Higher education in a digital key: a bet of Santo Tomás University to articulate its substantive functions and strengthen integral training
DOI:
https://doi.org/10.15332/rt.v0i14.2463Keywords:
Virtual education, personal learning environment, virtual learning environment higher education, substantive functions, comprehensive training, quality assurance of educationAbstract
The following article presents the normative, epistemological and techno-pedagogical foundation of the educational innovation process implemented by the Department of Humanities of the Santo Tomás University (Bucaramanga Section) that is aimed at improving and redefining the teaching-learning process from a virtual perspective, With which it is tried to strengthen the integral formation, to humanize the digital scenes and to promote the development of the investigative abilities like articulating axis of the knowledge to offer a personal learning environment that favors the students of the Institution.
Downloads
References
Castañeda, L., y Adell, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Marfil. http://www.um.es/ple/libro
Consejo Nacional de Acreditación, República de Colombia. (2010). Lineamientos para la Acreditación de Alta Calidad de Programas de Maestría y Doctorados. Ministerio de Educación Nacional, CNA. https://www. mineducacion.gov.co/CNA/1741/articles-187386_recurso_2.pdf
Jiménez, W. (2006). La formación investigativa y los procesos de investigación científico-tecnológica en la Universidad Católica de Colombia. http://repository.ucatolica.edu.co:8080/jspui/bitstream/10983/474/1/Stud_11_A06_Formaci%C3%B3ninvestigativa.pdf
Ministerio de Educación Nacional, República de Colombia. (2018). Referentes de calidad: una propuesta para la evolución del Sistema de Aseguramiento de la Calidad. Imprenta Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-369045_recurso.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016 - 2026. El camino hacia la calidad y la equidad. http://www.plandecenal.edu.co/cms/media/herramientas/PNDE FINAL_ISBN web.pdf
Mora, D. P., y Bejarano, G. A. (2016). Prácticas educativas en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Aletheia, 8(2), 48-63. https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/issue/view/23
Papalia, D. E., Olds, S. W., y Feldman, R. (2010). Desarrollo humano. (11a. ed.). McGraw-Hill Interamericana.
UNESCO, PNUD, UNFPA, ACNUR, UNICEF, ONU Mujeres, OIT, y Banco Mundial. (2015). Declaración de Incheon y Marco de acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/245656s.pdf