Extension processes supported by the use of web tools in Educational Institutions (IE) of Floridablanca (Santander)

Authors

  • Zully Andrea Velazco Carrillo Universidad Pontificia Bolivariana, Bucaramanga
  • Oscar Javier Cabeza Herrera Universidad Santo Tomás, Bucaramanga

DOI:

https://doi.org/10.15332/rt.v0i8.749

Keywords:

Institutional Extension, Internet, Social Networks, Websites, Information and Communications Technology (ICT)

Abstract

This paper investigates the use of web tools, such as pages, blogs and social networks that are associated with the institutional extension processes of official and private urban schools in Floridablanca, Santander. The research is qualitative. We observed a group comprised of five educative institutions and we interviewed the principals and managers of the web pages. With a checklist, we also observed the institutional pages. The results indicate that, for managers, the use of internet, websites and social networks is crucial to their academic work as well as to extend their work to the educational community they are dealing with daily: principals, teachers, administrative staff, general services, students, parents, alumni and former students. However, the lack of financial resources to implement more and better technologyin the educative institutions as well as the payroll designation for specialized staff with regards to these issues were identified as weaknesses. It was also detected that there is a lack of work and activity in social networks in real time with regards to the events that are occurring and are related to IE. Another aspect is the inclusion of children and young people under the age of 14 to social networks, which has created an ethical dilemma with the supplanting age access of certain websites. We conclude that there is a need to continue working on these issues emerging from the categories here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zully Andrea Velazco Carrillo, Universidad Pontificia Bolivariana, Bucaramanga

Docente-investigadora Tiempo Completo de la Facultad de Comunicación Social - Periodismo, Universidad Pontificia Bolivariana, Bucaramanga. Colombiana. Comunicadora Social, Universidad de Pamplona; Especialista en Periodismo Electrónico, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, y Magíster en Comunicación Digital de la Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín.

Oscar Javier Cabeza Herrera, Universidad Santo Tomás, Bucaramanga

Docente-investigador Tiempo Completo del Departamento de Humanidades y Centro de Estudios en Educación, Universidad Santo Tomás, Bucaramanga. Colombiano. Licenciado en Filosofía e Historia, Universidad Santo Tomás; Especialista en Cultura Política y Educación, Universidadde Pamplona y Magíster en Bioética, Universidad El Bosque.

References

Bisquerra, R., Dorio, I., Gómez, J., Latorre, A., Martínez, F., Massot, I.,…Vilà, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: Editorial La Muralla.

Castells, M. (2005). La era de la información: Economía, Sociedad y Cultura. La Sociedad Red 1. México: Siglo XXI Editores.

Coll, C., y Monereo, C. (2007). Psicología de la Educación Virtual. Aprender y enseñar con las Tecnologías de la Información y la Comunicación. España: Ediciones Morata.

Fasano, L. (2010). Tejiendo Redes. Buenos Aires: Gran Aldea Editores.

Fumero y Roca. (2007). Web 2.0. Especialización en Periodismo Electrónico. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.

Lévy, P. (2004). Inteligencia Colectiva, por una antropología del ciberespacio. Washington, D.C: Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de: http://inteligenciacolectiva.bvsalud.org/public/documents/pdf/es/inteligenciaColectiva.pdf.

Lucas, A. (2000). La nueva sociedad de la información: una perspectiva desde Silicon Valley. Madrid: Trotta.

Morín, E. (2006). Educar en la era planetaria. España: Gedisa.

Muñoz, G. (2007). Las mediaciones culturales de la comunicación en la educación. Conferencia inaugural de la Maestría en Educación. Pamplona: Universidad de Pamplona.

Organización de la Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Recuperado de: http://dide.minedu.gob.pe/xmlui/bitstream/handle/123456789/1449/hacia%20las%20sociedades%20del%20conocimiento.pdf?sequence=1.

Piscitelli, A. (2005). Internet, la Imprenta del Siglo XXI. Barcelona: Gedisa.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. NBC University Press, (5)9. Recuperado de: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Published

2014-10-01

How to Cite

Velazco Carrillo, Z. A., & Cabeza Herrera, O. J. (2014). Extension processes supported by the use of web tools in Educational Institutions (IE) of Floridablanca (Santander). Revista Temas, (8), 173–190. https://doi.org/10.15332/rt.v0i8.749

Issue

Section

Articles