ICT mediated pedagogic strategy to learn respiratory mechanics taking account of problem-solving situations and learning styles

Authors

  • Ruby Jackeline Rey Triana Universidad Autónoma de Bucaramanga
  • Hernán Darío Delgado Rico Universidad Autónoma de Bucaramanga
  • Erika Yurley Durán Niño Universidad de Santander

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v7i1.1776

Keywords:

Higher education, learning styles, information and communication technology, respiratory mechanics, problem solving

Abstract

Advances in knowledge and current technological developments require changes in education, redirecting it towards a student’s leading role in autonomous, meaningful and collaborative learning with thoughtful teachers and open to the search for new strategies. Medical education shares these challenges that demand critical, adaptive physicians who understand and use technological resources to solve health problems in their patients and populations.
Objective. Was To design a pedagogical strategy based on problems situations and learning styles, mediated by ICT, to improve the development of competencies on respiratory mechanics.
Methodology. It was designed with an experimental group and a control one, with measurements before and after in both groups. Population: Third semester medical students at a Colombian university.
Results. The group that took the strategy based on problematic situations with materials adapted to the learning style and mediated by ICT, improved in comparison with the control group (p < 0.001); There was a better performance in the intervention Group (P = 0.017). The use of the pedagogical strategy did not improve the memorization of contents compared with the control (P = 0145). The satisfaction of the strategy was found in high degree.
Conclusions. This strategy is a new and innovative alternative, incorporating ICT for individual and collective learning in respiratory mechanics. There should be diversity in evaluation strategies that are not limited to questionnaire-type summative assessments that do not know other evaluation processes related to meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruby Jackeline Rey Triana, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Enfermera. Especialista en Epidemiología. Magíster en Educación (c). Docente de la Universidad Autónoma de Bucaramanga. Santander

Hernán Darío Delgado Rico, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Médico. Magíster en Educación. Docente Asociado Universidad Autónoma de Bucaramanga. Magíster en Ciencias Biomédicas por la Universidad Industrial de Santander

Erika Yurley Durán Niño, Universidad de Santander

Enfermera Universidad de Santander. Magíster en Educación (c). Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia. Docente Universidad de Santander

References

A. Sola, C. W. Tong, S. Hamrick y D. Ferreiro. (2006, Febrero, 14). Eritropoyetina e injuria cerebral. [Online]. Disponible: http://www.prematuros.cl/weboctubre05/eritropoyetina/eritropoyetina.html

Briones, G. (1996). Metodología de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales. Bogotá, D.C., Colombia: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior ICFES.

A. Legido, C. Katsetos, O. Mishra, M. Delivoria-Papadopoulos. (2006, Febrero). Perinatal Hypoxic Ischemic Encephalopathy: Current and Future Treatments. International Pediatrics. [Online]. 15(3). pp 143-151

Byrne, N., & Rozental, M. (1994). Tendencias actuales de la educación médica y propuesta de orientación para la educación médica en América Latina. Educ Med Salud, 28(1), 53-93.

J. Martínez, M. Torres, S. Jimeno, R. Escrig, P. Sáenz, I. Izquierdo, Prevención del daño cerebral hipóxicoisquémico neonatal: viejos problemas, nuevas esperanzas, Revista Mexicana de Pediatría, Vol. 73, No. 4, Jul-Ago 2006, pp. 184-191

Campo, A., & Oviedo, H. (2008). Propiedades psicométricas de una escala: la consistencia interna. Revista de Salud Pública, 10(5), 831-839. http://doi.org/10.1590/S0124-00642008000500015

A. Gunn, P. Gluckman, T. Gunn, Selective head cooling in newborn infants after perinatal asphyxia: a safety study, Pediatrics, 1998, 102, pp 885-892

Crispin, M. l., Doria, M. C., Rivera, A. B., De la Garza, M. T., Carrillo, S., Guerrero, L., Athié, M. J. (2011). ¿Qué es el aprendizaje y cómo aprendemos? En Aprendizaje Autónomo. Orientaciones para la docencia (1ª ed., pp. 10-28). Mexico: Universidad Iberoamericana.

S. Shankaran, A. Laptook, L. Wright, et al, Whole-body hypothermia for neonatal encephalopathy: animal observations as a basis for a randomized, controlled pilot study in term infants, Pediatrics, 2002, 110, pp. 377-385

Díaz, M. (2006). Modalidades y métodos de enseñanza centrados en el desarrollo de competencias. Barcelona. Recuperado de http://www.publicacions.ub.edu/revistes/edusfarm0/news/mario_de_miguel.pdf

K. Haaland, E. Loberg, P. Steen, M. Thoresen, Posthypoxic hypothermia in newborn piglets, Pediatr Res, 1997, 41, pp. 505-512

Duque F, G. A., & Perdomo Q, M. D. (2014). Conceptos de evaluación en relación con los paradigmas psicológicos de la educación. Revista Amazonia Investiga, 3(5), 103-118.

M. Thoresen, R. Bagenholm, E. Loberg, F. Apricena, I. Kjelmer, Posthypoxic cooling of neonatal rats provides protection against brain injury, Arch Dis Child Fetal Neonatal, 1996, 74, F3-F9

Felder, R. M., & Spurlin, J. (2005). Applications, Reliability and Validity of the Index of Learning Styles. International Journal of Engineering Education, 21(1), 103-112. http://doi.org/0949/-149X/91

M. Thoresen, J. Penrice, A. Lorek, et al, Mild hypothermia after severe transient hypoxia-ischemia ameliorates delayed cerebral energy failure in the newborn piglet. Pediatr Res, 1995, 37, pp 667-670

Felder, R., & Soloman, B. (2005). Index of Learning Styles (ILS). Retrieved April 13, 2016, from http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSpage.html

E. Sirimanne, R. Blumberg, D. Bossano, et al, The effect of prolonged modification of cerebral temperature on outcome following hypoxic isquemic injury in the infant rat, Pediatr Res, 1996, 39, pp 591-598

Fontalvo, H., Iriarte, F., Domínguez, E., Ricardo, C., Ballesteros, B., Muñoz, V., & Campo, J. (2007). Diseño de ambientes virtuales de enseñanza-aprendizaje y sistemas hipermedia adaptativos basados en modelos de estilos de aprendizaje. Zona Próxima, (8), 42-61.

P. Gluckman, J.S. Wyatt, D. Azzopardi, R. Ballard, A.D. Edwards, D.M. Ferriero, R.A. Polin, C. Robertson, M. Thoresen, A. Whitelaw, A.J. Gunn. Selective head cooling with mild systemic hypothermia after neonatal encephalopathy: multicentre randomized trial. Lancet, 2005, Vol. 365, pp 663-670

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. (Reseña del libro). Paz e Terra SA, Ed. Brasil: Sao Paulo. Recuperado de http://www.buenosaires.gob.ar/areas/salud/dircap/mat/matbiblio/freire.pdf

M. Rutherford, D. Azzopardi, A. Whitelaw, F. Cowan, S. Renowden, A.D. Edwards, M. Thoresen, Mild Hypothermia and the Distribution of Cerebral Lesions in Neonates With Hypoxic-Ischemic Encephalopathy. Pediatrics, 2005, 116(4), pp 1001-1006

García, A., Arras, A., González, L., Hernández, A., Martin, J., Prada, S., Torres, C. (2010). Competencias en TIC y rendimiento académico en la universidad: diferencias por género. Salamanca, Autónoma de Chihuahua y Veracruzana. Recuperado de http://www.worldcat.org/title/competencias-en-tic-y-rendimiento-academico-en-la-universidad-diferencias-por-genero/oclc/733969316&referer=brief_results

M.R. Battin, J.A. Dezoete, T.R. Gunn, P. Gluckman, A.J. Gunn. Neurodevelop-mental Outcome of Infants Treated With Head Cooling and Mild Hypothermia After Perinatal Asphyxia. Pediatrics, 2001, 107(3), pp 480- 484

Herrera, M. (2004). Las nuevas tecnologías en el aprendizaje constructivo. Iberoamericana de Educación, 34(4), 1-20. Recuperado de http://rieoei.org/tec_edu29.htm

