Re-signification of the pedagogical practice in the classroom: An analysis from the action-research process

Authors

  • María Teresa Camperos T Universidad Autónoma de Bucaramanga

DOI:

https://doi.org/10.15332/rt.v0i11.1750

Keywords:

Pedagogical model, pedagogical practice, education inclusive

Abstract

The following article refers to the documentary analysis done by some graduation projects accomplish by the master of education program in the Education Faculty of UNAB University. In the methodology research action. Its aim is to determine the coherence of the process that have been built by the educational reality related with the pedagogical practice in the classroom.

In methodology, it was studied specialized literature referred to the preparation concepts of classes. Pedagogical model and pedagogical practice, by a documentary analysis, it was studied the Institutional Educative Project (PEI) and the Pedagogical Model of the different educative institutions.

It was made in five (5) educational institutions in different contexts of Piedecuesta and San Juan de Giron municipalities of Santander, and in the Santa Rosa de Sur in Bolivar department, Colombia.

In the results, it was identified that the planning and pedagogical practices are not coherent with the institutional pedagogical model, and that the strategies and actions of the teacher developed in the classroom have serious weaknesses of relevance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Teresa Camperos T, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Licenciada en Educación Especial. Mg Gestión de la Calidad de la Educación. Estudiante del doctorado en Educación: Mención Mediaciones Pedagógicas. Universidad de la Salle Costa Rica. Docente de la Maestría en Educación. Universidad Autónoma de Bucaramanga. Colombia.

References

Assman, H. (2002). El placer y ternura en la educación. Hacia una sociedad aprendiente. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana, Unesco.

Diker, G., Terigi, F. (1997). La formación de maestros y profesores: Hoja de ruta. Paidos: Argentina.

Díaz, M. (1990). De la práctica pedagógica al texto pedagógico. En Pedagogía y saberes, 1.

Díaz, F. (2005). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México D.F.: McGraw-Hill.

Sacristán, G. (1981). Teoría de la enseñanza y desarrollo del currículum. España.

Ferreiro, E., Teberosky, A. (2000). Los sistemas de escritura. Congreso Mundial de Lecto-escritura, Valencia, España.

Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra Nueva, México: Siglo XXI Editores.

Fierro, C. y otros. (1993). Trasformando la práctica docente. España: Paidós.

Gutiérrez, F., y Prieto, D. (1992). La mediación pedagógica. Costa Rica.

López, N. (2004). Educación y equidad. Algunos aportes desde la noción de educabilidad. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación - IIPE, Unesco Sede regional Buenos Aires.

Matus, C. (1993). En el método PES: planificación estratégica situacional. Quito: Altadir.

Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2007). Documento N° 3. Estándares Básicos de Competencia. Bogotá, D.C., Colombia: MEN.

Monsalve, O., Ramírez, E. (2001, octubre). Sistema de relaciones de la práctica pedagógica con los saberes pedagógicos, disciplinar e investigativo. Cuadernos pedagógicos, 17, 49-52.

Moreno, E. A. de. (2002). Concepciones de práctica pedagógica. Folios. Revista de la Facultad de Humanidades, 16, 105-129.

Vásquez, F. (2009). El diario de campo. Una herramienta para investigar en preescolar y primaria. Bogotá, Colombia.

How to Cite

Camperos T, M. T. (2017). Re-signification of the pedagogical practice in the classroom: An analysis from the action-research process. Revista Temas, (11), 111–118. https://doi.org/10.15332/rt.v0i11.1750

Issue

Section

Articles