Isabel Solé's Theory of Reading Comprehension (1992): Implementation from Manga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v13i2.3090

Keywords:

Reading comprehension, Level of literal reading, Didactic strategy, Reading strategies theory, Pedagogical proposal

Abstract

This article aims to offer readers the process of using Manga comics to strengthen the reading comprehension of eighth-grade students of the San Francisco de Asís Archdiocesan Institute; Pamplona, Norte de Santander, Colombia. Isabel Solé's "Reading Strategies" was designated as a framework of intelligibility. The methodology was based on a qualitative approach and a Research-Action method. To collect the information, an interview with teachers was used, which showed a low understanding and little interest from the students in the reading exercise, linked to the inadequate textual presentation of the lectures. The field diary, diagnostic test, and exit criteria methodology were used in this investigation. Applied the literal and inferential reading strategies, several aspects were collected to determine the final structuring of the pedagogical proposal: "Since we do not have wings, we must find another way to fly" that managed to perceive an increase in the level of literal reading and the construction of bases for an inferential reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Michelle Figueroa Galvis, Universidad de Pamplona

Estudiante de Licenciatura en Lengua Castellana, Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia.

References

Cárdenas Izquierdo, N. P. (2020). El fortalecimiento de la lectura a partir de la apropiación, el sentido y la experiencia en el aula [Tesis, Maestría en Educación, Modalidad en Profundización]. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/3412

Castellanos Ortiz, M. E. y Guataquira Bernal, C. (2020). Factores que causan dificultad en los procesos de comprensión lectora de estudiantes de grado cuarto de la IED El Porvenir [Tesis, Maestría en Dificultades del Aprendizaje]. Universidad Cooperativa de Colombia. https://hdl.handle.net/20.500.12494/16635

Hurtado Vergara, R. (Coord.) (2016). Enseñanza de la Lectura y la Escritura en la Educación preescolar y primaria. Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/25496

Latorre, A. (2003). La Investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/La-investigacion-accion-conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf

Luna Doria, W. N. y Herrera Anaya, K. (2020). Textos multimodales para el mejoramiento de la comprensión lectora en estudiantes de noveno grado de la Institución San José de Montería [Trabajo de grado, Licenciatura en Literatura y Lengua Castellana]. Universidad de Córdoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6521

Marchena Yejas, H. J. y Gámez Hernández, Y. M. (2021). El cómic como estrategia pedagógica para fortalecer el desarrollo de la compresión lectora y la producción de textos [Trabajo de grado, Licenciatura en Educación Básica Primaria]. Corporación Universidad de la Costa. https://hdl.handle.net/11323/8812

Mejía Mejía, E. (2005). Técnicas e Instrumentos de Investigación. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. http://online.aliat.edu.mx/adistancia/InvCuantitativa/LecturasU6/tecnicas.pdf

Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). SAGE Publications.

Monje Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa: guía didáctica. Universidad Surcolombiana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf

Peña Camelo, J. L. (2020). La Lectura Inferencial en la Educación Inicial como Estrategia para la Comprensión [Tesis, Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna]. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/24392

Rey, G. (2007). Para leer un país. Altablero, (40). https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-122248.html

Rojas Crotte, I. R. (2011). Elemento para el diseño de técnicos de investigación: una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica. Tiempo de educar, 12(24), 277-297. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31121089006

Rozo Rojas, C. (2001). Diario de campo, una herramienta significativa para la investigación en el aula, con miras hacia la orientación del trabajo que realizan los maestros de lenguaje en los niveles de básica secundaria [Trabajo de grado, Licenciatura en Educación con Especialidad en Lenguas Modernas]. Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/887

Sabino, C. (1992). El proceso de Investigación. Editorial Panapo. http://paginas.ufm.edu/sabino/ingles/book/proceso_investigacion.pdf

Santoyo Panche, D. P. y Sastoque Castañeda, A. J. (2012). El manga, estrategia pedagógica para la comprensión lectora [Trabajo de grado, Licenciatura en Español e Inglés]. Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/9991

Sánchez, S. (2023). La historia del manga. Programa Universitario de Estudios sobre Asia y África. http://pueaa.unam.mx/multimedia/la-historia-del-manga

Serrano de Moreno, S. (2000). El aprendizaje de la lectura y la escritura como construcción activa de conocimientos. Simposio Internacional de Educación en la Diversidad “Porque todos somos diferentes”, Ciudad de Panamá. http://www.waece.org/biblioteca/pdfs/d132.pdf

Solé, I. (1992). Estrategias de Lectura. Editorial Graó. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/1142-estrategias-de-lecturapdf-N0aU6-libro.pdf

Published

2023-12-01

How to Cite

1.
Figueroa Galvis LM. Isabel Solé’s Theory of Reading Comprehension (1992): Implementation from Manga. ESPIRAL [Internet]. 2023Dec.1 [cited 2024Nov.23];13(2). Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/3090

Issue

Section

Accepted for publication