The migrant teacher and his pedagogical knowledge. Autobiographies of teachers in conditions of third age

Authors

  • Jeidy Cruz Guzmán Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Andrés Argüello Parra Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15332/rt.v0i14.2456

Keywords:

Autobiographies, migration, elderly, teacher training, pedagogical knowledge

Abstract

Starting from the epistemological horizon of the biographical-narrative method, it is proposed to analyze the processes of constitution of pedagogical knowledge linked to the teaching work and to the life trajectories of four migrant teachers in conditions of third age. The participants construct autobiographical texts that configure the experiences and meanings of their formative processes articulated to a multiple vital system that operates as the foundation of a broad and complex conception of pedagogical knowledge. From this point of view, the teachers’ life narratives are integrated into the training of new teachers from the redesign of workshops for the areas of Investigative Pedagogical Project and Deepening Practice, in the Faculty of Education of the UPTC. Finally, the characteristics of the teachers considered here, as migrants and senior citizens, hope to contribute to contemporary debates on education in the Colombian national context where it is not common to value the testimony of older adults in pedagogical actions and where the emerging migratory phenomenon confronts the ways of assuming plurality, coexistence and cultural exchange.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeidy Cruz Guzmán, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Magíster en Educación y Licenciada en Biología, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC. Miembro del semillero “Pedagogía e interculturalidad” de la Línea de Investigación Formación Docente e Interculturalidad, Grupo HISULA.

Andrés Argüello Parra, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Doctor en Pedagogía Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM–University of Łódz (Polonia). Posdoctorado en Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad. Investigador del Grupo HISULA, docente Escuela de Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC.

References

Oleg I. Sheluhin, Sergey M. Smolskiy, Andrey V. Osin. (2007). SELF-SIMILAR PROCESSES IN TELECOMMUNICATION. John wiley & sons, ltd.

Abós, A. (2003). La historia que nos enseñaron: 1937-1975. Foca, Ediciones y Distribuciones Generales, S.L.

Villy B. Iversen (2001). TELETRAFFIC ENGINEERING HANDBOOK. Technical university of Denmark

Alheit, P., y Dausien, B. (2006). Processo de formação e aprendizagem ao longo da vida. Educação e Pesquisa, 32(1), 177-197.

Jeremiah F. Hayes, Thimma V. J. Ganesh Babu. (2004). MODELING AND ANALYSIS OF TELECOMUNICATIONS NETWORKS. John wiley & sons, inc, Hoboken, New jersey.

Álvarez, Z., Porta, L., y Sarosa, C. (2010). Itinerarios de la buena enseñanza a partir de los relatos biográficos docentes. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 14(3), 89-98.

Xiao-hu Ge, Yang Yang, Cheng-Xiang Wang, YingZhuang Liu, Chuang Liu, Lin Xiang (2009) “Characteristics analysis and modeling of frame traffic in 802.11 wireless networks,” John Wiley& Sons, Ltd.

Argüello, A. (2014). La perspectiva biográfica en la investigación educativa. Una mirada a sus antecedentes, tendencias y posibilidades. Revista Estudios Pedagógicos, Universidad Austral de Chile, XL(1), 293-308.

G. Bianchi, “Performance Analysis of the IEEE 802.111Distributed Coordination Function,” IEEE Journal on SelectedAreas in Communications, Vol. 18, No. 3, March 2000.

Avalos, B., Cavada, P., Pardo, M., Sotomayor, C. (2010). La profesión docente: Temas y discusiones en la Literatura Internacional. Revista Estudios Pedagógicos, XXXVI(1), 235-263.

Y.C. Tay and K.C. Chua, “A Capacity Analysis for the IEEE802.11 MAC Protocol,” Wireless Networks 7, 159- 171, March2001.

Bauman, Z. (2016). Extraños llamando a la puerta. Paidós.

B. Bellalta, M. Oliver, M. Meo and M. Guerrero (2005) “A Simple Model of the IEEE 802.11 MAC Protocol with Heterogeneous Traffic Flows,” Belgrade, Serbia and Montenegro.

Birren, J. y Cochran, K. (2001). Telling the Stories of Life through Guided Autobiography Groups. Johns Hopkins University Press.

Ken Duffy, David Malone, and Douglas J. Leith, (2005) “Modeling the 802.11 Distributed Coordination Function in Non-Saturated Conditions,” IEEE COMMUNICATIONS LETTERS, VOL. 9, NO. 8.

Bolívar, A. y Porta, L. (2010). La investigación biográficonarrativa en educación: entrevista a Antonio Bolívar. Revista de Educación. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/viewFile/14/58

Georges Fiche & Gerard Hebuterne (1988) “Communicating Systems & Networks: Traffic & Performance,”London and Sterling, VA.

Bolívar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado: Voces y contextos. Revista Mexicana Investigación Temática, 19(62), 711-734. http://www.redalyc.org/pdf/140/14031461004.pdf

Walter Grote H. Claudio Ávila C. Alexis Molina B. (2007) “ANÁLISIS DE MÁXIMO DESEMPEÑO PARA WLAN OPE - RANDO A TASAS FIJAS O ADAPTIVAS USANDO EL ES - TÁNDAR IEEE 802.11 a/b/g,” Ingeniare. Revista chile - na de ingeniería, vol. 15 Nº 3.

De Sousa, E., Passeggi, M.C., y Perin, P. (2011). Entre a vida e a formação: Pesquisa (auto) biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, 27(1), 369-386.

Evelio Astaiza Hoyos, Héctor Fabio Bermúdez, Pablo Andrés Gutiérrez (2007) “Simulación De Sistemas De Telecomunicaciones”, Ed Padilla Bejarano, Ferney ISBN: 978-958-44-2583-6 V, 300 page, 150

De Tezanos, A. (2007). Oficio de enseñar-saber pedagógico, la relación fundante. Educación y Ciudad, 12, 7-26. Revista del Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico.

Ulf Lamping, Richard Sharpe, and Ed Warnicke (2004) “Wireshark User’s Guide,” 35094 for Wireshark 1.4

Delory-Momberger, C. (2007). Lo biográfico: una categoría antropológica. En Sarria, M. (comp.). Biografía y formación. Narración de sí e investigación. Universidad Santiago de Cali.

Dimitrios P. Pezaros, Manolis Sifalakis, and David Hut - chison “On the Long-Range Dependent Behavior of Unidirectional Packet Delay of Wireless Traffic,” Lan - caster, UK

Denzin, N. (1989). Interpretive Biography. Sage Publications.

Arcadio Reyes Lecuona, (2001) “MODELADO DE TRÁ - FICO DECLIENTES WWW” universidad de Málaga

Díaz, V. (2004). Teoría emergente en la construcción del saber pedagógico. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 6(2), 169-193. Universidad Rafael Belloso Chacín. http://publicaciones.urbe.edu/index.php/telos/article/viewFile/1498/2813

P802.11, IEEE Standard for Wireless LAN Medium Ac - cess Control (MAC) and Physical Layer (PHY) Specifica - tions, November 1997

Dominicé, P. (2006). A formação de adultos confrontada pelo imperativo biográfico. Educação e Pesquisa, 32, 345-357. Universidade de São Paulo.

Ferrarotti, F. (1981). On the autonomy of the biographical method. In Bertaux, D. (Dir.) Biography and society: the life history approach in the social sciences. Sage Publications.

Lechner, E. (Coord.). (2015). Rostos, vozes e silêncios. Uma pesquisa biográfica colaborativa com imigrantes em Portugal. Almedina/CES.

Méndez, A. y Pérez, Á. (2011). Historias de vida de maestros y maestras. La interminable construcción de las identidades: vida personal, trabajo y desarrollo profesional. http://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/4678/TDR_LEITE_MENDEZ.pdf

Micolta, A. (2005). Teorías y conceptos asociados al estudio de las migraciones internacionales. Revista Trabajo Social (7), 59-76. Universidad del Valle.

Misztal, B. (1993). Autobiografías, diarios, historias de vida e historias orales de trabajadores: fuentes de conocimiento socio-histórico. En Aceves, J. (Comp.). Historia oral. UAM-Instituto Mora.

Mondragón, G., y Ghiso, A. (2010). Pedagogía social. Universidad del Valle.

Ortega, P. (2007). Educación intercultural y migración. Propuestas educativas para la convivencia. En Soriano, E. (Coord.). Educación para la convivencia intercultural. La Muralla.

Passeggi, M. C. (2016). A pesquisa (auto) biográfica: por uma hermenêutica descolonizadora. Coisas do Gênero, 2(2), 302-314.

Soto, D. (2009). El profesor universitario de América Latina. Hacia una responsabilidad ética-científico-social. Revista Historia de la Educación Latinoamericana (13), 166-188.

Soto, D., Mora, J., y Lima, J. (2017). Formación de docentes y modelo pedagógico en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19(29), 35- 66.

Published

2020-11-30

How to Cite

Cruz Guzmán, J., & Argüello Parra, A. (2020). The migrant teacher and his pedagogical knowledge. Autobiographies of teachers in conditions of third age. Revista Temas, (14), 9–20. https://doi.org/10.15332/rt.v0i14.2456

Issue

Section

Articles