Comparative analysis of the speech application of ICT in teaching practices in the Technical Institute Isaiah Ardila Diaz, elementary school. (Mogotes, Santander, Colombia)

Authors

  • Miguel Ángel Arenas Díaz Coordinador de la Sección Primaria Instituto Técnico Isaías Ardila Díaz Mogotes, Santander

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v2i1.116

Keywords:

analysis, application, ICT, teaching practices, teachers

Abstract

With the emergence of new technologies, it is necessary that teachers develop skills that facilitate the development of several human activities.  That’s why a combination of information technology and communications (ICT) in the knowledge construction process becomes urgent. ICT has changed to become a fundamental part of the training with the use of tools which make teaching and learning processes easier as well as the use of elements that allow access to information and communication some of the educational institutions in Colombia, and in this particular case, at the Technical Institute of Mogotes Isaiah Diaz Ardila, Santander, despite advances in technology and new methods of appropriation of knowledge, there has been no analysis of speech adaptation of ICT in teaching pedagogical practices. This research paper provides a diagnosis in order to learn about the appropriation of the speech of ICT by the teachers of that institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, S. (2005). Memorias del evento: Colombia: diálogo cultural y Tecnologías de Información y Comunicación. Universidad Autónoma de Occidente, Cali, Colombia. Págs 11 a 20. Recuperado de: http://www.colombiadigital.net/universidad-autonoma-de-occidente/producciones/libros/memorias-del-eventocolombia-dialogo-cultural-y-tecnologias-de-informacion-y-comunicacion.html

Area, M. (2005). Las tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, v. 11, n. 1. Recuperado de: http://www.uv.es/RELIEVE/v11n1/RELIEVEv11n1_1.htm

Área, M. (2007). Algunos principios para el desarrollo de buenas prácticas pedagógicas con las TIC en el aula. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, N 222, págs. 42 47. Recuperado de: http://webpages.ull.es/users/manarea/Documentos/buenaspracticasTIC.pdf

Area, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Revista de Educación, 352. Mayo-Agosto, pp. 77-97. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_04.pdf

Bergomás, G. (2010). Las alfabetizaciones múltiples como eje de la formación docente. Revista razón y palabra, núm. 63. Tecnológico de Monterrey. México D.F. ISSN 1605 – 4806. Recuperado de: http://www.razonypalabra.org.mx/n63/gbergomas.html

Boza, A., y Toscano, M. (2011). Buenas prácticas en integración de las TIC en educación en Andalucía: Dos estudios de caso. UNIVERSIDAD DE HUELVA. España. Recuperado de: http://www.uv.es/aidipe/congresos/Ponencia_VIICongresoVirtual_AIDIPE.pdf

Boza, A., Tirado, R., y Guzmán-Franco, M. (2010). Creencias del profesorado sobre el significado de la tecnología en la enseñanza: influencia para su inserción en los centros docentes andaluces. RELIEVE, v. 16, n. 1, p. 1-24. Recuperado de: http://www.uv.es/RELIEVE/v16n1/RELIEVEv16n1_5.htm

Delgado, M., Trujillo, J., y Morales, O. (2008). Los equipos directivos de educación primaria ante la integración de las TIC. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, Julio-Sin mes, 91-110.dS Universidad de Sevilla. Recuperado de: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/368/36803307.pdf

Lozano, A., y Burgos, J. (2007). Tecnología educativa: en un modelo de educación a distancia centrado en la persona. Distrito Federal, México: Limusa. (Capítulos 5 y 6). Recuperado de: http://www.lalibreriadelau.com/educacion-y-pedagogia-ca22_91/libro-tecnologia-educativa-en-un-modelo-de-educacionp14675

Marqués, P. (2000).Cambios en los centros educativos: construyendo la escuela del futuro. Recuperado de: http://www.peremarques.net/perles.htm

Mayan, M. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos: nódulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. Institute for Qualitative Methodology. Recuperado de: http://www.ualberta.ca/~iiqm//pdfs/introduccion.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (1996). Resolución número 2343 de 1996 indicadores de logros curriculares para los grados cuarto, quinto y sexto de educación básica. Recuperado de: http://www.iered.org/cmapserver/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1H1GLZZ2D-N2696B-1CR

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares básicos de Competencias en tecnología e informática. Ser competente en tecnología: Una necesidad para el desarrollo, lo que necesitamos saber y saber hacer. Recuperado de: http://www.semmonteria.gov.co/download/estandares-basicos-tecnologiainformatica-version15.pdf

Pelgrum, W. (2001) “Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide education assessment” Computers & Education, num. 37, 163-178. Recuperado de: http://www.ingentaconnect.com/content/els/03601315/2001/0000037/00000002/art00045

Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Ediciones Aljibe 1996. Recuperado de: http://tecnoeduka.110mb.com/documentos/investiga/articulos/rodriguez%20gil%20garcia%20cap3.pdf

Zárrate, A., y De la Ossa, H. (2009). ”El uso pedagógico de las TIC”, Magazín Aula urbana, núm. 74. ISSN 0123-4242. Recuperado de: http://www.idep.edu.co/pdf/aula/74.pdf

Published

2012-06-30

How to Cite

1.
Arenas Díaz M Ángel. Comparative analysis of the speech application of ICT in teaching practices in the Technical Institute Isaiah Ardila Diaz, elementary school. (Mogotes, Santander, Colombia). ESPIRAL [Internet]. 2012Jun.30 [cited 2025Dec.14];2(1):9-20. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/116

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles