Education for peace in Colombia: a search beyond speech

Authors

  • Mariángela Villamil Cancino Universidad Santo Tomás

DOI:

https://doi.org/10.15332/erdi.v3i2.460

Keywords:

direct violence, structural violence, cultural violence, positive peace, negative peace, education for peace

Abstract

The fast changes in today’s society require to think over the education that is forming children and youth. The warlike conflicts, hunger, inequality, injustice, among many other socioeconomic phenomena only show the change in the scale of values and the supremacy of violence as a response to the conflict. In the Colombian social and political framework, this change is not only necessary but urgent. This change starts with understanding peace as something else than the end of armed conflict, identifying other types of violence that kill silently more people than the same bullets do. This article is part of the Project of Reflection around building peace and citizenship presented by the Center for Studies in Education of the University of Santo Tomas, Bucaramanga to the lectures of Andres Bello Integration - Association of Universities of Latin America and the Caribbean for Integration (AUALCPI). The aim of this article is to point out the need to understand the violence in its complexity by recognizing the contributions of Joan Galtung in studies on violence and peace and making a commitment to peace education as the most suitable way to promote a real change in the process to build otherness. The challenge in our country is to start from education and specifically from school to train supportive, critical but non-violent individuals, and thus contribute to the existence of a culture of peace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariángela Villamil Cancino, Universidad Santo Tomás

Máster en Estudios Migratorios, Desarrollo e Intervención social. Coordinadora de Investigación Grupo Interdisciplinario de Investigación Educativa ESPIRAL. Universidad Santo Tomás

References

Constitución Política de Colombia (2013). Imprenta Nacional de Colombia. Colección Normatividad ISSN: 2344-8997. Edición especial preparada por la Corte Constitucional y el Consejo Superior de la Judicatura.

Fernández, A. (s.f.). La educación para la paz en la Universidad. Recuperado de: http://www.ugr.es/~eirene/publicaciones/item14/eirene14cap4.pdf

Fisas, V. (1998). Una cultura de paz. En: Cultura de y gestión de conflictos. Recuperada de http://www.redacademica.edu.co/archivos/redacademica/proyectos/ddhh/autoformacion_ddhh/unidad12/anexo_12-10_cultura_de_paz.pdf

Fisas, V. (2006). Cultura de paz y gestión de conflictos. España: Icaria.

Mayor, F. (1994). La nueva página. España: Círculo de Lectores.

Merino, J. (2008). La educación intercultural: estrategia de educación para la paz. En: Monclús, A y Sabán, C. (Coord), Educación para la paz. Enfoque actual y propuestas didácticas (pp. 153-188) España: Ediciones Ceac.

Ministerio de Educación. Ley general de Educación (1994). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación [En línea] Altablero. El periódico de un país que educa y que se educa. No. 12. Recuperada en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87805.html

Monclús, A., y Sabán, C. (Coord) (2008). Educación para la paz. Enfoque actual y propuestas didácticas. España: Ediciones Ceac.

Monclús, A. (2008). La educación para la paz en una sociedad globalizada. En: Monclús, A y Sabán, C. (Coord), Educación para la paz. Enfoque actual y propuestas didácticas (pp. 17-44) España: Ediciones Ceac.

Ramos, M. (2003). El desarrollo de la educación por la paz: un camino de obstáculos y oportunidades. Educación XXI, 6, 129-146. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70600606

Salguero, J. y Seva, J. (2004). Educar para la paz: El caso de un país dominado por la violencia: Colombia (Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperada de http://biblioteca.ucm.es/tesis/edu/ucm-t27290.pdf

Tuvilla, J. (2004) Cultura de Paz. Fundamentos y Claves Educativas. España: Desclée.

Published

2013-07-01

How to Cite

1.
Villamil Cancino M. Education for peace in Colombia: a search beyond speech. ESPIRAL [Internet]. 2013Jul.1 [cited 2024Nov.21];3(2):25-40. Available from: https://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/460

Issue

Section

ITHACA: Research and Innovation Articles