Face anthropology for education. A contribution to the pedagogical models from the personalist humanism

Authors

  • Saúl Ernesto García Serrano
  • Dénix Alberto Rodríguez Universidad Santo Tomás
  • Diego Fernando Silva Prada Uniminuto
  • José Misael Hernández Ardila
  • Oscar Javier Cabeza Herrera Universidad Santo Tomás

DOI:

https://doi.org/10.15332/rt.v0i12.2034

Keywords:

Pedagogical models and face, educational anthropology, humanism and education, integral training

Abstract

The article from an analytical and critical approach, makes a reflection of educational anthropology that seeks to enrich through a humanistic analysis, the meeting of the teacher and the disciple in the pedagogical act that is ultimately focused on the phenomenology of the face.

However, the theme goes beyond the conceptions of pedagogical models in educational environments, since the anthropology of the face is also a social, legal, civil, labor, family and religious anthropology that seeks to generate the learning of contemplation in front of the face that comes , expression of life and dignity, aimed at development, learning and the deployment of its dimensions.

The study offers a foundational aspect to broaden the view of the role of the teacher and the student when they interact under the guidelines of any pedagogical model; and thus avoid in human relations and in the classroom of learning, the harmful effects of the culture of indifference and discarding.

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Author Biographies

Saúl Ernesto García Serrano

Doctorando en Currículum, profesor en instituciones educativas. Universidad de Granada. Máster en Bioética, máster en Ciencias del Matrimonio y la Familia por el Instituto Giovanni Paolo II Roma. Investigador junior Colciencias.

Diego Fernando Silva Prada, Uniminuto

Doctor en Ciencias Sociales de la Flacso Argentina. Magíster en Humanidades de la UAM-Iztapalapa de México y licenciado en Filosofía y Letras por la Universidad de Caldas, Manizales. Docente del programa de Licenciatura en Pedagogía Infantil de la Uniminuto.

José Misael Hernández Ardila

Maestrante en Paz, Desarrollo y Ciudadanía Corporación Universitaria Minuto de Dios- Uniminuto, Economista por la Universidad Cooperativa de Colombia, especialista en Gerencia de Mercadeo por la Universidad de la Salle.

Oscar Javier Cabeza Herrera, Universidad Santo Tomás

Magíster en Bioética, licenciado en Filosofía, investigador junior Colciencias. Universidad Santo Tomás.

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Published

2018-11-02

How to Cite

García Serrano, S. E., Rodríguez, D. A., Silva Prada, D. F., Hernández Ardila, J. M., & Cabeza Herrera, O. J. (2018). Face anthropology for education. A contribution to the pedagogical models from the personalist humanism. Revista Temas, (12), 67–76. https://doi.org/10.15332/rt.v0i12.2034

Issue

Section

Artículos