Approaches to the concept of cooperative learning and its contributions to contemporary pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v6i2.1646Keywords:
Dictation, integral formation, metalinguistic, cooperative learning, social competence, pedagogical strategiesAbstract
Textual typology and objective. This article is a product of the project: Assessment and transformation of the didactic strategy of dictation to optimize its contribution to the integral education of the French Language learner (Menet, 2016). It aims to elicit a reflection that allows establishing the communicating vessels between the pedagogical processes linked to processes of integral formation and the evolution of the human condition in their need for cooperation.
Methodology. The approach is framed in the documentary research that from a hermeneutic vision, seeks to generate elements of discernment against the use of the concept of the cooperative as inherent to the origin and development of contemporary society and at the same time, it starts from the emerging pedagogy in which the theoretical approach is assigned to the research previously stated. The results of this conceptual in-depth has allowed to establish the relevance of incorporating an experiential vision of the values that underlie the formation of the citizens’ competences in the pedagogical processes. Therefore, and according to the evidence, the traditional system of education strengthened by an individualistic and competitive vision prevents learners from taking an assertive path towards integral formation, which becomes an ideal of educational institutions.
Results. The contributions of learning in cooperation lead to rethinking the relevance given nowadays to competitive training and highlights the need for cooperation of pedagogical processes that become more than essential in a society focused on instrumental and productive aspects.
Downloads
References
Atienza, J., y Pigem, J. (1991). Nueva conciencia. Plenitud personal y equilibrio planetario para el siglo XXI. Barcelona: Editor Integral.
Bará, J., & Domingo, J. (2005). Taller de formación: Técnicas de aprendizaje cooperativo. Recuperado de http://www.uam.es/calidad/documentos/cursoEPS.pdf
Bohm, D. (2008). La totalidad y el orden implicado. Buenos Aires: Editorial Kairós S.A.
Capra, F. (1992). El punto crucial. Ciencia, sociedad y cultura naciente. Buenos Aires: Editorial Troquel S.A.
Cassany, D. (2004). El dictado como tarea comunicativa. Tabula Rasa, (2), 229-250. Recuperado de https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/21268/Cassany_TR_2.pdf?sequence=1
Domingo, J. (2010). El aprendizaje cooperativo y las competencias. Revista d’Innovació Docent Universitària, 2, 1-9. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/RIDU/article/viewFile/141791/224732
Eisler, R. (1990). El cáliz y la espada. La mujer como fuerza de la historia. México: Editorial Pax México.
García, M., & De la Torre, N. (2009). Deconstruyendo dictados. Suplemento Marco ELE, (9), 1-11. Recuperado de http://marcoele.com/descargas/enbrape/delatorre-garcia_dictados.pdf
Gutiérrez, F., y Prieto, D. (1999). La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. Buenos Aires: Ediciones Ciccus.
Gutiérrez, F. (2011). La educación como praxis política. Valencia: Mateu Impresores.
Hechos 4: 32, 34 y 35. La Santa Biblia. Recuperado de http://www.lasantabiblia.com.ar/hapostoles/4.html
Johnson, D., Johnson R., y Holubec, E. (1999). El Aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
Kuitenbrouwer, J. (1987). Génesis y dinámica psicosocial de la acumulación en Occidente, y sus implicancias para la justicia social y los derechos humanos. Santiago de Chile: CEAAL.
Lovelock, J. (1993). Las edades de GAIA. Barcelona: Tusquets Editores S.A.
Magulis, L., y Sagan, D. (1995). Microcosmos. Barcelona: Tusquets Editores S.A.
Margulis, L. (2002). Planeta simbiótico. Un nuevo punto de vista sobre la evolución. España: Editorial Debate S.A.
Maturana, H. (1996). El sentido de lo humano. Santiago de Chile: Dolmen Ediciones S.A.
Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia. Caracas: Dolmen Ediciones.
Maulini, O. (2015). La dictée coopérative, un condensé de pédagogie. Recuperado de http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/maulini/publ-1501.pdf
Menet, F. (2016). Valoración y transformación de la estrategia didáctica del dictado para optimizar su aporte a la formación integral del educando del Área de Francés. Informe Final. Investigación elaborada en la VIII Convocatoria Interna de la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga. Grupo de Investigación ARGUS. Instituto de Lenguas y Culturas Extranjeras.
Morin, E. (2014). La finalidad del proceso educativo o la religación ética del sistema. En Consejo Nacional de Educación Superior CESU, Acuerdo por lo superior 2034. Propuesta de política pública para la excelencia de la educación superior en Colombia en el escenario de la paz (pp. 6-11). Bogotá: Multi-impresos S.A.S.
Nadeau, M., & Fisher, C. (2006). La nouvelle grammaire: la comprendre et l’enseigner. Montréal: Editions Gaëtan Morin.
Nowak, M., y Highfield, R. (2012) Super cooperadores. Barcelona: Ediciones B S.A.
Platón (s.f). La república. Libro V, 474 b. Recuperado de http://www.um.es/noesis/zunica/textos/Platon,Republica.pdf
Pollard, F. (2011). Les différentes dictées et leurs objectifs. Recuperado de http://www.ac-grenoble.fr/ien.bv/IMG/pdf_Les_differentes_dictees.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.






