Education for peace in Colombia: a search beyond speech
DOI:
https://doi.org/10.15332/erdi.v3i2.460Keywords:
direct violence, structural violence, cultural violence, positive peace, negative peace, education for peaceAbstract
The fast changes in today’s society require to think over the education that is forming children and youth. The warlike conflicts, hunger, inequality, injustice, among many other socioeconomic phenomena only show the change in the scale of values and the supremacy of violence as a response to the conflict. In the Colombian social and political framework, this change is not only necessary but urgent. This change starts with understanding peace as something else than the end of armed conflict, identifying other types of violence that kill silently more people than the same bullets do. This article is part of the Project of Reflection around building peace and citizenship presented by the Center for Studies in Education of the University of Santo Tomas, Bucaramanga to the lectures of Andres Bello Integration - Association of Universities of Latin America and the Caribbean for Integration (AUALCPI). The aim of this article is to point out the need to understand the violence in its complexity by recognizing the contributions of Joan Galtung in studies on violence and peace and making a commitment to peace education as the most suitable way to promote a real change in the process to build otherness. The challenge in our country is to start from education and specifically from school to train supportive, critical but non-violent individuals, and thus contribute to the existence of a culture of peace.
Downloads
References
Constitución Política de Colombia (2013). Imprenta Nacional de Colombia. Colección Normatividad ISSN: 2344-8997. Edición especial preparada por la Corte Constitucional y el Consejo Superior de la Judicatura.
Fernández, A. (s.f.). La educación para la paz en la Universidad. Recuperado de: http://www.ugr.es/~eirene/publicaciones/item14/eirene14cap4.pdf
Fisas, V. (1998). Una cultura de paz. En: Cultura de y gestión de conflictos. Recuperada de http://www.redacademica.edu.co/archivos/redacademica/proyectos/ddhh/autoformacion_ddhh/unidad12/anexo_12-10_cultura_de_paz.pdf
Fisas, V. (2006). Cultura de paz y gestión de conflictos. España: Icaria.
Mayor, F. (1994). La nueva página. España: Círculo de Lectores.
Merino, J. (2008). La educación intercultural: estrategia de educación para la paz. En: Monclús, A y Sabán, C. (Coord), Educación para la paz. Enfoque actual y propuestas didácticas (pp. 153-188) España: Ediciones Ceac.
Ministerio de Educación. Ley general de Educación (1994). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación [En línea] Altablero. El periódico de un país que educa y que se educa. No. 12. Recuperada en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87805.html
Monclús, A., y Sabán, C. (Coord) (2008). Educación para la paz. Enfoque actual y propuestas didácticas. España: Ediciones Ceac.
Monclús, A. (2008). La educación para la paz en una sociedad globalizada. En: Monclús, A y Sabán, C. (Coord), Educación para la paz. Enfoque actual y propuestas didácticas (pp. 17-44) España: Ediciones Ceac.
Ramos, M. (2003). El desarrollo de la educación por la paz: un camino de obstáculos y oportunidades. Educación XXI, 6, 129-146. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70600606
Salguero, J. y Seva, J. (2004). Educar para la paz: El caso de un país dominado por la violencia: Colombia (Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperada de http://biblioteca.ucm.es/tesis/edu/ucm-t27290.pdf
Tuvilla, J. (2004) Cultura de Paz. Fundamentos y Claves Educativas. España: Desclée.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Publishing and copyright
The authors of the articles accepted to be published, transfer proprietary rights to Espiral, Journal of Teaching and Research for the partial reproduction of the published work in electronic media (websites, indexes, directories), as long as their purposes are academic but not commercial.