estética – música mediante la incorporación de la red social Tik Tok como recurso didáctico en estudiantes de grado noveno de la Institución Educativa Santa Teresa de Cereté – Córdoba [Tesis magistral, Universidad del Norte]. Repositorio Institucional Universidad del Norte. http://hdl.handle.net/10584/11588
Rico Sánchez, E. I. y Roble Vallejo, M. L. (2017). Propuesta de un material para el docente de ele que le permita implementar la modalidad blended learning en sus clases, haciendo uso de la red social Instagram [Tesis magistral, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional Javeriano. http://hdl.handle.net/10554/33817
Sibilia, P. (2015). Los sistemas educativos en contexto de inmersión tecnológica [Archivo video]. https://web.archive.org/web/20190204232344/https://vimeo.com/136860350
Siemens, G. (2010) Capítulo 5. Conectivismo: Una teoría de aprendizaje en la era digital. En R. Aparici Marino,, Conectados en el ciberespacio (pp. 77-90). Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5165051
Vargas, J. y Molina, V. (2023). Implementación del blog y las redes sociales para fortalecer la producción textual [Tesis magistral, Universidad del Magdalena]. Repositorio Digital Institucional Unimagdalena. https://repositorio.unimagdalena.edu.co/handle/123456789/12767
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (4)
- 2025-10-24 (3)
- 2025-10-24 (2)
- 2024-12-09 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espiral, Revista de Docencia e Investigación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.






