Content analysis of the body representation in a textbook of Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v2i2.143Keywords:
Early childhood education, body, textbooks, genderAbstract
Bodies are naturally and socially constructed. The social construction of the body influences the perception of self and others. Textbooks transmit a society’s cultural capital to its youngest citizens. The aim of the study was to describe how the body is portrayed in images featured in a Preschool textbook for the first grade of early childhood education. A content analysis of the images was performed using a coding frame based on previous studies. Girls and boys appeared nearly twice than adolescents, adults and older people. There was an equal representation of women and men regardless of age. It was found noticeable representation of a whole body dressed with street clothing. The activity level was predominantly static and in more than half of the images was not possible to distinguish the space where the bodies were located. The textbook as a conventional curricular material should be analyzed in terms of the hidden curriculum in order to provide alternative forms of understanding the body as a social and cultural construction. The results suggest the need for further analysis of the textbooks in early childhood education system.Downloads
References
Barbero González, J. I. (2005). La escolarización del cuerpo: Re exiones en torno a la levedad de los valores del capital “cuerpo” en educación física. Revista Iberoamericana de Educación, (39), 25-52.
Brugelles, C., & Cromer, S. (2009). In UNESCO (Ed.), Promoting gender equality through textbooks. A methodological guide. (1st. Ed.). France: United Nations Educational, Scienti¬c and Cultural Organization.
Calderón López, J. H., & Ávila Ruiz, R. M. (2007). Perspectivas epistemológicas y didácticas del conocimiento escolar en los lineamientos curriculares y en los textos escolares de ciencias sociales de la educación en Colombia: Análisis de casos.
Calmels, D. (2002). El cuerpo cuenta. Revista Iberoamericana De Psicomotricidad y Técnicas Corporales, (8), 5-14.
COLOMBIA. Constitución Política de Colombia. (1991).
COLOMBIA. Ley 115 de 1994. Ley General de Educación. (1994).
COLOMBIA. Decreto 1860 de 1994. Ministerio de Educación Nacional. (1994).
COLOMBIA. Decreto 2247 de 1997. Ministerio de Educación Nacional. (1997).
COLOMBIA. Ministerio de Educación Nacional (2001): Instructivo para el análisis de los libros de texto escolar. Bogotá. Colombia.
Devís, J. y Pérez, V. (2009). La ética profesional en la formación del profesorado de educación física. En L. Martínez y R. Gómez (coords.) La educación física y el deporte en la edad escolar. El giro re exivo en la enseñanza (pp.101-126). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Güemes Artiles, R. M., & Area Moreira, M. (1994). Libros de texto y desarrollo del currículo en el aula: Un estudio de casos.
González Pascual, M. (2005). ¿Tienen sexo los contenidos de la educación física escolar? Transmisión de estereotipos de sexo a través de los libros de texto en la etapa de secundaria: Transmisión de estereotipos de sexo a través de los libros de texto en la etapa de secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de La Actividad Física y Del Deporte, (18)
Hamilton, C., Anderson D., and Broaddus Michelle K. (2006). Gender stereotyping and under-representation of female characters in 200 popular children’s picture books: A twenty-¬first century update. Sex Roles, 55(11-12), 757-765.
Kirk, D. (1999). Physical culture, physical education and relational analysis. Sport, Education and Society, 4(1), 63.
Kirk, D. (2002). The Social Construction of the Body in Physical Education and Sport. In Laker, Anthony (Ed.), The Sociology of Physical Education and Sport: An Introductory Reader (pp. 79-91) London: Taylor & Francis.
Kortenhaus, C. M., & Demarest, J. (1993). Gender role stereotyping in children’s literature: An update. Sex Roles, 28 (3-4), 219.
Maestro, P. (2002). Libros escolares y curriculum: Del reinado de los libros de texto a las nuevas alternativas del libro escolar. Revista De Teoría y Didáctica De Las Ciencias Sociales, (7)
Maureen, J., y Bárbara J.M. (2010). Coloring within the lines: Gender stereotypes in contemporary coloring books. Sex Roles, 62(1-2), 127-137.
Molina Alventosa, J. P., Devís Devís, J., & Peiró, C. (2008). Materiales curriculares: Clasi¬cación y uso en educación física. Pixel-Bit: Revista De Medios y Educación, (33), 183-197.
Montagnes, I. (2000) Textbooks & learning materials 1990–1999: a global survey. International Consultative Forum on Education for All in association with the Department for International Development (United Kingdom), ADEA Working Group on Books et Learning Materials, and the UNESCO/Danida Basic Learning Materials Initiative. Paris: UNESCO.
Moya Mata, I., Ros Ros, C., Bastida Torróntegui, A. I., & Menescardi Royuela, C. (2013). Estereotipos de sexo y raza en las imágenes de los libros de texto de educación física en primaria. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, (23), 14-18.
Peterson, S. B., y Lach, M. A. (1990). Gender stereotypes in children’s books: Their prevalence and influence on cognitive and a ective development. Gender and Education, 2(2), 185-197.
Pingel, F. (1999). UNESCO guidebook on textbook research and textbook revision. Technical Report ED-99/WS/27, George Eckert Institute for International Textbook Revision / United Nations Educational, Scienti¬c and Cultural Organization, París.
Richter, A. C., & Vaz, A. F. (2008). Alimentación e higiene en la rutina de la educación infantil: Calidad de vida como arti¬cio en la instrucción de las conductas y potencialización de los hijos de la nación. Educación Física y Ciencia, (10), 77-100.
Sacristán Lucas, A. (1991). El currículum oculto en los textos: Una perspectiva semiótica. Revista de Educación, (296), 245-259.
Selander, Estafer (1990). Análisis de textos pedagógicos. Hacia un nuevo enfoque de la investigación educativa. Revista de Educación, (293). Pp. 345-354.
Táboas País, M. I., & Rey Cao, A. (2007). El cuerpo en las imágenes de los libros de texto de educación física: Análisis de dos editoriales. Kronos: Revista Universitaria de la Actividad Física y el Deporte, (11), 22-28.
Taboas-Pais, M. I., & Rey-Cao, A. (2010). Análisis de los estereotipos corporales y de los modelos de actividad física representados en las imágenes de los libros de texto de educación Física/Analysis of body stereotypes and physical activity patterns illustrating physical education textbooks. Apunts. Educació Física i Esports, (100), 88.
Táboas Pais, M. I., & Rey Cao, A. (2011). Las imágenes en los libros de texto de educación física de la ESO: Modelos corporales y actividad física. Revista de Educación, (354), 293-294.
Taboas-Pais, M. I., & Rey-Cao, A. (2012). Gender di erences in physical education textbooks in spain: A content analysis of photographs. Sex Roles, 67(7-8), 389-402.
Taylor, F. (2003). Content analysis and gender stereotypes in children’s books*. Teaching Sociology, 31(3), 300.
Terrón Caro, M. T., & Cobano-Delgado Palma, V. (2008). El papel de la mujer en las ilustraciones de los libros de texto de educación primaria. Foro De Educación, (10), 385-400.
Turner-Bowker, D. M. (1996). Gender stereotyped descriptors in children’s picture books: Does “curious jane” exist in the literature? Sex Roles, 35(7-8), 461-488.
Vaca Escribano, M. (2005). El cuerpo y la motricidad en educación infantil. El análisis de la práctica como base de la elaboración de un proyecto para el tratamiento del ámbito corporal en educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, (39), 207-224.
Weitzman, L. J., Eifler, D., Hokada, E., & Ross, C. (1972). Sex-role socialization in picture books for preschool children. American Journal of Sociology, 77(6), 1125-1150.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.