EXPERIENCE OF HEALTHY SCHOOLS IN INDIGENOUS AND AFRO-COLOMBIAN POPULATION IN CHOCÓ

Authors

  • Andrea Hernández Quirama Universidad Industrial de Santander
  • Blanca Patricia Mantilla Uribe Universidad Industrial de Santander
  • Alba Yaneth Rincón Méndez Universidad Industrial de Santander
  • María Constanza Hakspiel Plata Universidad Industrial de Santander
  • Claudia Milena Velasco Rangel Universidad Industrial de Santander
  • María del Pilar Oviedo Cáceres Universidad Industrial de Santander

DOI:

https://doi.org/10.15332/us.v14i1.1906

Keywords:

Ethnic groups, health promotion, schools

Abstract

Objective: a descriptive study of exploratory, who sought to account for the conditions of implementation of the Healthy Schools strategy in educational institutions of Choco Department and develop a model adapted to indigenous and Afro-Colombian population strategy was performed.
Methods: collection, processing and analysis of information provided elements for the construction of the model: a participatory process, divided into two moments was performed.
Results: strategy model Healthy Schools for indigenous and Afro-Colombian population, which proposes two routes one for educational institutions and another to generate intersectoral and interagency partnerships to promote healthy schools, each route contains five steps are designed in a participatory manner; additionally it was trained the participants in the proposed model.
Conclusions: the Healthy Schools Strategy provides fundamental for human development, for health promotion in schools and thus to improve the quality of life of indigenous and Afro-Colombian communities elements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Hernández Quirama, Universidad Industrial de Santander

Trabajadora social. Doctora en Investigaciones Feministas y Género. Instituto PROINAPSA. Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga

Blanca Patricia Mantilla Uribe, Universidad Industrial de Santander

Enfermera. Mg. en Pedagogía. Directora Instituto PROINAPSA Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga

Alba Yaneth Rincón Méndez, Universidad Industrial de Santander

Odontóloga. Mg. en Desarrollo Humano y Sustentable. Instituto PROINAPSA - Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga

María Constanza Hakspiel Plata, Universidad Industrial de Santander

Enfermera. Especialista en Educación y Orientación Sexual. Instituto PROINAPSA - Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga

Claudia Milena Velasco Rangel, Universidad Industrial de Santander

Enfermera. Candidata a Mg. en Pedagogía. Instituto PROINAPSA. Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga

María del Pilar Oviedo Cáceres, Universidad Industrial de Santander

Optómetra. Mg. Salud Pública. Mg. Educación para la Salud. Instituto PROINAPSA. Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga

References

Organización Panamericana de la Salud, Ministerio de la Protección Social, Ministerio de Educación Nacional, Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. Lineamientos nacionales para la aplicación y el desarrollo de las estrategias de Entornos Saludables, Escuela Saludable y Vivienda Saludable. 2006, Bogotá. URL disponible en: http://www.bvsde.paho.org/texcom/nutricion/lineam_entornos.pdf

Mantilla BP et al. De par en par. Escuelas promotoras de la salud y el desarrollo. Bucaramanga: Publicaciones UIS, 2009.

Mantilla BP, Hakspiel MC et al. Hacia la construcción de Escuelas Saludables. Guía para docentes y personal de salud. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander (PROINAPSA-UIS), 2003.

Leal Carrillo R, Peña Hernández AC, Reyes Cifuentes P. Evaluación de la estrategia Escuelas Saludables, municipio de Villavicencio 2006-2007. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo. 2010;12:95-115.

Gutiérrez AM, Gómez OL. Evaluación de proceso de la estrategia Escuelas Saludables en la zona urbana del municipio de Cali, Colombia. Colombia Médica, 2007;38(004):386-394.

Alvarado SV, Suárez MC. Las transiciones escolares: una oportunidad de desarrollo integral para niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales (julio-diciembre). 2009;7(2):907-928.

Gomes, AM. El proceso de escolarización de los Xakriabá: historia local y rumbos de la propuesta de educación escolar diferenciada. Cuad. Antropol. Soc. 2004;(19):29-48.

Rapiman DQ. Saberes y conocimientos indígenas en la formación de profesores de educación intercultural. Educ. Rev. 2007;(29):223-239.

How to Cite

Hernández Quirama, A., Mantilla Uribe, B. P., Rincón Méndez, A. Y., Hakspiel Plata, M. C., Velasco Rangel, C. M., & Oviedo Cáceres, M. del P. (2018). EXPERIENCE OF HEALTHY SCHOOLS IN INDIGENOUS AND AFRO-COLOMBIAN POPULATION IN CHOCÓ. Ustasalud, 14, 25–31. https://doi.org/10.15332/us.v14i1.1906

Issue

Section

Scientific and technological research papers