Spelling in oral discourse: Teaching language according to Cassany, Luna and Sanz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v13i2.3125

Keywords:

Oral discourse, Language teaching, Spelling, Pedagogical proposal, Communication skills

Abstract

The objective of this article is to present an analysis of the impact of spelling in oral discourse in seventh-grade students. The language teaching theory of Cassany, Luna, and Sanz was taken as the intelligibility framework. This methodology was established through the qualitative approach and Action Research method. A pre-test, interviews with teachers, field diary, pedagogical proposal, and post-test were implemented to collect data. Once the proposal and the other data collection instruments were applied, the impact of spelling in orality on strengthening and developing communication skills was determined. Also, educational games and innovation were essential to overcome difficulties and maintain motivation for language tasks. Letter-sound, 1+1 technique, linguistic, and role-playing games allowed academic improvement and became a useful tool for communicative correctness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Patricia Ramírez, Universidad de Pamplona

Estudiante, Licenciatura en Español, Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia.

Jeison Orlando Mendoza Rodríguez, Universidad de Pamplona

Estudiante, Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana, Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia.

References

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2011). Enseñar Lengua (15ª ed.). Editorial Graó.

Cedillo Merchán, N. M. (2019). Los títeres como estrategia didáctica para la estimulación del lenguaje y la expresión oral en niños de 5 a 6 años de la escuela E.G.B. DR. Alfredo Pérez Guerrerro de la comunidad de Caliguiña Pucara durante el año lectivo 2018-2019 [Trabajo de grado, Licenciatura en Ciencias de la Educación]. Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/17538

Cobos Pérez, N. A. (2020). La argumentación oral para el desarrollo del pensamiento crítico en el aula [Tesis, Maestría en Educación]. Universidad Autónoma de Bucaramanga. http://hdl.handle.net/20.500.12749/12096

Galí, A. (1926). L'ensenyament de l'ortografía als infants. Barcino.

Herrera, J. (2008). La investigación-acción. Wordpress. https://juanherrera.wordpress.com/wp-content/uploads/2008/11/investigacion-accion.pdf

Latorre, A. (2003). La investigación-Acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.

Martínez Wahnon, A. (2019). Los marcadores de ordenación y la expresión oral del español académico: análisis de conferencias y propuesta didáctica para estudiantes ELE [Tesis, Doctorado en Lengua Española y sus Literaturas]. Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/11205

Mora Monroy, S. (1988). La enseñanza del Español en Colombia: legado metodológico de Luis Flórez. Instituto Caro y Cuervo.

Navarro, F., Ávila Reyes, N., Calle-Arango, L. y Cortés Lagos, A. (2020). Lectura, escritura y oralidad en perfiles de egreso de educación superior: contrastes entre instituciones y carreras. Calidad en la Educación, (52), 170-204. https://doi.org/10.31619/caledu.n52.766

Rodríguez Gómez, G., Gíl Flórez, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe

Romero Chaves, C. (2005). La categorización: un aspecto crucial en la investigación cualitativa. Revista Investigaciones, (11), 113-118. https://biblioteca.unicesmag.edu.co/digital/revinv/0123-1340v11n11pp113.pdf

Villa Arroyabe, F. A. y Toro, J. M. (2022). Fortalecimiento de la expresión oral a través de la implementación de una técnica de discusión grupal “teatro de lectores” [Trabajo de grado, Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Humanidades e Idiomas]. Universidad Libre. https://hdl.handle.net/10901/23239

Published

2023-12-01

How to Cite

1.
Ramírez DP, Mendoza Rodríguez JO. Spelling in oral discourse: Teaching language according to Cassany, Luna and Sanz. ESPIRAL [Internet]. 2023Dec.1 [cited 2024Nov.23];13(2). Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/3125

Issue

Section

Accepted for publication