Management of successful virtual teaching tools for the process of training in remote attendance in the area of health

Authors

  • Lina María Rodríguez Cuellar Universidad Santo Tomás

Keywords:

Virtual teaching strategies, Autonomous learning, Health

Abstract

This article explains how the use of virtual teaching tools and strategies in the area of health, especially in dentistry and each of its disciplines, allows students to apply the knowledge acquired from theory to practice. This process favors the creation of critical thinking and develops creativity in class. Consequently, the activities carried out using these strategies generate independent learning in which the student takes advantage of his or her talents to create content in the classroom, giving way to autonomous and innovative learning based on real, everyday problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lina María Rodríguez Cuellar, Universidad Santo Tomás

Odontóloga. Especialista en Rehabilitación Oral. Docente del Programa de Laboratorio Dental. Docente Posgrado de Endodoncia. Docente Posgrado del programa de Rehabilitación Oral. Asesora Pedagógica División Ciencias de la Salud, Unidad de Desarrollo Curricular y Formación Docente. Universidad Santo Tomás, Bucaramanga, Colombia

References

Cayo Rojas, CF; Agramonte Rosell, RC. Desafíos de la educación virtual en Odontología en tiempos de pandemia COVID-19. Rev Cubana Estomatol.
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072020000300017

Hernández, D. (2010). El diseño e incorporación de estrategias didácticas en los procesos de enseñanza-aprendizaje en Odontología. Adecuación del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista de Investigación Educativa 10, 1-32. http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/9139/1/hernandez_odontologia.pdf

Karsenti, T., Savoie-Zajc, L., & Larose, F. (2001). Les futurs enseignants confrontés aux TIC : changements dans l’attitude, la motivation et les pratiques pédagogiques. Éducation et francophonie, Volume XXIX, numéro 1, printemps-été 20012, 1-41.
https://www.acelf.ca/c/revue/pdf/XXIX_1_086.pdf

Maldonado, R. (2009). Sobre la retroalimentación o feedback en la educación superior online. Revista virtual Universidad Católica del Norte, 26, 1-18. http://redalyc.org/pdf/1942/194215516009.

Román Maldonado, C. E. (2009). Sobre la retroalimentación o el feedback en la educación superior on line. Revista Virtual Universidad Católica delNorte, 26, (1-18).
https://www.redalyc.org/pdf/1942/194215516009.pdf

Suasnabas-Pacheco L., Campos-Mancero O., Rivera-Guerrero C., Zumba-Macay R., Escudero-Doltz W. Una mirada de las tecnologías de información y la comunicación en odontología. Dominio de las Ciencias. 2019; 5 (2): 497.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7155109

Stuberg W.; Mc. Ewen L. Facu1ty and c1inical education mode1s of entry-level preparation in pediatric physical therapy. Pediatric Physical Therapy. (1993); 5: 123-127.
https://experts.nebraska.edu/en/publications/faculty-and-clinical-education-models-of-entry-level-preparation-

Tarazona, J. L. (2005). Reflexiones acerca del aprendizaje basado en problemas (abp): una alternativa en la educación médica. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología, 56(2), 147-154.
http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74342005000200006&lng=en&tlng=es.

Downloads

Published

2020-12-18

How to Cite

1.
Rodríguez Cuellar LM. Management of successful virtual teaching tools for the process of training in remote attendance in the area of health. ESPIRAL [Internet]. 2020Dec.18 [cited 2024Nov.23];10(1-2):153-61. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2512

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles