Impact of the Teaching for Understanding (TfU) approach on the academic performance of secondary school students at “Hermanas Bethlemitas Sagrado Corazón de Jesús” School - Pamplona

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v10i1-2.2507

Keywords:

Teaching for Understaniding, Academic performance, Pedagogical practice, Student attitude, Teaching and learning strategies

Abstract

The objective of this article is to analyze the incidence of the Teaching for Understanding (TfU) Approach in the Academic Performance of Secondary Students of the Sagrado Corazón de Jesús Hermanas Bethlemitas-Pamplona School (Norte de Santander). The type of research used was qualitative with a phenomenological design; The key participants were five students, one in ninth, three in tenth and one in eleventh, who registered low academic performance before the implementation of the Teaching for Understanding (TfU) approach and who have improved their results in the following years, according to evaluation commissions; and three teachers from the areas of English, Mathematics and Biology. For data collection, individual in-depth interviews and focus group interviews were conducted.

The main result is that the teaching framework for understanding does not establish a significant degree of impact on the academic performance of students, as is their personal decision regarding academic responsibility, but yes, the methodological change has generated greater involvement. in the classes, feedback, a better student - teacher relationship and better results with it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carol Alexandra Cediel, Universidad de Pamplona

Psicóloga Especialista en Psicología Clínica y de la Salud- Unab. Universidad de Pamplona

References

Aguirre, J., Jaramillo, L., (2012). Aportes del Método Fenomenológico a La Investigación Educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134129257004

Alfaro, A. Espino, D. C., Barajas, M. A., & Cahue, Á. A. (2016). Modelo psicológico explicativo sobre estrategias académicas. Memorias Del XVIII Concurso Lasallista de Investigación, Desarrollo E Innovación CLIDi, 1–4.

Anijovich, R. y Mora, S. (2009). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires, Primera Edición. Aique Educación. Disponible en: http: //www.terras.edu.ar/biblioteca/3/3Como-ensenamos-Las-estrategias-entre-la-teoria-y-la-practica.pdfAguirre, J., Jaramillo, L., (2012). Aportes del Método Fenomenológico a La Investigación Educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134129257004

Baquero, M., & Ruiz, V. (2005). La enseñanza para la comprensión: una visión integradora de los fundamentos y estrategias de la enseñanza. Revista Actualidades Pedagógica, 46, 75-83. Recuperado de http://revistas.lasalle.edu. co/index.php/ap/article/view/1915/1781

Barrera, M. y León, P. (2008). ¿De qué manera se diferencia el Marco de la Enseñanza para la Comprensión de un enfoque tradicional? Revista Ruta Maestra. Edición 9. Santillana. Disponible en: http://fundacies.org/site/wp-content/uploads/2013/01/EpC-Ruta.pdf

Correa, S., Campos, H., Carvajal, A. y Rivas, K. (2013) República Bolivariana de Venezuela. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Diplomado Metodología de la investigación. Investigación Cualitativa. Disponible en: http://hilanasuskys.blogspot.com/2013/06/investigacion-cualitativa-tipo.html

Erazo, O. (2012). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica Y Práctica, 2(2), 144–173.

Escobedo, H., & Jaramillo, R., & Bermúdez, Á. (2004). Enseñanza para la comprensión. Educere, 8 (27), 529-534. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/356/35602712/

García, K. Alviarez, L y Torres A. (2011). Estrategias para el aprendizaje significativo y su relación con el rendimiento académico en inglés. Ynergies Venezuela n° 6 - 2011 pp. 67-80. Disponible en: https://gerflint.fr/Base/venezuela6/garcia.pdfMarí R, Bo R, Climent C. (2010) Propuesta de análisis fenomenológico de los datos obtenidos en la entrevista. Revista de Ciéncies de l’Educació (Internet). Disponible en: http://pedagogia.fcep.urv.cat/revistaut/ revistes/juny10/article07.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Quinta Edición. México: Mc Graw-Hill Interamericana Editores.

Otálora. S. (2009). Enseñanza para la Comprensión como estrategia pedagógica en la formación de Docentes. Revista Temas. Vol. 3 Universidad Santo Tomás- Bucaramanga. Disponible en: http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/678

Perkins, D. & Blythe, T. Putting Understanding up-front. Educational Leadership, 51 (5), 1994, p. 4-7. Trad. Español Agustí, P. y Barrera, M. X. 1997. Ante Todo, la Comprensión. Curso Enseñanza para la Comprensión para la Construcción de Ciudadanía. Disponible en http://zipaquira-cundinamarca.gov.co/apc-aa

Salinas, D. (2016). Estudiantes de bajo rendimiento, 1–46. Retrieved from http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA-2012-Estudiantes-de-bajo-rendimiento.pdf

Stone Wiske M. (1999) Compiladora. La enseñanza para la Comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires, Paidós.

Wilson, Daniel Gray. Facultad de Educación Universidad de La Sabana. 23 de mayo de 2017. Doctor Daniel Wilson: Enseñanza para la Comprensión. https://www.youtube.com/watch?v=MVbdyiXw9JY

Zúñiga Meléndez, A., & Leiton, R., & Naranjo Rodríguez, J. (2014). Del sistema educativo tradicional hacia la formación por competencias: Una mirada a los procesos de enseñanza aprendizaje de las ciencias en la educación secundaria de Mendoza Argentina y San José de Costa Rica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11 (2), 145-159. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/920/92030461003.pdf

Published

2020-12-18

How to Cite

1.
Cediel CA. Impact of the Teaching for Understanding (TfU) approach on the academic performance of secondary school students at “Hermanas Bethlemitas Sagrado Corazón de Jesús” School - Pamplona. ESPIRAL [Internet]. 2020Dec.18 [cited 2024Nov.23];10(1-2):87-93. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2507

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles