Psychosocial factors that determine significant learning from intrinsic motivation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v12i2.2926

Keywords:

Intrinsic motivation, Psychosocial factors, Significant learning, Motivation, Self-determination

Abstract

This article covers the realization of a research work carried out between 2021 and 2022 for the Faculty of Social Sciences, Humanities and Arts of the Autonomous University of Bucaramanga whose intention was to identify the psychosocial factors that determine meaningful learning, from the intrinsic motivation of the students of the Corporación Unidades Técnicas del Oriente – UTO, which had the collaboration of 9 students from the institution of the Administrative Assistance technical career, to whom a semi-structured interview-type research instrument was applied, thus allowing them to know the feeling and think of the participants and in which the personal, school and socio-family conditions were investigated, which affect the intrinsic motivation of the student, therefore, in their meaningful learning. In this way, 3 categories and 12 subcategories were established, which established the orientation, characteristics, and significance, thus determining the most symbolic or figurative factors. The qualitative approach research was developed through the phenomenology method through the focus group technique. The results of the investigation allowed us to consider that the most representative subcategories are: expectations and aspirations, self-concept, the quality of teachers and family dynamics, which broke into the personal category, being a subcategory of the socio-family category.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diana María Reyes Gamarra, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Administradora de Empresas, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Bucaramanga, Colombia. Especialista en Nuevas Tecnologías en Educación, Universidad Manuela Beltrán, Bucaramanga, Colombia. Magister en Educación, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Santander, Colombia.

References

Anaya-Durand, A. y Anaya-Huertas, C. (2010). ¿Motivar para aprobar o para aprender? Estrategias de motivación del aprendizaje para los estudiantes. Tecnología, Ciencia, Educación, 25(1),5-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=48215094002

Bello, J. V., y Bustamante, Y. (2019). ¿Es posible incrementar extrínsecamente la motivación intrínseca laboral? [Tesis de grado, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. http://hdl.handle.net/10757/628119

Cancelo, M. y Caamaño, F. (2017). La motivación en el aprendizaje de las matemáticas con Pizarra Digital Interactiva. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(13), 73-76. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2329

Caradonna, L. (2017). Aprendizaje significativo: felicidad, motivación y estrategias de los docentes. [Tesis doctora, Universidad de Extramadura]. Dehesa. http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/6539/TDUEX_2017_Caradonna_L.pdf?sequence=1yisAllowed=y

Contreras, F. (2016). El aprendizaje significativo y su relación con otras estrategias. Horizonte de la Ciencia, 6(10), 130-140. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5612845

Cruz, Z., Medina, J., Vázquez, J., Espinosa, E., y Antonio, A. (2014). Influencia del nivel socioeconómico en el rendimiento académico de los alumnos del programa educativo de ingeniería industrial de la Universidad Politécnica de Altamira. Universidad Politécnica de Altamira. https://www.ecorfan.org/handbooks/Ciencias%20Administrativas%20y%20Sociales%20T_V/articulo_3.pdf

Díaz, R., Osses, S., y Muñoz, S. (2016). Factores e interacciones del proceso de enseñanza-aprendizaje en contextos rurales de la Araucanía, Chile. Estudios Pedagógicos,42(3), 111-128 https://www.redalyc.org/pdf/1735/173550019006.pdf

Domínguez, J., y Pino, M. (2014). Motivación intrínseca y extrínseca: análisis en adolescentes gallegos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1),349-358. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851780036

Farías, D., y Pérez, J. (2010). Motivación en la Enseñanza de las Matemáticas y la Administración. Formación Universitaria, 3(6), 33-40 https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v3n6/art05.pdf

Godínez, G., Reyes, J., García, M., y Antúnez, T. (2016). Los factores psicosociales como impacto en el bajo rendimiento escolar de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Guerrero. RIDE. Revista Iberoamericana para la KaInvestigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 107-125. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672016000200107&lng=es&tlng=es

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.

Hernández, C., Cárdenas, C., Romero, P. y Hernández, M. (2017). Los Padres de Familia y el Logro Académico de los Adolescentes de una Secundaria en Milpa Alta, Ciudad de México. Información Tecnológica, 28(3), 119-128. https://scielo.conicyt.cl/pdf/infotec/v28n3/art13.pdf

Katayama, R. (2014). Naturaleza de la investigación cualitativa. En R. Juan, Introducción a la Investigación Cualitativa (pp. 43-44). Fondo Editorial de la UIGv.

Mares, A., Martínez, R., y Rojo, H. (2009). Concepto y expectativas del docente respecto de sus alumnos considerados con necesidades educativas especiales. Revista Mexicana de Investigación Educativa (RMIE), 14 (42), 969-996 http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v14n42/v14n42a16.pdf

Maslow, A. H. (1991). Motivación y Personalidad. Diaz de Santos S.A.

Ospina Rodríguez, J. (2006). La motivación, motor del aprendizaje. Revista Ciencias de la Salud, 4(Especial), 158-160. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/548

Ossa, C. J., y Aedo, C. (2014). Enfoques de aprendizaje, autodeterminación y estrategias metacognitivas en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Ciencias Psicológicas, 8(1), 79-88. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5052373

Pérez Sánchez, A. M. (1997). Factores psicosociales y rendimiento académico. [Tesis doctoral] Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/3828/1/Perez-Sanchez-Antonio-Miguel.pdf

Soriano, M. M. (2001). La motivación, pilar básico de todo tipo de esfuerzo. Proyecto social: Revista de relaciones laborales, (9), 163-184. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=209932

Sylva Lazo, M. (2009). David Ausubel y su aporte a la educación. Ciencia UNEMI, 2(3), 20-23. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5210288.pdf

Yépez Abreu, M. y Yépez Lovera, M. J. (2014). Factores que inciden en la motivación al logro y el aprendizaje de la asignatura Geografía General. Revista ciencias de la educación, (43), 15-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5812472

Published

2022-12-10

How to Cite

1.
Reyes Gamarra DM. Psychosocial factors that determine significant learning from intrinsic motivation. ESPIRAL [Internet]. 2022Dec.10 [cited 2024Dec.27];12(2):27-43. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2926

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles