Political participation at the local level: Bucaramanga and the construction of the collective
DOI:
https://doi.org/10.15332/rt.v3i9.1358Keywords:
Political participation, common goods, common values, Bucaramanga, urbanityAbstract
Democracy means self-government of the people by the people and this applies, mainly, at local level, as in this space of social life articulation it is assumed that the political and administrative institutions are really governed by the grassroots initiatives or by their representatives. Similarly, democratic relationships depend on the strength of institutions as well as on the degree of public confidence in them and in the political process. The latter, in turn, depends on the degree of effectiveness of the guarantees the population has for the exercise of participation at micro level. However, a vital issue for democratic life is how the community appropriates these formal mechanisms to build its own conditions of good life and creates the necessary space for the construction of values and common goods outside the constraints of a rampant market, which generates poverty, inequality and exclusion. In this sense, this article seeks to establish the regulatory framework of political participation in Colombia at national and local level, in order to indicate the limits and possibilities of their effective realization in Bucaramanga.
Downloads
References
Cedeño, M. C. (2009). Ciudad y vida urbana: un esbozo teórico. Revista Periferia, 10, pp. 1-27. Recuperado de: http://ddd.uab.cat/pub/periferia/18858996n10a3.pdf
Departamento Administrativo de la Gestión Pública et al. (2006). Participación en el control social a la gestión pública. Bogotá, Colombia: Escuela Superior de Administración Pública. Recuperado de: http://www.contraloriagen.gov.co/c/document_library/get_file?uuid=585d8bff-3fb4-41c2-a8b1-860a891f7b9d&groupId=73462101
El Tiempo. (31 octubre, 2011). La abstención electoral sigue estando presente en el país. El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-10671845
González, R., E. (1995). Participación y organización para la gestión local. Foro Nacional por Colombia, Cali.
Held, D. (1996). Models of democracy. Stanford, United States: Stanford University Press.
Joseph, I. (1999). Retomar la ciudad. El espacio como lugar de la acción. Medellín, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Lefebvre, H. (1969). El derecho a la ciudad. Barcelona, España: Península.
Lefebvre, H. (1976). Espacio y política. El derecho a la ciudad II. Barcelona, España: Península.
Marrero, G. (2008). La producción del espacio público. Fundamentos teóricos y metodológicos para una etnografía de lo urbano. (Con)textos. Revista d’antropologia i investigació social, 1, 74-90.
Procuraduría General de la Nación. (2007). Guía de la participación ciudadana. Bogotá: Instituto de Estudios del Ministerio Público.
Stein Sundstøl, E. (1999). The limits of local democracy: Decision-making and popular influence in a Tanzanian and a Zimbabwean council. Forum for Development Studies, 26(2), 203-234. Recuperado de: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08039410.1999.9666110#.VHnRbaSG8is.
Vargas, R. (2006). La sociología crítica de Henry Lefebvre. Revista de Ciencias Sociales (Cr), III-IV(114), 97-104.
Zambrano, G. M. (2009). Panorama y expectativa de participación ciudadana en la comuna cinco de Bucaramanga. (Monografía de Especialización). Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga.
Žižek, S. (2013). Guía perversa de la ideología. Recuperado de: http://pelonlinem.blogspot.com/2013/11/veronline-pervert-guide-to-ideology.html
