Gender representations of teacher trainers: a house in ruins
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v3i2.503Keywords:
representations of gender, hegemonic training experiences, gender and knowledge, training of trainersAbstract
This paper presents partial results of a research project developed within the framework of the Master’s degree in Education line: Teacher, Thought and Training from Universidad Pontificia Bolivariana, entitled: Representations of gender in trainers of Spanish Language teachers at two universities in Medellin. In this sense, it implements some of the postulates of the emerging model of grounded theory, mainly open coding, from which it presents some reflections on how gender representations of trainers of Spanish Language teachers are determined and characterized, among other factors, by the hegemonic training experiences and the relationship between gender and knowledge, and finally, this tour allows us to establish a relationship between gender representation and training as likely to be in and with the Other, being a fundamental component for Graduate training in Spanish language.
Downloads
References
Bachelard, G (1993) La poética de la ensoñación. México Fondo de Cultura Económica
Butler, J. (1990). Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Johns Hopkins University Press, 270 – 282.
Butler, J. (2001). Mecanismos psíquicos del poder. Teorías sobre la sujeción. Madrid: Ediciones Cátedra. Instituto de la mujer. Traducción: Jacqueline Cruz.
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Canavessi, J.J. (1998). Historia de las mentalidades: marco teórico y estado de la cuestión. Recuperado de http://www.sagrado.edu.ar/boletin/bole32/mentalidades.pdf.
Espigado, G. (2004). Historia y genealogía femenina a través de los libros de texto. En: Rodríguez, C. (Comp). La ausencia de las mujeres en los contenidos escolares (113- 144). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. (Segunda edición). Madrid: Morata, Paideia.
Ibarra, Ó.A. (s.f). La función del docente: entre los compromisos éticos y la valoración social. Recuperado de http://www.oei.es/docentes/articulos/funcion_docente_compromisos_eticos_ibarra.pdf
Moreno, A. (2006). Más allá del género: aportaciones no-androcéntricas a la construcción de un humanismo plural. En: Rodríguez Martínez, C. (Comp). Género y currículo. Aportaciones del género al estudio y práctica del currículo. (103- 130). Madrid: Ediciones Akal.
Navarro, M. y Stimpson, K. (1999). Sexualidad, género y roles sexuales. Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Pérez Alonso- Geta, P. (noviembre de 2007). Lectura y género: leyendo la invisibilidad. Universidad Autónoma de Barcelona. 1- 54.
Silva, R. (2007). A la sombra de Clío. Diez ensayos sobre historia e historiografía. Medellín: La carreta histórica.
Susi, E. (1994). Ciencia y género: Autoridad y medida en la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias12 (2), 200-205.
Vásquez, R. (2004). La negación de lo femenino en las instituciones educativas. En: Rodríguez Martínez, C.(Comp). La ausencia de las mujeres en los contenidos escolares. (145- 168). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.