University educational leadership: Ethical implications and shared intentions from the university as an institution
DOI:
https://doi.org/10.15332/iust.v23i26.3262Keywords:
Educational leadership, Higher education, Academic quality, University campus, University autonomy, Organizational leadershipAbstract
This research compares some important components of current reflection on university educational leadership with Alfonso Borrero Cabal's work "The University." In this correspondence, we can highlight some important ethical criteria and features and practical intentions of organizational functioning that are valid and current in the administrative process of higher education. It leads to the need to understand a series of contextual elements related to university culture, academic and technological challenges, and educational quality, embedded in the institution's vocation of service to society. The various tensions and relational environments originating within the university enterprise highlight the capacity for leadership that generates a synergy of the different internal forces of university knowledge, directly impacting relevance, knowledge, research, and labor demand within its inclusive and democratic sphere of action.
Downloads
References
Altbach, Philip (Dir.). (2014). Liderazgo Para Universidades De Clase Mundial. Desafíos Para Países En Desarrollo. Universidad De Palermo (Cátedra UNESCO-ONU). https://www.palermo.edu/cienciassociales/investigacion-y-publicaciones/coleccion-de-educacion-superior/liderazgo-para-universidades-de-clase-mundial/
Altbach, P. G., y de Wit, H. (2025). El año 2024 fue duro para la educación superior. El 2025 será más duro. El Observatorio de la Universidad Colombiana. https://www.universidad.edu.co/El-ano-2024-fue-duro-para-la-educacion-superior-el-2025-sera-mas-duro-philip-g-altbach-y-hans-de-wit/
Al Maktoum, Mohammed Bin Rashid. (2019). Mi Historia. 50 Memorias De Cincuenta Años De Servicio. Explorer Group Ltd, Dubaï.
Amazo-Velásco, F. M., y Suárez-Molina, V. J. (2023). El Liderazgo En Educación: Una Nueva Visión De La Realidad Desde El Humanismo. Innova Research Journal, 8(1), 49-67. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v8.n1.2023.2214
Barnett, Ronald. (2011). Being A University. Routledge. https://www.routledge.com/Being-a-University/Barnett/p/book/9780415592680
Bedouelle, G. Et Landron, O. (2012). Les Universités Et Instituts Catholiques. Regards Sur Leur Histoire (1870-1950). Parole Et Silence, Paris. https://www.paroleetsilence.com/oeuvre.php?param=10923
Bernasconi, A. y Rodríguez-Ponce, E. (2018). Análisis Exploratorio De Las Percepciones Sobre Los Estilos De Liderazgo, El Clima Académico Y La Calidad De La Formación De Pregrado. Formación Universitaria, Vol.11, Núm. 3. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000300029
Bernasconi, A. Et Alt. (2018). Liderazgo, Cultura Académica Y Calidad De Las Universidades: Aproximación Conceptual Y Relaciones. Revista Venezolana De Gerencia. Vol. Esp, Núm. 1, Pp. 184-199. DOI: https://doi.org/10.37960/revista.v23i1.24463
Bolívar, A. (2010). “El Liderazgo Educativo Y Su Papel En La Mejora: Una Revisión Actual De Sus Posibilidades Y Limitaciones”. Psicoperspectivas, 9 (2), Pp. 9-33. DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-112
Borrero Cabal, Alfonso (2008). La Universidad. Estudios Sobre Sus Orígenes, Dinámicas Y Tendencias. Pontificia Universidad Javeriana (7 Tomos), Bogotá. http://hdl.handle.net/10554/41296
Borrero Cabal, A. (1993). The University As An Institution Today Topics For Reflection. The International Development Research Centre / UNESCO, Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000188705
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2018). La Agenda 2030 Y Los Objetivos De Desarrollo Sostenible: Una Oportunidad Para América Latina Y El Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Cortina, A. (15 de mayo de 2014). Ética y responsabilidad social de las empresas en un mundo globalizado [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=kl8qLTm-2Sk
Delors, J. (1996). La Educación Encierra Un Tesoro. Informe A La UNESCO De La Comisión Internacional Sobre La Educación Para El Siglo XXI. Ediciones UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa
Ferro Bayona, J. (2007). Legado De Alfonso Borrero Cabal, SJ. Revista Uni-pluriversidad. Vol.7 No.3. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11864
Forero Buitrago, S. E. (2004). Pensemos La Universidad. Revista Sol De Aquino. N° 2. Universidad Santo Tomas, Bogotá. 10-15.
Forero Buitrago, S. E. (2017). Internacionalización En Las Instituciones De Educación Superior: Experiencias Y Orientaciones. Revista L´esprit Ingénieux. N° 8, Universidad Santo Tomás, Tunja. Págs. 7 - 12. https://revistas.santototunja.edu.co/index.php/lingenieux/article/view/1663
Forero Buitrago, S. E. (2018). La Educación Superior Propende Una Formación Para La Vida En Un Mundo Cambiante. Ingenio Magno. 9 (1), 6-9. https://revistas.santototunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1636
Forero Buitrago, S. E. (2019-1). Construcción Del Discurso Como Base Para Generación De Nuevo Conocimiento En La Educación Superior. Quaestiones Disputatae: Temas En Debate, 12(24), 14-26. https://revistas.santototunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1809
Forero Buitrago, S. E. (2023). Eutanasia En La Jurisprudencia Constitucional Colombiana. Orientaciones Bioéticas Y Jurídicas. Grupo Editorial Ibáñez. https://xn--grupoeditorialibaez-c4b.com/eutanasia-en-la-jurisprudencia-constitucional-colombiana/
Gómez, C. (2015). Informe Horizon 2015 educación superior: tendencias, retos y tecnologías importantes. Horizon Report. https://superior-infd.mendoza.edu.ar/sitio/informe-horizon-2015-educacion-superior-tendencias-retos-y-tecnologias-importantes/
González Geraldo, J. L. (2014). Hacia Una Universidad Más Humana. ¿Es Superior La Educación Superior? Editorial Biblioteca Nueva.
Lorenzo Delgado, M. (2005). El Liderazgo En Las Organizaciones Educativas: Revisión Y Perspectivas Actuales. Revista Española De Pedagogía. Vol. 63, 232. 367-388. https://www.jstor.org/stable/23766325
Mejía Cubillos, J. (11 de marzo de 2025). Las Universidades Volverán A Ser El Jardín De Las Élites. Forbes Colombia. Https://Forbes.Co/2025/03/11/Red-forbes/Las-universidades-volveran-a-ser-el-jardin-de-las-elites
Mendivelso Melo, L., Arcos Ávila, L., y Barahona Romero, O. J. (2025). Innovación Y Transformación Curricular. Ediciones USTA, Tunja.
Morin, E. (1999). Los Siete Saberes Necesarios Para La Educación Del Futuro. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378091
Nussbaum, M. C. (2010). Sin Fines De Lucro. Por Qué La Democracia Necesita De Las Humanidades. Katz. https://katzeditores.com/libro/sin-fines-de-lucro_161199/
Pérez de Pablos, S. (4 de julio de 2024). El futuro de la universidad: ante la tempestad tecnológica, inicia un cambio de ciclo. EL PAÍS. https://elpais.com/proyecto-tendencias/2024-07-05/el-futuro-de-la-universidad-ante-la-tempestad-tecnologica-inicia-un-cambio-de-ciclo.html
Porta, J., y Lladonosa, M. (Coords.). (1998). La Universidad En El Cambio De Siglo. Alianza Editorial.
Reisberg, L. (2023). Educación Superior Y Transformación Tecnológica. Https://Brunner.Cl/2023/11/Liz-reisberg-educacion-superior-y-transformacion-tecnologica/
Stengel, R. (2010). El Legado De Mandela. 15 Enseñanzas Sobre La Vida, El Amor, Y El Valor. https://resumenlibro.net/el-legado-de-mandela-15-ensenanzas-sobre-la-vida-el-amor-y-el-valor-richard-stengel/
UNESCO Y OEI. (2025). Informe De Seguimiento De La Educación En El Mundo 2025: Edición Regional Sobre Liderazgo En La Educación, América Latina: Liderar Para La Democracia. UNESCO. DOI: https://doi.org/10.54676/FKZA2207
UNESCO Y OEI (2025). Liderazgo Distribuido En La Educación En América Latina: Tecnología. UNESCO. DOI: https://doi.org/10.54676/XOYF3148
Downloads
Published
Versions
- 2025-12-03 (5)
- 2025-08-14 (4)
- 2025-08-13 (3)
- 2025-08-12 (2)
- 2025-08-12 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Iustitia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.







