The Argentine Public University facing its mirror. Some reflections from Durkheim's Sociology of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v14i1.3183

Keywords:

Education policy, State, Ages, Representations

Abstract

In the last year, Argentina has debated free access to public universities like never before. Driven by a new political sign that has governed the country since December 2023, the university faces various budget cuts and statements seeking to delegitimize its social role. At the same time, an ideal historically rooted in Argentine culture is called into question: university education as a right and a factor for social mobility and equal opportunity. Starting from the sociology of education of Émile Durkheim, the article analyzes the relevance of his thought to observe periods of current crisis and the role of education in maintaining a society. The objective of this article is to explore the current and historical context of the Argentine university. Likewise, we wonder about its function in the social transmission of values and norms and its role in solidarity and social bond constructions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Rada Schultze, Universidad de Buenos Aires

Magister en Políticas Sociales, Doctor en Ciencias Sociales, Instituto Regional de Estudios Socioculturales (IRES, CONICET-UNCA), San Fernando del Valle de Catamarca, Argentina. Facultad Latinoamericana Ciencias Sociales (FLACSO), Buenos Aires, Argentina. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires (FSOC-UBA), Buenos Aires, Argentina.

References

Andrino, B. e Hidalgo Pérez, M. (2023). ¿Quién ha votado a Milei? ¿Así son sus apoyos por edad, género o territorio?. El País. https://elpais.com/argentina/2023-11-21/mapa-quien-ha-votado-a-milei-asi-son-sus-apoyos-por-edad-genero-o-territorio.html

Argentina Gobierno. (2019). 70 años de gratuidad universitaria. Presidencia de la Nación. https://www.argentina.gob.ar/noticias/70-anos-de-gratuidad-universitaria

Bauman, Z. (2012). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Buchbinder, P. (2017). Las universidades en la Argentina: una brevísima historia. Voces en el Fénix, 8(65), 19-25. https://vocesenelfenix.economicas.uba.ar/las-universidades-en-la-argentina-una-brevisima-historia/

Carmona Sánchez, L. (2020). La pedagogía de Émile Durkheim. Revista Panamericana de Pedagogía, (30), 11-18. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i30.2018

Córdoba, G. y Zuban, P. (2024). Universidad Pública, Orgullo Nacional. Zuban Córdoba y Asociados. https://zubancordoba.com/portfolio/informe-nacional-octubre-2024/

Del Rincón, F. (2021). Javier Milei, anarcocapitalista en la teoría y minarquista en la práctica. CNN. https://edition.cnn.com/videos/spanish/2021/09/16/javier-milei-candidato-anarcocapitalista-minarquista-argentina-fernando-del-rincon-conclusiones-cnne.cnn

Diario Clarín. (2015). Por primera vez, Argentina tendrá un presidente que fue a universidad privada. Clarín. https://www.clarin.com/politica/primera-argentina-presidente-universidad-privada_0_rJWl76VYwQg.html?

Diario La Nación. (2024). Milei fustigó a quienes niegan que las universidades públicas “se usan para hacer negocios turbios y adoctrinar”. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/politica/javier-milei-en-vivo-las-ultimas-medidas-del-gobierno-nid20042024/

Diario Perfil. (2024). Javier Milei posteó un cartel pegado en la UBA y la reacción fue lapidaria: "Son enemigos de las ideas de la libertad". Perfil. https://www.perfil.com/noticias/educacion/milei-posteo-un-cartel-pegado-en-la-uba-y-la-reaccion-fue-lapidaria-son-enemigos-de-las-idea-de-la-libertad.phtml

Durkheim, É. (1976). Educación como socialización. Ediciones Sigueme.

Durkheim, É. (1998). Educación y Pedagogía. Editorial Losada.

Durkheim, É. (2000a). Montesquieu y Rousseau, precursores de la sociología. Tecnos.

Durkheim, É. (2000b). Sociología y filosofía. Miño y Dávila Editores.

Durkheim, É. (2002). La educación moral. Ediciones Morata.

Durkheim, É. (2003a). Lecciones de sociología. Miño y Dávila Editores.

Durkheim, É. (2003b): Las formas elementales de la vida religiosa. Alianza Editorial.

Durkheim, É. (2003c). Educación y sociología. Ediciones Península.

Durkheim, É. (2005): Las reglas del método sociológico. Editorial Biblioteca Nueva.

Durkheim, É. (2012). El Estado y otros ensayos. Eudeba.

Emiliozzi, S. y Del Río, M. (2021). La concepción de universidad en la sociología de Emile Durkheim. Sociológica, 36(102), 11-42. http://www.sociologicamexico.azc.uam.mx/index.php/Sociologica/article/view/1667

Filloux, J. C. (1994). Durkheim y la educación. Miño y Davila Editores.

Fiorucci, F. y Rojkind, I. (2021). El caso Dreyfus en La Prensa. Modernización periodística y sensacionalismo en Buenos Aires. Prismas - Revista de Historia Intelectual, 25(2), 187–197. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1852-04992021000200187&script=sci_arttext

Giddens, A (1993): Émile Durkheim. Escritos selectos, Ediciones Nueva Visión, Buenos Aires.

Guaglianone, A. (2018). Políticas de evaluación y acreditación en las universidades argentinas. Teseo.

Goodliffe, G. (2012). The Resurgence of the Radical Right in France from Boulangisme to the Front National. Cambridge University Press.

Halbwachs, M. (2011). La memoria colectiva. Miño y Dávila Editores.

Hobsbawm, E. J. (1989): La era del capitalismo: 1848-1875. Editorial Labor.

Holmes, R. (2008). Campos de batalla: Las guerras que han marcado la historia. Editorial Ariel.

Jodelet, D. (1989). Folies et représentations sociales. Les Presses Universitaires de France.

Joly, B. (2022). Aux origines du populisme. Histoire du boulangisme (1886-1891). CNRS Éditions.

Knapp, E, Suárez, M. y Mesa, M. (2003). Aspectos teóricos y epistemológicos de la categoría representación social. Revista Cubana de Psicología, 20(1), 23-34.

Ley Nº 27.757. (2024). Ley de Financiamiento a Universidades Nacionales. https://www4.hcdn.gob.ar/dependencias/dsecretaria/Periodo2024/PDF2024/TP2024/0422-D-2024.pdf

Lukes, S. (1985). Emile Durkheim: His Life and Work: A Historical and Critical Study. Stanford University Press.

Múgica Martinena, F. (2005). Émile Durkheim: la constitución moral de la sociedad. Los elementos de la moralidad y la configuración social de la vida ética. Universidad de Navarra.

Mendiola Escobedo, D. y Pérez García, A. (2008). La idea de la Educación de Durkheim con motivo del ciento cincuenta aniversario de su nacimiento. Revista del Centro de Investigación, 8(29), 109- 120. https://revistasinvestigacion.lasalle.mx/index.php/recein/article/view/212

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.

Nicas, J. y Cholakian Herrera, L. (2023). He Called the Pope a ‘Filthy Leftist.’ Now He Wants to Be President. The New York Times. https://www.nytimes.com/2023/10/16/world/americas/javier-milei-pope-francis-argentina-election.html

Nicas, J., Alcoba, N. y Cholakian Herrera, L. (2023). Argentina Braces Itself for Its New ‘Anarcho-Capitalist’ President. The New York Times. https://www.nytimes.com/2023/11/20/world/americas/javier-milei-argentina-trump.html

Nöllmann, M. (2024). “Lejos de los estereotipos”: por qué los argentinos se distancian de las religiones y en qué creen, según un estudio. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/sociedad/lejos-de-los-estereotipos-por-que-los-argentinos-se-alejan-de-las-religiones-y-en-que-creen-segun-un-nid10032024/

Pereira Lima, R. y Faria Campos, H. (2020). Núcleo figurativo da representação social: contribuições para a educação. Educação em Revista, 36, 1-22. https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37565

Portantiero, J. C. (2004). La sociología clásica: Durkheim y Weber. Editores de América Latina.

