Promotion of orality and writing in the “Cinema, Economy and Society” course

Authors

  • Sandro Alberto Díaz Boada Santo Tomás University - Bucaramanga, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v8i2.2320

Keywords:

Orality, writing, film criticism, exhibitions, round table

Abstract

The present text reveals fundamental aspects of a didactic / pedagogical project applied in the academic period 2017-1 called “Promotion of orality and writing through round tables, presentations and film reviews in the “Cinema, Economy and Society” course, that counted with the participation of students from different academic programs of Industrial de Santander University (UIS) at Bucaramanga headquarters). By having the audiovisual devices available in the classroom, and especially enhancing the cinematographic expressions of different formats and genres, the project required of an intense reflection on the pedagogy of image (and sound) that is briefly sketched here. Likewise, it presents the different, but complementary evaluation methods implemented that required a high degree of student participation and obtained widely satisfactory results. By integrating elements as diverse and complex as Cinema, Economics and aspects of Sociology and Social Sciences, the subject has wanted to consider –stimulated by the diploma course in Teaching Procedures for Reading, Writing and Orality in Higher Education (V Cohort) by the teacher in charge- a new approach to the subject to increase, promote and strengthen the processes of orality and writing in the Higher Education field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandro Alberto Díaz Boada, Santo Tomás University - Bucaramanga, Colombia

Master’s in Social Studies for Latin America Think-tanks and Young Researchers Coordinator. Research and Innovation Unit,
Santo Tomás University - Bucaramanga, Colombia.

References

Camarero, E. (2011). Recursos de autoevaluación y evaluación entre iguales en comunicación audiovisual a través de la plataforma Moodle-Studium. Primeras experiencias y resultados. En F. Ortega y L. Cardeñosa (Eds.). Libro de Actas del II Congreso Internacional Comunicación 3.0: Nuevos medios, Nueva Comunicación. Salamanca.

Cámpora, A. C. (2011). La lectura y la escritura en universidades y profesorados. Relevamiento de algunos aspectos y reflexión global sobre la problemática. En L. Laco, L. Natale y M. Ávila (Comp.). La lectura y la escritura en la formación académica, docente y profesional (pp. 454-460). Buenos Aires: Editorial de la Universidad Tecnológica Nacional – edUTecNe.

Cruz, F., y Quiñones, A. (2012). Importancia de la evaluación y autoevaluación en el rendimiento académico. Zona Próxima: Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, (16), 96-104.

Díaz, S. A. (2017). Autoevaluación clase cine, economía y sociedad. Documento de Trabajo. Material Inédito.

Diment, E. (2011). Ayudas pedagógicas y recursos para escribir en los primeros años universitarios. En L. Laco, L. Natale y M. Ávila (Comp.). La lectura y la escritura en la formación académica, docente y profesional (pp. 67-77). Buenos Aires: Editorial de la Universidad Tecnológica Nacional - edUTecNe.

Goyes, A., y Klein, I. (2011). Alcances, limitaciones y retos en la enseñanza de la escritura en la universidad (dos casos: Colombia y Argentina). En L. Laco, L. Natale y M. Ávila (Comp.). La lectura y la escritura en la formación académica, docente y profesional (pp. 6-14). Buenos Aires: Editorial de la Universidad Tecnológica Nacional - edUTecNe.

Jacquinot, G. (1996). La escuela frente a las pantallas. Buenos Aires: Aique.

Lipovetsky, G., y Serroy, J. (2009). La pantalla global: Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.

Luengo, M. (2013). Cómo hacer una crítica de cine. Maria-Luengología. Recuperado de https://marialuengologia.wordpress.com/2013/08/07/como-hacer-una-criticade-cine/

Luengo, M. (2013a). Partes de una crítica de cine. MariaLuengología. Recuperado de https://marialuengologia.wordpress.com/2013/08/10/partes-de-una-critica-de-cine/

Machado, A. R. (1997). Pré-cinemas e pós-cinemas. Campinas: Papirus.

Meier, A. (2013). El cortometraje: el arte de narrar, emocionar y significar. Xochimilco: Editorial Universidad Autónoma Metropolitana.

Oliveto, M., Pellegrino, D., y Repetto, D. (2011). Una experiencia de oratoria y argumentación. En L. Laco, L. Natale y M. Ávila (Comp.). La lectura y la escritura en la formación académica, docente y profesional (pp. 813-818). Buenos Aires: Editorial de la Universidad Tecnológica Nacional - edUTecNe.

Ossa, G. A. (Comp.) (2004). La crítica de cine en Colombia. Memorias de 2 encuentros. Manizales: Hoyos Editores.

Rull, C. (2007). Cómo redactar una crítica de cine. Verba. Recuperado de https://sites.google.com/site/carlesrull/lenguaxi

Saavedra, I. (2013). Reseña de El cortometraje: el arte de narrar, emocionar y significar. Montajes. Revista de Análisis Cinematográfico, (003), 151-155. Recuperado de http://www.revistamontajes.org/wp-content/uploads/2015/10/14.-Meier.pdf

Sorlin, P. (2010). Estéticas del audiovisual. Buenos Aires: La Marca Editora.

Suárez, J. (2009). Cinembargo Colombia: ensayos críticos sobre cine y cultura. Bogotá: Editorial Universidad del Valle.

Warley, J. (2011). Leer y escribir en la escuela media y la universidad: el malestar docente. En L. Laco, L. Natale y M. Ávila (Comp.). La lectura y la escritura en la formación académica, docente y profesional (pp. 537-542). Buenos Aires: Editorial de la Universidad Tecnológica Nacional - edUTecNe.

Published

2019-10-28

How to Cite

1.
Díaz Boada SA. Promotion of orality and writing in the “Cinema, Economy and Society” course. ESPIRAL [Internet]. 2019Oct.28 [cited 2024Nov.23];8(2):139-60. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles