VALIDATION AN EDUCATIVE MATERIALS THAT PROMOTE THE ORAL HYGIENIC IN FIVE TO SEVEN YEARS OLD SCHOLAR
DOI:
https://doi.org/10.15332/us.v6i1.1799Keywords:
Educative material, Oral hygiene, ScholarAbstract
Objective: The aim of this work was to validate educative materials that promote the oral hygienic in five to seven years old scholar.
Material and Methods: A qualitative investigation with base in the founded theory was made and five focus groups integrate by six children between six to seven years old were done. Previous to collected data, an initial theoretical boarding became was come to the harvesting. The information was compiled in audio archives, transcribed, codified, categories, analyzed and interpreted.
Results: From the obtained results, theoretical relations settled down and oriented suggestions were made improve the educative material. It was managed to conclude that the evaluated educative material must reframe aspects related to the messages that the children perceive on the dependency which they have of the dentist and to foment selfcare towards their oral hygiene. One is due to reduce or to control the violent scenes.
Conclusions: It must be procured that the basic message be clearly perceived by the receivers of the educative element.
Downloads
References
Restrepo CC. Impacto del programa de promoción y prevención en salud oral aplicado a escolares. Revista CES Odontología 1999; 12: 42 - 48.
Gómez A, Moreno I, Casa JV, Paredes N. La reforma a la seguridad social. Tomo 1. Antecedentes y resultados, Editorial Carrera Séptima Ltda., Santa fe de Bogota, 1994. pp. 1 - 273
Gómez A, Moreno I, Casa JV, Paredes N. La reforma a la seguridad social. Tomo II. Decretos reglamentarios, Editorial Carrera Séptima Ltda., Santa fe de Bogota, 1994. pp. 55-85.
Gómez A, Moreno I, Casa JV, Paredes N. La reforma a la seguridad social. Tomo III. Anexo documental, Editorial Carrera Séptima Ltda., Santa fe de Bogota, 1994. pp. 226 - 240.
Situación actual de los programas preventivos de salud bucal en el contexto del Sistema General de Seguridad Social en Salud. URL disponible en: http://www.odontologos.com.co/articu.asp.
Cornejo A, Rojas C. Desarrollo de habilidades de aprendizaje en niños y niñas en riesgo de deserción escolar a través del estudio ejecución e interpretación musical. Unidad de investigación y desarrollo estratégico JUNAEB, 1994.
Carta de Ottawa para la promoción de la salud 17 – 21 Nov 1986, Canadá.
Programa Latinoamericano para la Salud Bucal: Sonrie Latinoamérica. Revista FOLA ORAL 1999.
Louis K, Sánchez A, Vargas I, Villegas O. Promoción, Prevención y Educación para la Salud. Editorial Nacional de Salud y Seguridad Social: 2003.
Belloso N, Hernández NZ, Rivera L, Morón A. Efectividad de los programas de educación para la salud bucal en niños en edad escolar. Ensayo Experimental. Acta Científica Venezolana 1999; 50: 42 – 47.
American Dental Association, Bureau of Economic Research and Statistics. A motivational study of dental care. J Am Dent Assoc 1995; 56: 434 - 443, 566 - 574, 745 - 751, 911 – 917.
Bay I. Undersogelse over plaqueforemkomsten og gingivas tilstand hos skoleborn y alderen 11-13 ar. Licentiatafhandling fra. Kobenharns. Tandlaegehojskoles. Afdeling for Paradontalogi. 1996.
García Godoy F. La salud como parte del proceso de socialización. Boletín Odontología Pediátrica 1996; 2.
Lindhe J, Koch G. The effect of supervised oral hygiene on the gingiva of children. J Periodont Res 1995; 1: 260 – 267.
Sheiham A, Plamping D. Bases científicas para la prevención y el tratamiento precoz de las enfermedades dentales más comunes. Vitoria: Servicio Central de Publicaciones, Gobierno Vasco, 1990: 61 - 65.
De la Cuesta C. Proinapsa-UIS. Investigación Cualitativa. Metodología de la Investigación. Diciembre 1998.
Secretaria de Salud-PROINPSA-UIS. Sana que Sana Despierta tus Ganas. Editorial Molino de Tinta 1999.
Hapkiewiez WG. Children´s reactions to cartoon violence. J Clin Child Psychol 1979: 30 – 34.
Paavonen EJ, Pennonen M, Roine M, Valkonen S, Lahikainen AR. TV exposure associated with sleep disturbances in 5-to 6-year-old children. J Sleep Res 2006; 15: 154 – 161.
República de Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Escuela y Desplazamiento. Una propuesta Pedagógica. Segunda Versión. Impresol Ediciones. URL disponible en: www.colombiaaprende.edu.co
Cabrera GA. Teorías y modelos en salud pública. Colombia Médica 2004; 35: 164 – 168.
Vilches L. La calidad de la ficción televisiva para niños. 1 – 28 [fecha de acceso: febrero de 2006]. URL disponible en: http://www.audiovisualcat.net/publicacions/Q8calidad.pdf
Garcia A. Influencias, valores y concepciones en la creación de textos. URL disponible en: www.afsedf.sep. gov.mx










