Resistance to the indigenous world in Colombia. The case of the ethnic groups Amorúa and Wayúu
DOI:
https://doi.org/10.15332/rt.v0i8.748Keywords:
Amorua, Wayuu, Stereotype, Cultural Features, Mainstream Society, Bahía Portete Massacre, Stigmatization, ItinerancyAbstract
It seems that the indigenous world is still constructing itself from a Western perspective in a problematic way; ignorance and non-recognition of circulating difference in mainstream society signify a “new identity” for indigenous peoples that does not correspond to their cultural system. The linearity proper to this type of analysis results in speeches that fail to understand dissident knowledge production. This creates a gap between the self-constructing image of the indigenous world and the meaning of being indigenous today. This split produces a deconstruction of the meaning of being indigenous established from stereotypes that contribute to the simplification of cultural features, which is then generalized and reproduced by and in the mainstream society.
The fieldwork conducted in 2010 in the department of La Guajira with the Wayuu people, and in the department of Vichada, Colombia, with the Amorúa people in 2013, allowed a reflection on how, from the Western perspective, a blurred and prejudiced image of the indigenous world is constructed. Both the Amorúa and the Wayuu people are clear cases of stigmatization with regards to cultural and ethnic features that circulate in society, and are well supported by the State and the academia.
Downloads
References
Ardila, G. (1990a). Introducción. En La Guajira. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Ardila, G. (1990b). Los Wayúu hombres del desierto. En La Guajira. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Bergallo, G. (2004). Danza en el viento ntonaxac memoria y resistencia qom (toba). El Chaco: Subsecretaría de Cultura de la Provincia del Chaco.
Comisión de Reparación y Reconciliación-CNRR. (2009). Documento de análisis de las actividades adelantadas por el área de Reconciliación con la comunidad Wayúu en la ranchería “Pakimana” de la Península de la Guajira. CNRR, 1-32.
Daza, Villar, V. (2002). Guajira, memoria visual. Riohacha: Banco de la República-Área Cultural.
Espinosa, M. (2007). Memoria cultural y el continuo del genocidio: lo indígena en Colombia. Revista Antípoda, 5, 53-73.
González, F. (2005). La colonia. En Cultura y Sociedad Criolla de la Guajira. Riohacha: Gobernación de la Guajira.
González, S. (2008). Pasado y presente del contrabando en La Guajira aproximaciones al fenómeno de ilegalidad en la región. Bogotá: Universidad del Rosario.
Guerra, W. (2002). La disputa y la palabra, la ley en la sociedad Wayúu. Bogotá: Ministerio de Cultura.
Guerra, W. (2007). Estudio sobre el desarrollo de la zona de integración fronteriza entre el departamento de la Guajira en Colombia y el estado de Zulia en Venezuela: antecedentes e identificación de temas y proyectos prioritarios. Recuperado febrero 18 de 2010 de http://www.ocaribe.org/docs/2009030644_estudio_zif_guajira_venezuela.pdf
Gutiérrez, S. (2007). El Desplazamiento Interno en Colombia: Una Tragedia humanitaria, Colectivo de Abogados José Alvear Restrepo. Recuperado Enero 25 de 2010 de http://www.colectivodeabogados.org/EL-DESPLAZAMIENTO-INTERNO-EN.
Gross, C. (2000). Políticas de la etnicidad: Identidad, Estado y Modernidad. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia – ICANH.
Hall, S. (2003). Cuestiones de la identidad cultural. Buenos Aires: Amorrotu.
Larraín, J. (1994). La identidad latinoamericana. Teoría e historia, Estudios públicos 55, 31-64.
Instituto Colombiano de Cultura Hispánica. (2000) La sociedad llanera y de colonización. En Geografía Humana de Colombia . Región Orinoquia (Tomo III Volumen 1) Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura Hispánica.
Martínez, C. (2008). Realidad, mundo invisible y chamanismo una mirada desde la cosmovisión indígena. En Revisión 32 (2), 1-14.
Ministerio de Cultura en convenio con la Fundación Etnollano. (2013). Proyecto Memoria Indígena Amorúa.
Perrin, M. (1980). El camino de los indios muertos mitos y símbolos guajiros. Caracas: Monte Ávila Editores.
Perrin, M. (1994). Entrevista con Michel Perrín: Viajes de las almas, prácticas del sueño, Juan Moreno Blanco. Revista Huella, 41, 19-27.
Ramírez, K. (2007). Desde del desierto: notas sobre paramilitares y violencia en territorio Wayúu de la media Guajira. Maicao: Cabildo Wayúu Nóuna de Campamento.
Sánchez, E. (1994). Los derechos indígenas en las constituciones de Colombia y Ecuador. En Constitución y derechos indígenas. México D.F: Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM.
Todorov, T. (2008). La Conquista de América. El problema del otro. México: Siglo XXI editores.
Universidad Nacional de Colombia-Sede AmazoniaCONPES. (2011). Propuesta documento Conpes indígena para la amazonia colombiana. Bogotá: Fonade – Universidad Nacional- sede Amazonia.
Wright, P.G. (2001). El Chaco en Buenos Aires. Entre la identidad y el desplazamiento Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología XXVI. Buenos Aires. Recuperado de http://www.saantropologia.com.ar/relacionescoleccion/26%20-%202001/6-Wright%20L.pdf
Informes y archivos
Defensoría del Pueblo. (2004-2009). Archivo Bahía Portete.
Procuraduría General de la Nación. (2004 - 2009). Archivo Procuraduría Preventiva de Derechos Humanos.
Organización indígena Wayúumunsurat. (2004). Archivo Bahía Portete.
Entrevistas
Entrevista 1. Antonia. (18 de julio, 2009).
Entrevista 2. Sofía. (24 de julio, 2009).
Entrevista 3. Weilder Guerra. (17 de febrero, 2010).
Entrevista Líder Amorúa (2013).
Informe de los Alaulayuu de Portete. (Junio, 2004).
Informe de los Alaulayuu de Portete víctimas de la masacre del 18 de abril de 2004
Notas de campo comunidad Guáripa Fanny E. Torres Mora. (2013). Proyecto Memoria Indígena Amorúa.
Sitios web consultados
El tiempo. (2004). Alta Guajira está en pie de guerra. Bogotá. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/cronologico?a=2004&pagina=23&m=05&d=22
Etnias de Colombia org. (2006). La cosmogonía Wayúu y la masacre. Recuperado de http://etniasdecolombia.org/periodico_detalle.asp?cid=1807
Geoactivismo. Recuperado de http://geoactivismo.org/2012/01/13/los-pueblos-y-sus-territorios/amorua/
La Silla Vacía- Camila Osorio. (2010) Las mujeres de Bahía Portete: entre la memoria del pasado y la reinvención del presente. Recuperado de http://lasillavacia.com/historia/17970
Organización Nacional Indígena de Colombia- ONIC. Recuperado de http://cms.onic.org.co/pueblosindigenas/a-b/amorua/
Presidencia de la Republica. Recuperado de http://web.presidencia.gov.co/sp/2008/noviembre/02/06022008.html
Sitio Web oficial de Uribía. Recuperado de http://www.uribia-laguajira.gov.co/index.shtml
