Correlation between moral obligation and pro-environmentality in the school population of the rural area of Quindío-Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15332/us.v21i2.2767Keywords:
Conservation of natural resources, Morals, Adolescent behavior, StudentsAbstract
Objective: determine the relationship between moral obligation and pro-environmentality in students from a rural locality in Colombia.
Method: An investigation was carried out with a cross-sectional and correlational-type quantitative approach.Through a convenience sampling and complying with the established selection criteria, young adolescents enrolled in grades eight through eleven were included. The validated Likert-type scale of environmental attitudes towards specific problems was applied. The analysis of the information was carried out in the SPSS program (Version 23); Absolute frequencies and percentages are presented for qualitative variables, as well as mean/median and standard deviation/interquartile range for variables of a quantitative nature. Correlation analysis was performed with Spearman's test. Results: a total of 274 adolescents were included, average age 14 years, 53.3% men and 39.8% in eighth grade. 83.9% stated that they take care of the environment. A relationship was found between moral obligation and social norm (Rho: 0.43; p ≤ 0.0001) but not between them and environmental awareness (p > 0.05). The results show that ecological knowledge as an institutionalized teaching is not related to moral obligation. Conclusion: The research showed the moral obligation and the social norm are in line with pro-environmental conduct. A multidimensional approach is suggested to explain the moral and pro-environmental obligation.
Downloads
References
2. Molina, J. Reflexiones sobre psicología ambiental y salud mental aplicadas al espacio público. Psykhé a la vanguardia 2021; 21: 29-32.
3. Granada Echeverry H. El ambiente social. Rinvydes 2022; 9(1): 388-407.
4. Arias Paullo LI. Revisión sistemática: educación ambiental en la ciudadanía latinoamericana durante la covid 19. Ciencia Latina 2021; 5(5): 8496-514. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.937
5. Páramo P, Gómez F. Actitudes hacia el medio ambiente: su medición a partir de la teoría de facetas. Revista latinoamericana de psicología 1997; 29(2): 243-266.
6. Saza-Quintero AF, Sierra-Barón W, Gómez-Acosta A. Comportamiento proambiental y conocimiento ambiental en universitarios: ¿el área de conocimiento hace la diferencia? Rev. CES Psico 2021; 14(1): 64-84. http://doi.org/10.21615/ cesp.14.1.6
7. Colombia. Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. Diagnóstico de salud ambiental. Bogotá, 2012.
8. Quindío. Secretaría de Salud del Departamento del Quindío. análisis de situación de salud en el modelo de determinantes sociales en salud departamento del Quindío. Armenia, 2016.
9. Barazarte R, Neaman A, Vallejo F, García P. El conocimiento ambiental y el comportamiento proambiental de los estudiantes de la enseñanza media, en la Región de Valparaíso (Chile). Rev. de Edu 2014; 364: 1-17. Doi: http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-364-255
10. Carrillo J, Cacua S. Educación ambiental en Colombia: Hacia un óptimo desarrollo sostenible. Dialéctica Rev. Invt. Edu. 2019; 1: 34-42.
11. Henao O, Sánchez L. La educación ambiental en Colombia: ¿utopía o realidad? Conrado 2019; 15(67): 213-219.
12. Pinedo IA, Pachecho L, Yáñez J. Las emociones y la moral: claves de interpretación desde una aproximación cognitiva. Revista Tesis Psicológica 2017; 12(1), 84-106.
13. Lara D, García L, Reyes L. El valor educativo de la Educación Deportiva: un análisis desde las teorías de Piaget y Kohlberg. Agora 2021; 23: 265-284. https://doi.org/10.24197/aefd.0.2021.265-284
14. Piaget J. El criterio moral del niño. Barcelona: Martínez Roca, 1987.
15. Kohlberg L. Psicología del desarrollo. Barcelona: Desclee De Brouwer, 1992.
16. Berenger J, Corraliza J, Moreno M, Rodríguez L. La medida de las actitudes ambientales: propuesta de una escala de conciencia ambiental (Ecobarómetro). Intervención Psicosocial 2002; 11(3): 349-358.
17. Olivos P, Talayero F, Aragonés J, Moyano E. Dimensiones del Comportamiento Proambiental y su Relación con la Conectividad e Identidad Ambientales. Psico 2014; 45(3): 369-376.
18. Palacios J, Bustos M, Soler L. Factores socioculturales vinculados al comportamiento proambiental en jóvenes. Revista de psicología 2015; 24(1): 1-16.
19. Chumbe A. Juicio moral y actitud ambiental de los alumnos de quinto grado de educación secundaria de barranco. IIPSI 2011; 14(2): 271-276.
20. Martínez Y, Gonzalez M. Pautas de crianza relacionadas con el comportamiento ambiental responsable en familias de zonas rurales del municipio de Ebéjico. Rev. Unv. Cat. Nort 2022; 66: 63-98. https://doi.org/10.35575/rvucn.n66a4
21. Araujo MC, Carrara RL, Muchut FE, Pighin MZ, Tomadín MD, Zanuttini MF. Proyectos de Educación Ambiental en la educación rural. Experiencias destinadas al trabajo fuera del aula, al reconocimiento del ambiente próximo, su biodiversidad y conservación. EYC 2021; (40): 65-9.
22. Lafuente C, Marín A. Metodologías de la investigación en las ciencias sociales: fases, fuentes y selección de técnicas. Revista EAM 2008; 64: 5-18.
23. Moreno M, Corraliza J, Ruiz J. Escala de actitudes ambientales hacia problemas específicos. Psicothema 2005; 17(3): 502-508.
24. Fuentealba M, Soto L. Valoración actitudinal frente a temas ambientales. Rev Luna Azul 2016; 43: 1-13. DOI: http://doi.org/10.17151/luaz.2016.43.19
25. Saavedra O, Molina H. Diagnóstico sobre actitudes ambientales de los estudiantes de básica secundaria del colegio andino de Tunja y la institución educativa técnica Salamanca del municipio de Samacá. 2017. Memorias del IX Encuentro Nacional de Experiencias en Enseñanza de la Biología y la Educación Ambiental.
26. Nuévalos C. Desarrollo moral y valores ambientales. (Tesis doctoral). Universidad de Valencia, Departamento de Psicología básica, Valencia, 2008.
27. Cotrina M, Cahuata B. Desarrollo del juicio moral según el plan de estudios de dos universidades de Arequipa. Revista de psicología 2017; 7(1): 33-47.
28. Celeste M, Zlobina, A, Serrano, A. Emprendimiento social en jóvenes: análisis de su relación con otras formas de participación social. Revesco 2021; 138: 1-14. https://dx.doi.org/10.5209/REVE.75562
29. Pabón JA. Una reconciliación en la concepción racionalista-kantiana y la concepción emotivista-humeana del juicio moral. RE 2021; 5(5): 34-9.
30. Reyes-Ruiz L, Núñez-Ariza1 A, Núñez-Ordóñez A, Sánchez-Villegas M, Carmona Alvarado F, Raphael P, Paiva C. Desarrollo moral en contextos educativos: Una revisión sistemática. Eur. J. Develop. Educa. Psychop 2021; 9(1): 1-32. Doi: http://doi.org/10.32457/ejpad.v9i1.1508
31. Romo J. Desarrollo del juicio moral en adolescentes de Aguascalientes. Caleidoscopio 2004; 15: 7-27.
32. Sanabria P, González L, Paredes O, Moreno S. Norma moral, norma social subjetiva y actitudes como predictores de la intención de iniciar relaciones sexuales en la adolescencia. Revista Med. 2013; 21(1): 63-74.
33. Cavazos C, Zerón M, De la Garza M. Intención de emprender socialmente en estudiantes de universidades públicas de la frontera norte de México. Rediech 2021; 12: 1-17. Doi: http://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1112
34. Fuentealba M, Soto L. Valoración actitudinal frente a temas ambientales. Luna Azul 2016; 43: 448-467. Doi: http://doi.org/10.17151/luaz.2016.43.19
35. Salas-Canales H. Educación ambiental y su contribución al cuidado y protección del ecosistema. Fides Et Ratio 2021; 21(21): 229-245.
36. Torres B, Amérigo M, García J. Evaluación de una intervención proambiental en escolares de educación primaria (10-13 años) de Castilla-La Mancha (España). Educare Electronic Journal 2021; 25(3): 1-16. http://doi.org/10.15359/ree.25-3.11
37. Castro A, Cruz J, Ruiz L. Educar con ética y valores ambientales para conservar la naturaleza. Convergencia 2009; 16(50): 353-382.
38. Rivera P, Garcés C. Desarrollo del comportamiento proambiental en los individuos y sus determinantes. REIS Revista Española de Investigaciones Sociológicas 2018; 163: 59-78. Doi: http://doi.org/10.5477/cis/reis.163.59
39. Terán M, Bermúdez A, Castillo M. Relación entre valores, normas y creencias proambientales y actitudes hacia el reciclaje. Investigación arbitrada 2016; 57: 257-265.
40. Fuentealba CM. Valoración actitudinal proambiental: un análisis global en estudiantes de enseñanza primaria, secundaria y terciaria. Revista Luna Azul 2018; 47: 159-176. DOI: http://doi.org/10.17151/luaz.2019.47.9
41. Herrera K, Acuña M, Ramírez M, Hoz M. Actitud y conducta pro-ecológica de jóvenes universitarios. Opción 2016; 32(13): 456-477.
42. Díaz-Marín JS, Geiger SM. Comportamiento Proambiental: actitudes y valores en una muestra poblacional colombiana. RIP 2019; 12(1): 31-40. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12103
43. Martínez-Soto J. La estructura de la responsabilidad proambiental hacia la conservación de agua potable en jóvenes estudiantes. Medio Ambiente y Comportamiento Humano 2004; 5(1 y 2): 115-132.
44. Páramo P. Reglas proambientales: una alternativa para disminuir la brecha entre el decir-hacer en la educación ambiental. Suma psicológica 2015; 24(1): 42-58. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.11.001