Perspectives on Punishment and Reinforcement in the Colombian Educational Context during the 20th and 21st Centuries
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v14i1.3191Keywords:
Punishment, Reinforcement, Sanctions, School coexistence, Pedagogical modelsAbstract
This article investigates a historical journey to determine how different pedagogical models conceive reinforcement and punishment, based on the most representative of the twentieth century such as the lancasterian Catholic, New School and in the 21st century the competency model. In defining punishment, different theoretical perspectives are established that delimit the concept to the use of punitive and sanctioning resources to shape behavior. As for reinforcement, the behavioral approaches of Skinner, Thorndike and the educational perspective of Oliva are identified as references, which stipulate reinforcement as the implementation of positive stimulus for the repetition of appropriate behaviors. The analysis exposes an evolution of punishment through the centuries, going from being a pedagogical tool with a punitive purpose, to a sanction strategy that seeks an equitable, dialogical and reflective restoration in the student. The reinforcement has maintained a constant concept in Colombian education, with some encouraging practices being a valid strategy in current education. It is argued that punishment is an inherent tool in education, since educational institutions seek to control and modify the behavior of students according to the needs of time. It is concluded that every educational space needs sanctioning and enlivening regulations, since these practices are derived from social interactions and are naturalized by all communities, The orientation and construction of a defined personality can be better developed.
Downloads
References
Abril Martínez, C. A. (2020). Malestar docente y violencia escolar una relación por definir: revisión documental de la década del noventa a la actualidad. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1), 188-202. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1045
Acosta Silva, D. A. y Vasco Uribe, C. E. (2013). Habilidades, competencia y experticia: más allá del saber qué y saber cómo. Corporación Universitaria Unitec. https://www.researchgate.net/publication/265784268
Álvarez Henao, J. E. (2024). Actores escolares e interacciones sociales: convivencia en instituciones educativas de Santa Rosa de Cabal-Colombia (2018-2020) [Tesis, Doctorado en Ciencias de la Educación]. Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.35537/10915/168013
Barrera Castellanos, J. A. (2019). Sistema escolar y dispositivos de criminalización y control social [Tesis, Maestría en Derecho]. Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/69868
Bayona Macías, M. A. (2013). El sistema preventivo de don Bosco para la educación de hoy [Ponencia]. I Festival Filosófico, Filosofía y Educación Bajo el Lema Filosofía el Camino del Pensamiento. Instituto Universitario Eclesiástico “Santo Tomás de Aquino”, Táchira, Venezuela. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.18723.99368
Bohórquez Casallas, L. A. (1956). La evolución educativa en Colombia. Publicaciones Cultural Colombiana.
Colegio de la Presentación de Medellín. (2024). Estímulos a los estudiantes. Colegio de la Presentación de Medellín. https://presentacionmedellin.edu.co/index2.php?id=116922&idmenutipo=8254
Congreso de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Diario Oficial No. 41.214 de 8 de febrero de 1994. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_1994.html
Congreso de Colombia. (2006). Ley 1098 de 2006. Por la cual se expide el código de Infancia y Adolescencia. Diario Oficial No. 46.446 de 8 de noviembre de 2006. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/codigoinfancialey1098.pdf
Congreso de Colombia. (2013). Ley 1620 de 2013. Por la cual se crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. Diario Oficial No. 48.733 de 15 de marzo de 2013. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1620_2013.html
Congreso de Colombia. (2021). Ley 2089 de 2021. Por la cual se prohíbe el uso del castigo físico, los tratos crueles, humillantes o degradantes y cualquier tipo de violencia como método de corrección contra niñas, niños y adolescentes. Diario Oficial No. 51.674 de 14 de mayo de 2021. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_2089_2021.htm
De La Salle, J. B. (2002). Obras completas II: obras pedagógicas y escolares. Hermanos de las Escuelas Cristianas. http://www.es.catholic.net/catholic_db/archivosWord_db/09-guia_escuelas_lasalle.pdf
De La Salle, J. B. (2012). Guía de las escuelas: dividida en tres partes. Paulí Dávila Balsera.
Díaz Adarme, Y. P. y Leguizamón Rincón, D. (2019). Metamorfosis del castigo en la escuela colombiana, según cuatro modelos pedagógicos. Ánfora, 26(47), 195-216. https://doi.org/10.30854/anf.v26.n47.2019.639
Erazo Santander, O. A. (2010). Reflexiones sobre la violencia escolar. Revista de Psicología GEPU, 1(3), 74-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3461067
Foucault, M. (2002). Vigila y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores. https://www.ivanillich.org.mx/Foucault-Castigar.pdf
Freire, P. (2002). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI de España Editores.
Galeano Tabares, E. T. (2022). La convivencia escolar en Colombia: discursos, prácticas y usos 1991-2019 [Tesis, Doctorado en Educación]. Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/10574
Gallego Daza, L. A., Acosta Orozco, J., Villalobos García, Y., López Tabares, A. M. y Giraldo Zuluaga, G. A. (2016). Violencia del docente en el aula de clase. Revista de Investigaciones UCM, 16(28), 116-125. https://doi.org/10.22383/ri.v16i2.81
García Pérez, J. R. (2024). Ensayo Científico sobre Estrategias de Gestión Educativa Implementadas por los Establecimientos Educativos Oficiales en Colombia para Mejorar la Convivencia Escolar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 3169-3186. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9649
Gaviria, M. C. y Colbert, V. (2017). Historia de escuela nueva en Colombia: una renovación pedagógica para el siglo XXI. Fundación Escuela Nueva Volvamos a la Gente. https://escuelanueva.org/wp-content/uploads/2020/04/HistoriaEscuelaNuevaEnColombia.compressed.pdf
Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación. (2016). Espiritualidad y Pedagogía de San José Calasanz: ensayo de síntesis. ICCE. https://www.escolapios21.org/wp-content/uploads/2016/02/Espiritualidad-y-Pedagog%C3%ADa-de-SJC.pdf
Jáuregui, R. M. (2003). El método de Lancaster. Educere, 7(22), 225-228. https://www.redalyc.org/pdf/356/35602213.pdf
Lauraire, L. (2004). La guía de las escuelas cristianas: proyecto de educación humana y cristiana. Hermanos de las Escuelas Cristianas. https://www.lasalle.org/wp-content/uploads/2019/09/12cahier_mel_es.pdf
López Cruz, D. R. (2021). Edward Lee Thorndike y John Broadus Watson: dos explicaciones del aprendizaje. Educare, 25(81), 647-656. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35666225025
Ministerio de Educación Nacional. (1994). Decreto 1860 de 1994. Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. Diario Oficial No. 41.480, del 5 de agosto de 1994. https://www.redjurista.com/Documents/decreto_1860_de_1994_ministerio_de_educacion_nacional.aspx#/
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Imprenta Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Guía número 49: guías pedagógicas para la convivencia escolar. Ley 1620 de 2013 - Decreto 1965 de 2013. Amado impresores S.A.S. https://contenidos.mineducacion.gov.co/ntg/men/pdf/Guia%20No.%2049.pdf
Mora García, J. P. (2021). La escuela lancasteriana: génesis del sistema escolar republicano en la Constitución de 1821. Revista de la Academia Colombiana de Jurisprudencia, 1(374), 505- 525. https://revista.academiacolombianadejurisprudencia.com.co/index.php/revista_acj/article/view/242
Morales, M. y López, V. (2019). Políticas de convivencia escolar en América Latina: cuatro perspectivas de comprensión y acción. Education Policy Analysis Archives, 27(5). https://doi.org/10.14507/epaa.27.3800
Narváez, E. (2006). Una mirada a la Escuela Nueva. Revista Educere, 10(35), 629-636. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102006000400008
Nieto Caballero, A. (1917). Gimnasio Moderno. Informes relativos al curso de 1916. Editorial Arboleda & Valencia.
Nieto Caballero, A. (1966). Una escuela. Editorial Antares.
Oliva, H. A. (2015). El refuerzo educativo. UFG Editores. https://ri.ufg.edu.sv/jspui/bitstream/11592/8801/1/El%20Refuerzo%20Educativo
Perrenoud, P. (2011). Construir competencias desde la escuela. Comunicaciones y Ediciones Noreste Ltda. https://memsupn.weebly.com/uploads/6/0/0/7/60077005/construir_competencias_perrenoud.pdf
Presidencia de la República. (2013). Decreto 1965 de 2013. Por el cual se reglamenta la Ley 1620 de 2013, que crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. Diario Oficial 48910 de septiembre 11 de 2013. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=54537
Pulido, S., Castro-Osorio, J., Peña, M. y Ariza-Ramírez, D. P. (2013). Pautas, creencias y prácticas de crianza relacionadas con el castigo y su transmisión generacional. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 245-259. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/849
Quiceno, H. y Echeverri, J. A. (1999). Corrientes pedagógicas en el siglo XX en Colombia. Educación y Cultura, 50, 59-71.
Ramírez-Diaz, J. L. (2020). El enfoque por competencias y su relevancia en la actualidad: consideraciones desde la orientación ocupacional en contextos educativos. Revista Electrónica Educare, 24(2). https://doi.org/10.15359/ree.24-2.23
Restrepo, M. y Restrepo, L. (1905). Elementos de la pedagogía. Obra adoptada como texto para las escuelas normales de Colombia y recomendada para la enseñanza de la materia en el Ecuador por el Consejo Generadle Instrucción pública. Imprenta Eléctrica.
Sauceda-García, J. M., Olivo-Gutiérrez, N. A, Gutiérrez, J. y Maldonado-Durán, M. (2006). El castigo físico en la crianza de los hijos: un estudio comparativo. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 63(6), 382-388. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=11743
Skinner, B. F. (1981). Conducta verbal. Editorial Trillas. https://drive.google.com/file/d/0B08c1LEUictRVjd5aTJlbFgtd2M/view?resourcekey=0-ZMQAwgn_tME7V-S7CO09yQ
Tobón Berrío, L. E. (2020). El castigo físico desde la narrativa de padres y madres ordinarios. Entre tradición, ciencia y derecho. Estudios Socio-Jurídicos, 22(2), 263-290. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/sociojuridicos/a.8365
Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Ecoe Ediciones. https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/Tobon-S.-Formacion-basada-en-competencias.pdf
Turriago Rojas, D. (2014). Aporte salesiano al proyecto educativo católico en Colombia (1886-1935). Actualidades Pedagógicas, (64), 109-129. https://ap.lasalle.edu.co/article/view/251
Vega Muytoy, M. I. (1999). La cartilla lancasteriana. Tiempo de Educar, 1(2), 157-179. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31100208.
Vygotsky, L. S. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.
Downloads
Published
Versions
- 2024-06-30 (2)
- 2024-06-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espiral, Revista de Docencia e Investigación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.