The teaching of the recent history of the Colombian armed conflict from the texts of the Commissions for Peace
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v8i2.2316Keywords:
Colombia, recent history, history teaching, armed conflict, history of the conflictAbstract
This article of reflection is derived from the project: Teaching of the recent history of the Colombian armed conflict in schools and universities of the country. Its objective is to analyze the contribution of the texts of the Peace Commissions for the teaching and understanding of the recent history of the armed conflict in the country’s schools and universities. The approach is framed in the documentary research, which seeks to generate elements of discussion about the possibilities of using the texts of the Commissions in the reflection and teaching of the near past from a hermeneutic vision. Recent history, as a discipline of history, provides important theoretical and methodological elements that help improve the interpretation and pedagogical use of contributions in educational settings. The contributions of reviewing the texts based on the theoretical understanding of recent history and the complexity of the Colombian armed conflict lead to rethink the teaching of this history, from the renewal, revision and updating of said past.
Downloads
References
Bédarida, Fr. (2003, septiembre-octobre). L’histoire du temps présent. Sciences Humaines, No. 18, 30-32.
Camacho, A. (2007). Cinco tesis para una sociología política del narcotráfico y la violencia en Colombia. En Sánchez, G., y Peñaranda, R. (Comp.). Medellín: La Carreta Editores.
Centro Nacional de Memoria Histórica. (2013). ¡Basta Ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad. Bogotá D.C.: Imprenta Nacional.
Centro Nacional de Memoria Histórica. (2013). Recordar y narrar el conflicto. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional.
Centro Nacional de Memoria Histórica. (2013). Una sociedad secuestrada. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional.
Comisión de Superación de la Violencia. (1992). Pacificar la paz, lo que no se ha negociado en los acuerdos de Paz. Bogotá, Colombia: Editorial Presencia.
Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas. (2015). Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. Bogotá, Colombia.
Comunicado Conjunto. (2015). Acuerdo de creación de una Jurisdicción Especial para La Paz, La Habana, Cuba, 23 de septiembre de 2015.
Congreso de la República de Colombia. (2014). Decreto 1038, que reglamenta la Ley 1732. Ley 1732 del 1 de septiembre de 2014 “Por la cual se establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas del país”, artículo 1, parágrafo 2, Bogotá, Colombia.
Fazio, H. (2007). La historia del tiempo presente y la modernidad mundo. Historia Crítica, 34, 184-207. Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia.
Franco, M., y Levin, F. (Comps.) (2007). El pasado cercano en clave historiográfica. En Franco, M., y Levin, F. (Comps.). Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós.
Franco, M., y Levin, F. (Comp.). (2007). Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
González, C. (2014). Los nombres de la guerra en la memoria histórica. En Centro de Memoria, Paz y Reconciliación. Rompecabezas de la memoria ¿aportes a una comisión de la verdad? Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional de Colombia.
González, F. (2007). Alcances y limitaciones del Frente Nacional como pacto de paz. Un acuerdo basado en la desconfianza mutua. En Medina, M. y Sánchez, E. (Ed.). Bogotá: Panamericana Formas e Impresos.
Guerrero, J., y Acuña, O. (Comps.) (2011). Para reescribir el siglo XX, memoria, insurgencia, paramilitarismo y narcotráfico. Colección Ruta del Bicentenario. Tunja, Colombia: La Carreta Editores.
Gutiérrez, C. (2005, julio-diciembre). Algunos problemas de la enseñanza de la historia reciente en América Latina. Revista Universidades, núm. 30, 17-22. México.
Guzmán, G. (2007). Reflexión crítica sobre el libro La violencia en Colombia. En Sánchez, G., y Peñaranda, R. (Comp.). Pasado y presente de la violencia en Colombia. Medellín, Colombia: La Carreta Editores.
Guzmán, C., Fals, O., Umaña, E. (1962). La violencia en Colombia, estudio de un proceso social (tomo I). Bogotá: Valencia Editores.
Hayner, P. (2001). Unspeakable Truth, Roudledge. London, New York.
Medina, C. (2011). Una propuesta para la periodización de la historia del conflicto colombiano en el siglo XX. En Guerrero, J. y Acuña, O. (Comps.). Colección Ruta del Bicentenario. Tunja: La Carreta Editores.
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas, educación básica y media. Bogotá, D.C.: IPSA.
Ministerio de Educación Nacional. (2014a). Estándares básicos de competencias en ciencias naturales y ciencias sociales. Bogotá D.C.: IPSA, Colombia.
Narváez, G. (2011). La guerra revolucionaria del M-19 (1974-1989). Tesis de Maestría en Historia, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, Departamento de Historia. Bogotá, Colombia.
Ortiz, C. (1992). Los estudios sobre la violencia en las tres últimas décadas. Boletín socioeconómico, Nos. 24 y 25. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.
Portelli, A. (1999). Lo que hace diferente a la historia oral. En Schwarzstein, D. (Comp.). La historia oral. Buenos Aires: CEAL.
Sánchez, G. et al. (1987). Colombia: Violencia y democracia. IEPRI, Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, D.C., Colombia: La Carreta Editores.
Sánchez, R. (2011). ¿Amnistía para los delitos de lesa humanidad? Los hechos del Palacio de Justicia y la razón de Estado contra las razones de vida. En Guerrero, J. y Acuña, O. (Comps.). Tunja: La Carreta Editores.
Vélez, H., y Atehortua, A. (2011). A un cuarto de siglo de los hechos del Palacio de Justicia ¿algo más que una simple respuesta militar legal a la subversión? En Guerrero, J. y Acuña, O. (Comps.). Tunja: La Carreta Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.