Gender equity in construction sector, an approach from thomistic ethics
DOI:
https://doi.org/10.15332/rt.v0i14.2457Keywords:
Construction sector, gender equity, ethicsAbstract
This paper presents a line of reflection on gender differences rooted in the construction sector in the country, taking as a reference official statistical data regarding the labor participation of women in this sector and others in general, and that this phenomenon occurs in other countries, with which it acquires a practically global nature. The gender difference at work constitutes an obstacle for the development of women potentialities and a barrier for the society development, since they are marginalized from scientific and formative processes, not only labor ones. In a field such as construction where ethics is an integral part of the professional, equity should also be understood as a component of this professional ethics, to lay the foundations of an enriching professional practice for both genders, that is, to practice ethics through of gender equity.Downloads
References
Concreto Asocreto. (2018, septiembre 12). Quinto Foro Women in Concrete Alliance - WICA. XVII Reunión del Concreto Asocreto. Realizado en Cartagena, Colombia. http://www.asocreto.org.co/rc-2018/ women-in-concrete-alliance-wica/
de Aquino, T. (1989). Suma Teológica. (2ª. ed.). Biblioteca de Autores cristianos.
Departamento Nacional de Estadística – DANE. (2018, octubre). Población ocupada según sexo y ramas de actividad. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/ech_genero/bol_ eje_sexo_oct18_dic18.pdf
El Espectador. (2017, marzo 1). Los pregrados que prefieren las mujeres. El Espectador. https://www. elespectador.com/vivir/los-pregrados-que-prefierenlas-mujeres-articulo-682499.
El País. (2017, enero 16). Fenalco insiste en que más licencia de maternidad afectará laboralmente a la mujer. https://www.elpais.com.co/economia/fenalcoinsiste-en-que-mas-licencia-de-maternidad-afectaralaboralmente-a-la-mujer.html
Observatorio Laboral para la Educación. Ministerio de Educación Nacional. https://ole.mineducacion.gov. co/portal/
Portafolio. (2018, agosto 23). El trabajo al que ahora se le miden las mujeres. Portafolio. https://www.portafolio. co/negocios/empresas/el-trabajo-al-que-ahora-sele-miden-las-mujeres-520357
Román, M., Ríos, A., y Traverso, J. (2013). Barreras de género en el desarrollo profesional de mujeres técnicas de la construcción. Revista de la Construcción, 12(1), 87-99. https://scielo.conicyt. cl/pdf/rconst/v12n1/art09.pdf
U.S. Bureau of Labor Statistics. (2017, abril). Women in the labor force: a databook. https://www.bls.gov/opub/ reports/womens-databook/2016/pdf/home.pdf
Waisblat, A., y Sáenz, A. (2013). La construcción sociohistórica de los roles masculino y femenino. Patriarcado, capitalismo y desigualdades instaladas. Revista Sexología y Sociedad, 19(2). http://revsexologiaysociedad.sld.cu/index.php/sexologiaysociedad/article/view/195/281
Weidl, V. (2014, diciembre 11). Women in construction: time to think differently. Building Radar. https:// buildingradar.com/construction-blog/women-inconstruction/