Strengthening the Reading Process in Kindergarten Children: A Classroom Experience
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v10i1-2.2503Keywords:
Reading, Zero degree, Doman, Method, BitsAbstract
This article describes the results obtained with the implementation of a pedagogical strategy to strengthen the reading process in zero-grade children of the Social Promotion of the North Institute of Bucaramanga, through the implementation of a strategy based on the principles of the Doman method. The research was carried out with a qualitative approach, following the phases of the action research methodology. The participating population corresponds to 21 children who started their basic training and their parents. The information gathering technique used in this research was observation and the instrument for recording the pedagogical diary, the detailed record of all events related to the execution of each of the phases of the method, providing valuable data for the investigation; The results achieved were evaluated through a grid designed based on basic learning rights and the standards of reading skills for grade zero. The results indicate that it is possible to strengthen the reading process in preschool children using innovative methods supported by theoretical foundations that recognize the learning potential of preschool children and the principles that govern language development in the early years of schooling; in this case, the relevance of the reading bits proposed by the Doman method is reaffirmed.
Downloads
References
Bernal, C. E., y Sarmiento, A. L. (2014). Por medio del método educativo Glenn Doman se estimula el aprendizaje lector en los niños y las niñas de grado primero del Colegio La Palestina. Bogotá D.C.: Corporación Universitaria Minuto de Dios. Obtenido de https://repository.uniminuto.edu/bitstream/handle/10656/3206/TPED_BernalTrianaClaudia_2014.pdf?sequence=1
Bloom, E. (2011). ¿Cómo impacta la participación de padres de familia en la gestión escolar? Memoria del Coloquio: La participación de los padres de familia en la educación. México, México: CONAFE.
Cerrillo, P., Larrañaga, E., y Yubero, S. (2002). Libros, lectores y mediadores: La formación de hábitos lectores como proceso de aprendizaje. Cuenca, España: Universidad de Castilla- La Mancha.
Doman, G. (2014). Cómo multiplicar la inteligencia de tu bebé. Madrid: EDAF SLU.
Doman, G. J. (2010). Como Enseñar a Leer a su Bebe. Madrid, España: EDAF. Obtenido de https://quenosemeolvide.files.wordpress.com/2010/11/libro-como-ensenar-a-leer-a-su-bebe-glenn-doman.pdf
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Ediciones Morata.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la Investigación (Quinta ed.). México, DC., México: Mc Graw-Hill.
Kemmis, S., y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación acción. Barcelona: Alertes.
Mena, M. S. (2011). Sistematización de la propuesta de enseñanza del código alfabético del Programa Escuelas Lectoras que lleva adelante la Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Tesis Maestria. Quito, Ecuador: Universidad Andina Simón Bolívar .
Moya, A., y García, A. (2014). La aplicación de los bits de inteligencia como prevención de posibles dificultades de aprendizaje en el alumnado de educación infantil: un estudio de caso. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(2), 130-142.
Torres, P., y Granado, D. E. (2014). Procesos cognoscitivos implicados en la comprensión lectora en educación primaria. Psicogente, 17(32), 452-459.
Vivanco, L. E. (2010). La lectura en el proceso enseñanza aprendizaje de los niños de segundo y tercero de educación básica en la Escuela Dr. Abel Pachano de la Comunidad de Putugleo, Parroquia de Quisapincha, Cantón Ambato. . Trabajo de grado. Ambato, Ecuador: Universidad Técnica de Ambato.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.






