Presidential Objection to Legislative Acts in Colombia

Authors

  • José Darío Argüello Rueda Corporación Universitaria del Caribe

DOI:

https://doi.org/10.15332/iust.v0i17.2422

Keywords:

Presidential Objection, legislative acts, competence, constitution, unlawful

Abstract

In 2012, after the President of the day objected to the Legislative Act of Reform of Justice, one of the most important constitutional debates of the moment was opened, which was known by the high court’s such as the Constitutional Court and the Council. of State. In the present article, a historical analysis of the competence of objection to constitutional reforms is made, it is observed in an exercise of analysis of referents the constitutional dispositions of some Latin American countries on said attribution, an argumentative load of the reasons of inadmissibility, in addition to examining judgments of the aforementioned Courts with regard to the subject of investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Darío Argüello Rueda, Corporación Universitaria del Caribe

Abogado, magister en Análisis Político, doctorando en Políticas Públicas. Miembro de las Asociaciones Colombiana de Derecho Procesal Constitucional, Argentina de Justicia Constitucional y Mundial de Justicia Constitucional. Profesor de Derecho Constitucional e investigador de la Corporación Universitaria del Caribe CECAR.

References

Argüello-Rueda, J. D. (2014). ¿Es procedente la objeción presidencial a actos legislativos en Colombia? DISSÊRTUM, 27.

Böckenförde, E. W., y de Agapito, R. (2000). Estudios sobre el Estado de derecho y la democracia (Vol. 200). Madrid: Trotta.

Concepto Sala de Consulta y Servivio Civil (22 de junio de 2010).

Constitución de la República de Venezuela. (Art. 175).

Constitucion Granadina de 1843. (Art. 73).

Constitucion Política de Colombia. (Art. 113).

Constitucion Politica de Colombia. (Art. 237, # 2).

Constitución Política de Colombia. (Art. 241).

Constitución Política de Colombia. (Art. 375).

Constitución Política de Colombia. (Art. 379).

Constitución Política de Colombia de 1886. (Art. 151, # 4).

Constitución Política de la República de Costa Rica. (Art. 195).

Constitución Política de la República de Panamá. (Arts. 313, 314).

Constitución Política de Perú. (Art. 206).

Constitución Política de Colombia (Art. 149).

Decreto 1351 de 2012. (s.f.).

Ley 5 de 1992. (Art. 227).

Linares, S. (1998). Tratado de Interpretacion constitucional. Buenos Aires: Artes Gráficas Candil.

Sentencia 110010324000201200220, 110010324000201200220 00 (Consejo de Estado 16 de 09 de 2014).

Sentencia C-025 (Corte Constitucional 2012).

Sentencia C-1040 (Corte Constitucional 2005).

Sentencia C-251 (Corte Constitucional 11 de 04 de 2002).

Published

2020-07-13

How to Cite

Argüello Rueda, J. D. (2020). Presidential Objection to Legislative Acts in Colombia. IUSTITIA, (17), 61–78. https://doi.org/10.15332/iust.v0i17.2422

Issue

Section

Investigación