Television of neuronal control and the moral theory of rag dolls: postcyberpunk and cyberpunk meanings in cinema, and impact of technology on society

Authors

  • Claudia Patricia Múnera Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Diego Francisco Calderón Aponte Universidad Nacional Abierta y a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.15332/rt.v0i8.746

Keywords:

Actancial model, Structural Semantics, Posthuman, Liberty-subjection

Abstract

This paper presents the first product of a research and aims at establishing the meanings of two subgenres of science fiction in cinema, cyberpunk and postcyberpunk, and the impact of technology in society, a topic widely discussed by these literary subgenres. First, the article approaches cyberpunk and postcyberpunk and portrays how these subgenres of science fiction have worked in movies. Subsequently, the structural semantics and actancial model are presented as they establish the meanings found in the cyberpunk and postcyberpunk. Finally, the article analyzes the impact of technology in society based on two movies: Videodrome and Nueve, as each of them represents each subgenre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Patricia Múnera, Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Licenciada en Idiomas y Especialista en pedagogía y semiótica de la lengua materna, Universidad Industrial de Santander; Master of Arts inOnline Education (UNAD Florida). Docente ocasional tiempo completo y líder zonal de la Escuela de Educación, Universidad Nacional Abierta ya Distancia, UNAD.

Diego Francisco Calderón Aponte, Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Economista, filósofo, Investigador Grupo Historia, Archivística y Redes de Investigación, Universidad Industrial de Santander. Magíster en Historia, Universidad Javeriana. Docente ocasional medio tiempo - Escuela de ciencia sociales artes y humanidades, Universidad Abierta y a Distancia, UNAD. Consultor en análisis cualitativo, Teknidata consultores.

References

Aldiss, B. (1963). Cuando la tierra esté muerta. Ediciones: Agapea

Aldiss, B. (1965). Un mundo devastado. Ediciones: Uniliber.

Aldis, B. (1962). Invernáculo. Ediciones: Iberlibro.

Burgos, A. (2011). Blade Runner. Lo que Decard no sabía. Madrid: Ediciones AKal, S.A.

Chandeler, D. (1999). Semiótica para principiantes. Quito: Editorial Abye-Yala.

Dyaz, A. (1998). Cyberpunk. Una Nueva Filosofía. Mundo Artificial: Internet, ciberpunk clonación y otras palabras mágicas. Madrid: Ediciones Temas de hoy S.A.

Ferrara, G. (2008). El cuerpo humano entre el arte y los medios de masas en el tránsito del siglo XX al XXI. [Plasencia Climent, C. dir. Tesis doctoral]. Universitat Politècnica de València. Departamento de Dibujo.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Greimas, A. (1976). Semántica estructural: investigación metodológica. Madrid: Editorial Gredos.

Lévi-Strauss, C. (1972). Polémica Lévi-Strauss-Propp. Madrid: Editorial Fundamentos. Madrid: Ediciones Universidad Salamanca.

Martinic, S. (1992). Análisis estructural: Presentación de un método para el estudio de lógicas culturales. Santiago de Chile: CIDE - Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación.

Moreno, H. (2003). Cyberpunk más allá de Matrix. Barcelona: Círculo Latino.

Naief, Y. (1994) Los sueños mecánicos de las ovejas electrónicas. El cyberpunk en el cine. México: Editorial Juan Pablos.

Pascual, J., Telo A., Vidal M. (2005). Comunicación audiovisual digital: nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas. Barcelona: Editorial UOC.

Person, L. (1998). Notas hacia un Manifiesto de Postcyberpunk. New York: Nova Express.

Propp, V. (1985). Morfología del cuento. Madrid: Ediciones Akal.

Sánchez, S. (2007). Películas Clave en el cine de cienciaficción. Barcelona: Ediciones Robinboock.

Santana, C. (2001). El inicio del siglo XX (1914-1926): La ciencia Ficción en los vehículos de la cultura literaria popular. Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.

Sterling, B. (1994). El cyberpunk en los noventas. En: Umbrales: Revista mexicana de ciencia ficción, fantasía y horror, (10), 10-21.

Sterling, B. (1998). Mirrorshades: Una antología del ciberpunk. Bruce. Madrid: Ediciones Siruela, S. A. Braidotti, Rosi. (2005). Metamorfosis. Hacia una teoría materialista del devenir. Madrid: Ediciones Akal, S. A.

Published

2014-10-01

How to Cite

Múnera, C. P., & Calderón Aponte, D. F. (2014). Television of neuronal control and the moral theory of rag dolls: postcyberpunk and cyberpunk meanings in cinema, and impact of technology on society. Revista Temas, (8), 125–137. https://doi.org/10.15332/rt.v0i8.746

Issue

Section

Articles