Evolution of corporate social responsibility and experience in the financial sector
DOI:
https://doi.org/10.15332/rt.v0i8.753Keywords:
Social Responsibility, Corporate Responsibility, Free Market, Financial SectorAbstract
The present work is an overview of the theoretical foundations that, from economic sciences, gave birth to the concept of Corporate Social Responsibility (CSR), taking as a starting point the neoclassical standpoints that were focused on confronting the challenges posed by the excessive application of free market proposed by the classical economists. Likewise, the article analyses the approaches that arise from the 1970s in response to the increasingly obvious challenge of mitigating the effects of the externalities generated by the economic system, focusing on the analysis of CSR in the financial Colombian sector.
Downloads
References
Acevedo, K. y Ospina, J. (2011). Un nuevo enfoque organizacional para Colombia como solución al problema socio-económico de las personas en proceso de reintegración. Bogotá: Universidad del Rosario.
Amaya, O. (2010). Banca y medio ambiente: un ejercicio de responsabilidad social empresarial. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia.
Austin, J. (2008). Liderazgo en Responsabilidad Social y Empresarial (RSE). Centro Nacional de Productividad y el Instituto Internacional de Liderazgo. Bogotá: Colombia.
Banco Interamericano de Desarrollo. (2006). Contribución de las empresas al desarrollo en Latinoamérica. New York: Autor - Banco Interamericano de Desarrollo – BID.
Comisión de las Comunidades Europeas. (2002). Libro Verde a de la Comisión Europea. Barcelona: Autor ESADE.
Córdoba, A. (2007). El corazón de las empresas. Responsabilidad social corporativa y conciliación de la vida profesional y personal. Madrid, España: ESIC.
Duque, J. (2012). La responsabilidad social empresarial en la dimensión laboral: el caso de Bancolombia y el BBWA. Bogotá, Colombia: Universidad Militar Nueva Granada.
Fonteneau, G. (2003). Responsabilidad Social Corporativa: previendo sus implicaciones sociales. La Alianza Global Jus Semper (LAGJS). Recuperado de http://www.jussemper.org/Inicio/Resources/RSCimplicacionessoc.pdf.
Fontrodona, J. (2007). El corazón de las empresas, responsabilidad social corporativa y conciliación de la vida profesional y personal. Madrid, España: Gráficas Dehon.
González, G. (2009). ¿Qué tan ética es la responsabilidad social empresarial y qué tan libre soy para ser responsable? Bogotá, Colombia: Monografías de Investigación, Universidad de los Andes, Facultad de Administración.
Ibáñez, J. (2004). Responsabilidad social de la empresa y finanzas sociales. Madrid, España: Lavel, S.A.
Kowszyk, Y. (2012). El estado de la Responsabilidad Social en América Latina, Percepciones de Consumidores y Ejecutivos de Empresas. Estudio realizado por la Red Fórum Empresa. Recuperado de http://www.empresa.org/Estudios2011/estadorse-2011-libro.pdf
Ludevid, M. (2000). La gestión ambiental de la empresa. España: Ariel S.A.
Martínez, H. (2005). El marco ético de la responsabilidad social empresarial. Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.
Meade, J. (1974). La economía justa. Barcelona, España: Printer industria gráfica.
Navarro, F. (2008). Responsabilidad social corporativa, teoría y práctica. Madrid, España: ESIC.
Perdiguero, T. (2005). La responsabilidad social de las empresas y los nuevos desafíos de la gestión empresarial. España: PUV Universidad de Valencia.
Raich, M. (2009). Empresa y sociedad en un mundo en transformación. Barcelona, España: PROFIT.
Rojas, A. (2012). Responsabilidad Social Empresarial: su origen, evolución y desarrollo en Colombia. Cali, Colombia. Universidad Santiago de Cali.
Sarmiento del Valle, S. (2011). Responsabilidad Social Empresarial: gestión estratégica para la supervivencia de las empresas. Barranquilla, Colombia: Universidad Autónoma del Caribe.
Schumacher, E. (1998). Lo pequeño es hermoso. Barcelona, España: Printer Industria gráfica.
Sierra, J. (2008). Nuevas Lecciones de Responsabilidad Social Empresarial. Bogotá, Colombia: Panamericana, Formas e Impresos S.A.
Thurow, L. (1988). La Sociedad Suma Cero. Barcelona, España: Printer industria gráfica.
Villafañe, J. (2002). Imagen positiva. Gestión estratégica de la imagen de las empresas. Madrid: Pirámide.
Yepes, G. (2007). Responsabilidad social empresarial fundamentos y aplicación en las organizaciones de hoy. Bogotá, Colombia: Ladiprint.
