Gender representations of teacher trainers: a house in ruins

Authors

  • Leidy Yaneth Vásquez Ramírez Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v3i2.503

Keywords:

representations of gender, hegemonic training experiences, gender and knowledge, training of trainers

Abstract

This paper presents partial results of a research project developed within the framework of the Master’s degree in Education line: Teacher, Thought and Training from Universidad Pontificia Bolivariana, entitled: Representations of gender in trainers of Spanish Language teachers at two universities in Medellin. In this sense, it implements some of the postulates of the emerging model of grounded theory, mainly open coding, from which it presents some reflections on how gender representations of trainers of Spanish Language teachers are determined and characterized, among other factors, by the hegemonic training experiences and the relationship between gender and knowledge, and finally, this tour allows us to establish a relationship between gender representation and training as likely to be in and with the Other, being a fundamental component for Graduate training in Spanish language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leidy Yaneth Vásquez Ramírez, Universidad de Antioquia

Especialista en Literatura con énfasis en producción de textos e hipertextos. Magister en Educación, Universidad de Antioquia

References

Bachelard, G (1993) La poética de la ensoñación. México Fondo de Cultura Económica

Butler, J. (1990). Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Johns Hopkins University Press, 270 – 282.

Butler, J. (2001). Mecanismos psíquicos del poder. Teorías sobre la sujeción. Madrid: Ediciones Cátedra. Instituto de la mujer. Traducción: Jacqueline Cruz.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.

Canavessi, J.J. (1998). Historia de las mentalidades: marco teórico y estado de la cuestión. Recuperado de http://www.sagrado.edu.ar/boletin/bole32/mentalidades.pdf.

Espigado, G. (2004). Historia y genealogía femenina a través de los libros de texto. En: Rodríguez, C. (Comp). La ausencia de las mujeres en los contenidos escolares (113- 144). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. (Segunda edición). Madrid: Morata, Paideia.

Ibarra, Ó.A. (s.f). La función del docente: entre los compromisos éticos y la valoración social. Recuperado de http://www.oei.es/docentes/articulos/funcion_docente_compromisos_eticos_ibarra.pdf

Moreno, A. (2006). Más allá del género: aportaciones no-androcéntricas a la construcción de un humanismo plural. En: Rodríguez Martínez, C. (Comp). Género y currículo. Aportaciones del género al estudio y práctica del currículo. (103- 130). Madrid: Ediciones Akal.

Navarro, M. y Stimpson, K. (1999). Sexualidad, género y roles sexuales. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Pérez Alonso- Geta, P. (noviembre de 2007). Lectura y género: leyendo la invisibilidad. Universidad Autónoma de Barcelona. 1- 54.

Silva, R. (2007). A la sombra de Clío. Diez ensayos sobre historia e historiografía. Medellín: La carreta histórica.

Susi, E. (1994). Ciencia y género: Autoridad y medida en la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias12 (2), 200-205.

Vásquez, R. (2004). La negación de lo femenino en las instituciones educativas. En: Rodríguez Martínez, C.(Comp). La ausencia de las mujeres en los contenidos escolares. (145- 168). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Published

2013-07-01

How to Cite

1.
Vásquez Ramírez LY. Gender representations of teacher trainers: a house in ruins. ESPIRAL [Internet]. 2013Jul.1 [cited 2024Nov.24];3(2):87-100. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/503

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles