Approaches to the concept of cooperative learning and its contributions to contemporary pedagogy

Authors

  • Fernande Lucette Menet Universidad Santo Tomás

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v6i2.1646

Keywords:

Dictation, integral formation, metalinguistic, cooperative learning, social competence, pedagogical strategies

Abstract

Textual typology and objective. This article is a product of the project: Assessment and transformation of the didactic strategy of dictation to optimize its contribution to the integral education of the French Language learner (Menet, 2016). It aims to elicit a reflection that allows establishing the communicating vessels between the pedagogical processes linked to processes of integral formation and the evolution of the human condition in their need for cooperation.
Methodology. The approach is framed in the documentary research that from a hermeneutic vision, seeks to generate elements of discernment against the use of the concept of the cooperative as inherent to the origin and development of contemporary society and at the same time, it starts from the emerging pedagogy in which the theoretical approach is assigned to the research previously stated. The results of this conceptual in-depth has allowed to establish the relevance of incorporating an experiential vision of the values that underlie the formation of the citizens’ competences in the pedagogical processes. Therefore, and according to the evidence, the traditional system of education strengthened by an individualistic and competitive vision prevents learners from taking an assertive path towards integral formation, which becomes an ideal of educational institutions.
Results. The contributions of learning in cooperation lead to rethinking the relevance given nowadays to competitive training and highlights the need for cooperation of pedagogical processes that become more than essential in a society focused on instrumental and productive aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernande Lucette Menet, Universidad Santo Tomás

Magíster en Educación. Doctoranda en Educación. Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga

References

Atienza, J., y Pigem, J. (1991). Nueva conciencia. Plenitud personal y equilibrio planetario para el siglo XXI. Barcelona: Editor Integral.

Bará, J., & Domingo, J. (2005). Taller de formación: Técnicas de aprendizaje cooperativo. Recuperado de http://www.uam.es/calidad/documentos/cursoEPS.pdf

Bohm, D. (2008). La totalidad y el orden implicado. Buenos Aires: Editorial Kairós S.A.

Capra, F. (1992). El punto crucial. Ciencia, sociedad y cultura naciente. Buenos Aires: Editorial Troquel S.A.

Cassany, D. (2004). El dictado como tarea comunicativa. Tabula Rasa, (2), 229-250. Recuperado de https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/21268/Cassany_TR_2.pdf?sequence=1

Domingo, J. (2010). El aprendizaje cooperativo y las competencias. Revista d’Innovació Docent Universitària, 2, 1-9. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/RIDU/article/viewFile/141791/224732

Eisler, R. (1990). El cáliz y la espada. La mujer como fuerza de la historia. México: Editorial Pax México.

García, M., & De la Torre, N. (2009). Deconstruyendo dictados. Suplemento Marco ELE, (9), 1-11. Recuperado de http://marcoele.com/descargas/enbrape/delatorre-garcia_dictados.pdf

Gutiérrez, F., y Prieto, D. (1999). La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. Buenos Aires: Ediciones Ciccus.

Gutiérrez, F. (2011). La educación como praxis política. Valencia: Mateu Impresores.

Hechos 4: 32, 34 y 35. La Santa Biblia. Recuperado de http://www.lasantabiblia.com.ar/hapostoles/4.html

Johnson, D., Johnson R., y Holubec, E. (1999). El Aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.

Kuitenbrouwer, J. (1987). Génesis y dinámica psicosocial de la acumulación en Occidente, y sus implicancias para la justicia social y los derechos humanos. Santiago de Chile: CEAAL.

Lovelock, J. (1993). Las edades de GAIA. Barcelona: Tusquets Editores S.A.

Magulis, L., y Sagan, D. (1995). Microcosmos. Barcelona: Tusquets Editores S.A.

Margulis, L. (2002). Planeta simbiótico. Un nuevo punto de vista sobre la evolución. España: Editorial Debate S.A.

Maturana, H. (1996). El sentido de lo humano. Santiago de Chile: Dolmen Ediciones S.A.

Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia. Caracas: Dolmen Ediciones.

Maulini, O. (2015). La dictée coopérative, un condensé de pédagogie. Recuperado de http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/maulini/publ-1501.pdf

Menet, F. (2016). Valoración y transformación de la estrategia didáctica del dictado para optimizar su aporte a la formación integral del educando del Área de Francés. Informe Final. Investigación elaborada en la VIII Convocatoria Interna de la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga. Grupo de Investigación ARGUS. Instituto de Lenguas y Culturas Extranjeras.

Morin, E. (2014). La finalidad del proceso educativo o la religación ética del sistema. En Consejo Nacional de Educación Superior CESU, Acuerdo por lo superior 2034. Propuesta de política pública para la excelencia de la educación superior en Colombia en el escenario de la paz (pp. 6-11). Bogotá: Multi-impresos S.A.S.

Nadeau, M., & Fisher, C. (2006). La nouvelle grammaire: la comprendre et l’enseigner. Montréal: Editions Gaëtan Morin.

Nowak, M., y Highfield, R. (2012) Super cooperadores. Barcelona: Ediciones B S.A.

Platón (s.f). La república. Libro V, 474 b. Recuperado de http://www.um.es/noesis/zunica/textos/Platon,Republica.pdf

Pollard, F. (2011). Les différentes dictées et leurs objectifs. Recuperado de http://www.ac-grenoble.fr/ien.bv/IMG/pdf_Les_differentes_dictees.pdf

Published

2016-07-01

How to Cite

1.
Menet FL. Approaches to the concept of cooperative learning and its contributions to contemporary pedagogy. ESPIRAL [Internet]. 2016Jul.1 [cited 2025Dec.14];6(2):11-23. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles