Didactic to develop processes of criticism and argumentation in public school institutions located in Santander

Authors

  • Luis Alfredo Mantilla Forero Universidad Industrial de Santander

DOI:

https://doi.org/10.15332/rt.v0i11.1760

Keywords:

Critical thinking, communicative skills, reading, writing, teaching sequence

Abstract

In 2015, the National Ministry of Education (MEN) started the Scholarship Program for Teaching Excellence as one of the strategic lines of a national education plan denominated “Colombia, the most educated country in 2025”. In that same year (2015), this plan impacted the Industrial University of Santander (UIS), and the Master’s Degree Program in Pedagogy received the first 64 fellows to study this postgraduate program financed by the national government. Since then, an accompaniment to the involved teachers has been initiated in each of the research lines, in order to carry out, within two years, a proposal for intervention in the classroom, according to the action research methodology. As a result of this work, the present text shows the outcomes and reflections resulting from the process carried out by eight of these teacher-students, which helped them to meet the requirements for graduating. These teachers belonged to the research line of Language and Pedagogy, directed by the author and enrolled in the research group “Paidópolis” of the above mentioned University “UIS”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Alfredo Mantilla Forero, Universidad Industrial de Santander

Filósofo y magíster en Pedagogía por la Universidad Industrial de Santander. Docente-investigador adscrito al grupo de investigación Paidópolis de la Escuela de Educación de la Universidad Industrial de Santander, Colombia.

References

Boisvert, J.J. (2007). El desarrollo del pensamiento crítico: Teoría y práctica. México: Fondo de Cultura Económica.

Cassany, D. (2012). Escribir y leer en la red. (Versión electrónica). Recuperado de http://www.lecturalia.com/libro/75398/en-linea-escribir-y-leer-en-la-red

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2013). Alineación del examen SABER 2014. (Versión electrónica). Recuperado de www.icfesinteractivo.gov.co

Jurado, F. (2014). La lectura crítica: El diálogo entre textos. Revista Ruta Maestra. Colombia. (Versión electrónica). Recuperado de http://www.santillana.com.co/rutamaestra/edicion-8/articles/3

Latorre, A. (2015). La investigación-acción. México: Grao/Colofón.

Mackernam, J. (2004). Investigación, acción y currículo. Madrid: Morata.

Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2015). Programa de Becas a la excelencia docente. (Versión electrónica). Recuperado de www.ministeriodeeducaciónnacional.edu.co

Ministerio de Educación Nacional – MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lengua Castellana. Bogotá: Magisterio.

Rincón, G., & Pérez, M. (2009). La pedagogía por proyectos y la secuencia didáctica entendidas como tipos de configuración didáctica. Bogotá. CERLALC.

Van Dijk, T. A. (2004). Racismo y análisis crítico de los medios. Madrid: Taurus.

Van Dijk, T. A. (2009). El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Gedisa.

Van Dijk, T. A. (2010). El discurso como interacción social. Barcelona: Gedisa.

Weston, A. (2006). Las claves de la argumentación. México: Ariel.

How to Cite

Mantilla Forero, L. A. (2017). Didactic to develop processes of criticism and argumentation in public school institutions located in Santander. Revista Temas, (11), 251–264. https://doi.org/10.15332/rt.v0i11.1760

Issue

Section

Articles