Higher education in a digital key: a bet of Santo Tomás University to articulate its substantive functions and strengthen integral training

Authors

  • Oscar Mauricio Pabón Serrano Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga
  • Gustavo Adolfo Díaz Contreras Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga
  • Mónica Andrea Mantilla Contreras Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga

DOI:

https://doi.org/10.15332/rt.v0i14.2463

Keywords:

Virtual education, personal learning environment, virtual learning environment higher education, substantive functions, comprehensive training, quality assurance of education

Abstract

The following article presents the normative, epistemological and techno-pedagogical foundation of the educational innovation process implemented by the Department of Humanities of the Santo Tomás University (Bucaramanga Section) that is aimed at improving and redefining the teaching-learning process from a virtual perspective, With which it is tried to strengthen the integral formation, to humanize the digital scenes and to promote the development of the investigative abilities like articulating axis of the knowledge to offer a personal learning environment that favors the students of the Institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oscar Mauricio Pabón Serrano, Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga

Historiador, magíster en Historia, máster Iberoamericano en Historia Comparada, doctorando en Historia Contemporánea por la Universidad Complutense de Madrid. Director del grupo de Investigación en Desarrollo Humano. Profesor del Departamento de Humanidades de la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga. 

Gustavo Adolfo Díaz Contreras, Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga

Filósofo, magíster en Investigación Literaria y Teatral por la Universidad de Alcalá de Henares de Madrid.  Líder del semillero de Investigación Sentidos, Arquitectura y Ficción. Miembro del grupo de Investigación en Desarrollo Humano. Profesor del Departamento de Humanidades de la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga.

Mónica Andrea Mantilla Contreras, Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga

Licenciada en Matemáticas e Informática, magíster en Tecnología Educativa, estudiante de doctorado en Tecnología Educativa de la Universitat Illes Baleares. Investigadora del grupo Espiral. Asesora pedagógica del Campus Virtual de la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga.

References

Castañeda, L., y Adell, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Marfil. http://www.um.es/ple/libro

Consejo Nacional de Acreditación, República de Colombia. (2010). Lineamientos para la Acreditación de Alta Calidad de Programas de Maestría y Doctorados. Ministerio de Educación Nacional, CNA. https://www. mineducacion.gov.co/CNA/1741/articles-187386_recurso_2.pdf

Jiménez, W. (2006). La formación investigativa y los procesos de investigación científico-tecnológica en la Universidad Católica de Colombia. http://repository.ucatolica.edu.co:8080/jspui/bitstream/10983/474/1/Stud_11_A06_Formaci%C3%B3ninvestigativa.pdf

Ministerio de Educación Nacional, República de Colombia. (2018). Referentes de calidad: una propuesta para la evolución del Sistema de Aseguramiento de la Calidad. Imprenta Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-369045_recurso.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016 - 2026. El camino hacia la calidad y la equidad. http://www.plandecenal.edu.co/cms/media/herramientas/PNDE FINAL_ISBN web.pdf

Mora, D. P., y Bejarano, G. A. (2016). Prácticas educativas en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Aletheia, 8(2), 48-63. https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/issue/view/23

Papalia, D. E., Olds, S. W., y Feldman, R. (2010). Desarrollo humano. (11a. ed.). McGraw-Hill Interamericana.

UNESCO, PNUD, UNFPA, ACNUR, UNICEF, ONU Mujeres, OIT, y Banco Mundial. (2015). Declaración de Incheon y Marco de acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/245656s.pdf

Published

2020-11-30

How to Cite

Pabón Serrano, O. M., Díaz Contreras, G. A., & Mantilla Contreras, M. A. (2020). Higher education in a digital key: a bet of Santo Tomás University to articulate its substantive functions and strengthen integral training. Revista Temas, (14), 125–131. https://doi.org/10.15332/rt.v0i14.2463

Issue

Section

Articles