Admission interviews: implementation and theoretical technical characteristics
DOI:
https://doi.org/10.15332/rt.v0i12.2032Keywords:
Interview, admission, Mental Health Law, monovalent institutions, theoretical technical characteristicsAbstract
The following article exposes the results of the research “Initial diagnosis. The admission interview in monovalent institutions of the City of Córdoba “, project endorsed and funded by the of Science and Technology Secretary of the University of Córdoba, Argentina. A research team from the Chair of Psychological Interview of the UNC’s Faculty of Psychology investigated about the theoretical and technical characteristics of the implementation of the admission interviews in the aforementioned institutions, and specifically within the framework of the transformation of the care system into mental health, within the framework of the sanction and regulation of the National and Provincial Mental Health laws (Law N ° 26658 and Law N ° 9848). The main findings show: a diversity of manners of admission, a priority of socio-health profiling and the administration of resources, and a little reference to the theoretical and technical articulations that support the indications and interventions.
The inquiry is inspired by the Chair’s concern for the articulation between the knowledge imparted in the training of Psychology students and the demands and reality of the task they will face in their professional life, and vice versa: to investigate the diagnostic work conditions in the institutions and to be able to offer the theoretical articulations between the academic spaces and different actors of the society.
Downloads
References
Albajari, V. (2004). La entrevista en el proceso diagnóstico. Buenos Aires: Psicoteca.
Amusategui, P., Fissore, E., Dalmasso, M., Quiroga, S. (1990). Entrevista de admisión: Abordaje, contextualización y conceptualización. En Apunte de Cátedra de Entrevista Psicológica (pp. 1-3). Facultad de Psicología Universidad Nacional de Córdoba.
Arriagada, M., Ceriani, L., & Monópoli, V. (comp.) (2013). Políticas públicas en Salud Mental: de un paradigma tutelar a uno de derechos humanos. Buenos Aires: Secretaría de Derechos Humanos, Ministerio de Derechos Humanos de la Nación.
Bleger, J. (1971). Temas de psicología. Entrevista y grupos. Buenos Aires: Nueva Visión.
Bonnin, J. (2017). Interaccion institucional y socializacion profesional: representaciones sobre el tratamiento psiquiatrico en entrevistas de admisión en salud mental. Oralia: Analisis del discurso oral. 20, 45-67.
Díaz, L. (2010). Indagación. Mexico: UNAM, Facultad de Psicología. Recuperado de http://www.psicologia.unam.mx/documentos/pdf/publicaciones/Indagacion_Lidia_Diaz_Sanjuan_Texto_Apoyo_Didactico_Metodo_Clinico_3_Sem.pdf
Dirección de Salud Mental de la Provincia de Córdoba. (2015). Portal Oficial Gobierno de la Provincia de Córdoba. Secretaría de Salud. Recuperado de http://www.cba.gov.ar/direccion-de-salud mental/
Fernández, R. (2013). Evaluación psicológica. Conceptos, métodos y estudio de casos. [E-book]. Madrid: Ediciones Pirámide.
Fernández, C., Baptista, P. & Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
Fistein, E.; Clare, I.; Redley, M. y Holland, A. (2017). Las tensiones entre la política y la práctica: un análisis cualitativo de las decisiones relativas a la admisión obligatoria en el hospital psiquiátrico. Revista Internacional de Derecho y Psiquiatría, 46, 50-7. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27062108
Horvath, AO, y Greenberg, LS (1989). Desarrollo y validación del Inventario de la Alianza de Trabajo. Journal of Counseling Psychology, 36, 223-233.
Ley Nacional de Salud Mental. (2010). Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/175000-179999/175977/norma.htm
Ley Provincial de Salud Mental. (2010). Recuperada de http://web2.cba.gov.ar/web/leyes.nsf/85a69a561f9ea43d03257234006a8594/40ed8f3bd4407b42032577d600628328?OpenDocument
Menéndez, P., Acosta, S., Bodón, M. C., y Mayorga, P. (2010). Descripción de observables clínicos y de cambios en el proceso de admisión y de su impacto en el inicio del tratamiento psicoterapéutico. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-16862010000100005
Ministerio de Salud de la Provincia de Córdoba, 2015).
Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23a ed.). Madrid: Espasa. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=DgIqVCc
Rubistein, A. (1996). Sobre la admisión. Jornadas provinciales de dispositivos de salud mental en instituciones públicas. Paraná, Entre Ríos, Argentina Recuperado de http://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/practicas_profesionales/146_acercamiento/material/rubistein_%20sobre_la_admision.pdf
Soave, M. (2017). Características teórico clínicas de la entrevista, en el área clínica. Recuperado de http://www.ocw.unc.edu.ar/facultad-de-psicologia/entrevista-psicologica/actividades-y-materiales/caracteristicas-teorico-clinicas-de-la-primeraentrevista-en-el-area-clinica
Tabó, J. (2007). Entrevista con y desde la subjetividad actual. En Entrevista. Devenires en la clínica. Montevideo: Psicolibros.
Universidad Nacional de Córdoba - UNC, Secretaría de Ciencia y Tecnología - Secyt. (2012). Resolución 162/12. Primera entrevista psicoterapéutica en los servicios de salud mental de la ciudad de Córdoba. Recuperado de https://www.unc.edu.ar/ciencia-y-tecnolog%C3%ADa/proyectos-deinvestigaci%C3%B3n-secyt
Universidad Nacional de Córdoba - UNC, Secretaría de Ciencia y Tecnología - Secyt. (2014). Resolución 1565/14. Primera entrevista psicoterapéutica en los servicios de salud mental de los hospitales polivalentes del interior de la provincia de Córdoba. Recuperado de https://www.unc.edu.ar/ciencia-y-tecnolog%C3%ADa/proyectos-deinvestigaci%C3%B3n-secyt