Rada Schultze, F. (2016). El paradigma del curso de la vida y el método biográfico en la investigación social. Revista de Investigación Interdisciplinaria en Métodos Experimentales, 5(1), 80-127. https://ojs.economicas.uba.ar/metodosexperimentales/article/view/1663

Rivas Molina, F., Centenera, M. y Lorca, J. (2024). Milei, la motosierra que desguaza el Estado. El País. https://elpais.com/argentina/2024-10-13/milei-una-motosierra-que-desguaza-el-estado.html

Robles Morchón, G. (2005): El método sociológico en Durkheim, en E. Durkheim Las reglas del método sociológico. Editorial Biblioteca Nueva.

Rodríguez Sedano, A. y Costa Paris, A. (2013). Moralidad del vínculo social y educación moral en Durkheim. Educación XX1, 16(2), 115-134. https://doi.org/10.5944/educxx1.2.16.10335

Runge Peña, A. y Muñoz Gaviria, D. (2008). Émile Durkheim y su importancia para una pedagogía histórica. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26, 149-161. https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/226

Simbaña, V., Jaramillo, L. y Vinueza, S. (2017). Aporte de Durkheim para la Sociología de la Educación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 23, 83-89. https://sophia.ups.edu.ec/index.php/sophia/article/view/23.2017.02

Sirvent Gutiérrez, C. (2017). Dreyfus. Historia de una injusticia. Revista de la Facultad de Derecho de México, 65(264), 213–239. https://doi.org/10.22201/fder.24488933e.2015.264.60309

Timasheff, N. (1977). La teoría sociológica: su naturaleza y desarrollo. Fondo de Cultura Económica.

Turner, J. (2014). Theoretical sociology: a concise introduction to twelve sociological theories. SAGE Publications.

Universidad de Buenos Aires. (2024). Distribución Presupuestaria. Mensaje de remisión Proyecto de presupuesto 2024. Google Drive. https://drive.google.com/file/d/1r_g7hNhwU-phcuCCn84yUF-T6dID13KP/view

Universidad de San Andrés. (2024). ESPOP. Encuesta de satisfacción política y opinión pública. Septiembre de 2024. Universidad de San Andrés. https://images.udesa.edu.ar/sites/default/files/2024-09/42.%20UdeSA%20ESPOP%20Septiembre%202024_0.pdf

Usagui Basozabal, E. (2005). Durkheim: Conflicto y Educación. Cuestiones Pedagógicas, 17, 277-290. https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/10091

Vera de Flachs, M. C. (2019). Contribución al estudio de la educación superior de la República Argentina. Un recorrido a través de la Historia de la Universidad Nacional de Córdoba. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 21(32), 85–107. https://doi.org/10.19053/01227238.9382

Vujosevich, J. (2013). Actitud de la población hacia las personas de edad. En L. Gastrón (coord.): Dimensiones de la Representación Social de la Vejez (pp. 163-172). EUDEM.

Zabludovsky, G. (2002). Sociología y política, el debate clásico y contemporáneo. Miguel Ángel Porrúa Grupo Editorial.

Zofío, R. y Bonavena, P. (2008). El objetivismo sociológico y el problema del conflicto social: la perspectiva de Emilio Durkheim. Conflicto Social, 1(1), 81-107. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/CS/article/view/458

Published

2024-06-30 — Updated on 2024-12-17

Versions

How to Cite

1.
Rada Schultze F. The Argentine Public University facing its mirror. Some reflections from Durkheim’s Sociology of Education. ESPIRAL [Internet]. 2024Dec.17 [cited 2025Jan.14];14(1). Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/3183

Issue

Section

Accepted for publication