EXPERIENCE OF HEALTHY SCHOOLS IN INDIGENOUS AND AFRO-COLOMBIAN POPULATION IN CHOCÓ
DOI:
https://doi.org/10.15332/us.v14i1.1906Keywords:
Ethnic groups, health promotion, schoolsAbstract
Objective: a descriptive study of exploratory, who sought to account for the conditions of implementation of the Healthy Schools strategy in educational institutions of Choco Department and develop a model adapted to indigenous and Afro-Colombian population strategy was performed.
Methods: collection, processing and analysis of information provided elements for the construction of the model: a participatory process, divided into two moments was performed.
Results: strategy model Healthy Schools for indigenous and Afro-Colombian population, which proposes two routes one for educational institutions and another to generate intersectoral and interagency partnerships to promote healthy schools, each route contains five steps are designed in a participatory manner; additionally it was trained the participants in the proposed model.
Conclusions: the Healthy Schools Strategy provides fundamental for human development, for health promotion in schools and thus to improve the quality of life of indigenous and Afro-Colombian communities elements.
Downloads
References
Organización Panamericana de la Salud, Ministerio de la Protección Social, Ministerio de Educación Nacional, Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. Lineamientos nacionales para la aplicación y el desarrollo de las estrategias de Entornos Saludables, Escuela Saludable y Vivienda Saludable. 2006, Bogotá. URL disponible en: http://www.bvsde.paho.org/texcom/nutricion/lineam_entornos.pdf
Mantilla BP et al. De par en par. Escuelas promotoras de la salud y el desarrollo. Bucaramanga: Publicaciones UIS, 2009.
Mantilla BP, Hakspiel MC et al. Hacia la construcción de Escuelas Saludables. Guía para docentes y personal de salud. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander (PROINAPSA-UIS), 2003.
Leal Carrillo R, Peña Hernández AC, Reyes Cifuentes P. Evaluación de la estrategia Escuelas Saludables, municipio de Villavicencio 2006-2007. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo. 2010;12:95-115.
Gutiérrez AM, Gómez OL. Evaluación de proceso de la estrategia Escuelas Saludables en la zona urbana del municipio de Cali, Colombia. Colombia Médica, 2007;38(004):386-394.
Alvarado SV, Suárez MC. Las transiciones escolares: una oportunidad de desarrollo integral para niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales (julio-diciembre). 2009;7(2):907-928.
Gomes, AM. El proceso de escolarización de los Xakriabá: historia local y rumbos de la propuesta de educación escolar diferenciada. Cuad. Antropol. Soc. 2004;(19):29-48.
Rapiman DQ. Saberes y conocimientos indígenas en la formación de profesores de educación intercultural. Educ. Rev. 2007;(29):223-239.