M.R. Battin, J. Penrice, T.R. Gunn, A.J. Gunn. Treatment of Term Infants With Head Cooling and Mild Systemic Hypothermia (35.0 Degrees C and 34.5 Degrees C) After Perinatal Asphyxia. Pediatrics, 2003, 111(2), pp 244-251

Huaman, H. (2005). Manual de técnicas de investigación: Conceptos y aplicaciones (2ª ed.). Lima, Peru: IPLADEES, S.A.C. Recuperado de http://trabajodegradobarinas.blogspot.com.co/2014/04/manual-de-tecnicas-de-investigacion.html

Z.L. Lin, H.M. Yu, J. Lin, S.Q. Chen, Z.Q. Liang, Z.Y. Zhang. Mild Hypothermia Via Selective Head Cooling As Neuroprotective Therapy in Term Neonates With Perinatal Asphyxia: an Experience From a Single Neonatal Intensive Care Unit. Journal of Perinatology, 2006, 26(3), pp 180-184

Koehler, M., Mishra, P., Akcaoglu, M., & Rosenberg, J. (2008). The Technological Pedagogical Content Knowledge Framework for Teachers and Teacher Educators (pp. 1-7).

G. Simbruner, C. Haberl, V. Harrison, L. Linley, A.E. Willeitner. Induced Brain Hypothermia in Asphyxiated Human Newborn Infants: a Retrospective Chart Analysis of Physiological and Adverse Effects. Intensive Care Medicine, 1999, 25(10), pp 1111-1117

Morgado, C., & Neusa, M. (2011). Análisis de las olimpiadas regionales de matemáticas UIS implementando el modelo Rasch para los años 2009 y 2010. Universidad Industrial de Santander.

W.H. Zhou, X.M. Shao, Y. Cao, C. Chen, X.D. Zhang. Safety Study of Hypothermia for Treatment of HypoxicIschemic Brain Damage in Term Neonates. Acta Pharmacologica Sinica, 2002, 23, pp 64-68

Ortiz, E., & Aguilera, E. (2005). Los estilos de aprendizaje de los estudiantes universitarios y sus implicaciones didácticas en la educación superior. Pedagogía Universitaria, 10(5).

C. Prada, J. Duarte, W. Castro, Diseño de un equipo para generación de hipotermia artificial en el cerebro de los neonatos, Proyecto de grado Ingeniería Mecatrónica, Universidad Santo Tomás, Bucaramanga, 2006

Rodríguez, M. (2014). Validez y confiabilidad de un instrumento de calidad de vida relacionado con la salud (KIDSCREEN-52) en niños y adolescentes escolarizados de la ciudad de Bucaramanga. Universidad Industrial de Santander.

A. C. Guyton, Tratado de fisiología médica, 5ª ed., Editorial Interamericana, Méjico, 1977

Scolari, C. (2012). Universidad y crisis (III): La clase magistral. Recuperado el 1 de september de 2015, de http://www.digitalismo.com/2004-2014/universidad-y-crisis-iii-laclase-magistral/

J. Millán. (2006, Febrero 14). Peltier. [Online]. Disponible: http://www.sc.ehu.es/nmwmigaj/PELTIER.htm#t

Siemens, G. (2014). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Canada. Recuperado de http://er.dut.ac.za/bitstream/handle/123456789/69/Siemens_2005_Connectivism_A_learning_theory_for_the_digital_age.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vera, F. (2008, mayo). La modalidad blended-learning en la educación superior, 23, 1-16.

Viera, L., Medina, L., Díaz, P., Paz, C., & González, O. (2004). Sistema tutorial para el estudio de la fisiología del aparato respiratorio del cuerpo humano. Educación Médica Superior, 18(3), 1. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es

How to Cite

1.
Rey Triana RJ, Delgado Rico HD, Durán Niño EY. ICT mediated pedagogic strategy to learn respiratory mechanics taking account of problem-solving situations and learning styles. ESPIRAL [Internet]. 2017Nov.29 [cited 2024Nov.21];7(1):11-26. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1776

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles